7.12.2023 Autoilu Näin ajoneuvoverolain muutos kohtelee eri ikäisiä autoja – enimmillään 52 euroa vähemmän maksettavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen arvio vuoden 2025 muutoksesta: veronkevennyksellä ei merkittävää vaikutusta uusien autojen hankinnan lykkäämiseen tai siihen, kuinka paljon ja millaisia käytettyjä autoja tuodaan Suomeen. Vuoden 2025 alusta autoilussa tapahtuu käänne: autoilun verotus kevenee! Autoilijoiden ilo jää kuitenkin varsin laimeaksi, sillä kyse on veronalennuksesta, joiden kohteena olevien autojen vuosittainen ajoneuvovero kevenee keskimäärin noin 28 euroa. Suurimmillaankin verohelpotus tarkoittaa 52 euron veronkevennystä vuodessa.Taustalla on pääministeri Petteri Orpon (kok) hallituksen hallitusohjelman tavoite, jonka mukaan ajoneuvoveron perusveroa kevennetään 50 miljoonalla eurolla, jotta voidaan alentaa maltillisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verorasitusta, sillä erityisesti näiden autojen käyttökustannukset ovat nousseet polttoaineen hinnan kohoamisen myötä.Hallitus arvioi, että vuoden 2025 alusta käyttöön otettavalla veronkevennyksellä ei ole merkittävää vaikutusta uusien autojen hankinnan lykkäämiseen tai siihen, kuinka paljon ja millaisia käytettyjä autoja tuodaan Suomeen.Veromuutos on rajattu tietyn ikäisiin eli hieman vanhempiin henkilö- ja pakettiautoihin. Kevennys kohdistuu keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudempien autojen verotus ei muutu.Veronkevennykset painottuvat siis autoihin, joiden osuus ajoneuvokannasta vähenee vuosi vuodelta ajoneuvokannan uusiutuessa. Veronkevennys koskee vuonna 2025 arviolta keskimäärin noin 1,8 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilö- tai pakettiautoa eli vajaata 60 prosenttia liikennekäytössä olevasta henkilö- ja pakettiautokannasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalan tulotason kotitalouksilleHallituksen esityksen perusteluissa tuotiin esiin, että veronalenuksen painottumisella keski- ja suuripäästöisiin autoihin tavoitellaan alennuksen suurempaa kohdentumista matalan tulotason kotitalouksille.”Veromuutoksen voimaantulovuonna veronkevennys koskisi pääsääntöisesti vain vähintään seitsemän vuotta vanhoja ja sen jälkeen vuosi vuodelta yhä vanhempia ajoneuvoja. Alimpien tulokymmenysten kotitalouksissa autot ovat myös keskimäärin suurempipäästöisiä kuin ylimpien tulokymmenysten kotitalouksissa.”Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto jättämässään lausunnossa Autoliitto toi esiin, että autoilun kustannusten nousu rasittaa erityisesti sellaisten kotitalouksien taloutta, joissa auto on välttämätön kulkuneuvo työssäkäynnin ja arjen muiden asioiden hoitamisen kannalta, mutta joissa ei ole mahdollisuutta hankkia uutta, erittäin vähäpäästöistä autoa.”Tästä syystä ajoneuvoveron alennuksen kohdentaminen vanhempaan autokantaan sekä siellä keski- ja suurempipäästöisiin autoihin on perusteltu.”Autokannan ja kotitalouksien tulotason välinen keskinäinen yhtälö on järkeenkäypä: täyssähköautot ja uudempaan hybriditeknologiaan perustuvat autot ovat tavallisia polttomoottoriautoja kalliimpia ja siten helpommin ylempien tuloluokkien kotitalouksien hankittavissa. Ja päinvastoin.Myös autojen iällä on vaikutusta keskimääräisiin päästöihin. Autot ovat yhä pihimpiä ja vähäpäästöisempiä Uusien autojen päästöt alentuvat vähitellen energiatehokkaampien tekniikoiden yleistyessä.”Koska autojen keski-ikä on korkeampi matalan tulotason kotitalouksissa, on näillä kotitalouksilla käytössä vähemmän energiatehokkaita autoja.”Myös alueellisia vaikutuksiaAjoneuvoveron kevennyksen vaikutus jakaantuu kotitalouksille riippuen siitä, kuinka monta ja millaisia ajoneuvoja kotitaloudet omistavat. Veronalennuksen vaikutus kotitalouksien väliseen tulonjakoon jää hallituksen esityksen arvion mukaan kuitenkin pieneksi johtuen ennen kaikkea veronkevennyksen pienuudesta.Hallituksen esityksen perusteluissa on arvioitu veronkevennyksen vaikutusta myös alueellisesti. Veromuutos painottuisi siten, että kevennys olisi keskimäärin pienempi eteläisessä Suomessa, jossa autot ovat keskimäärin muuta maata uudempia ja pienempipäästöisiä.Keskusta: sähköautot kantamaan taakkaaHallituksen esitys ei edennyt eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa vastalauseitta. Keskusta kantoi vastalauseessaan huolta liikenteen veropohjan murenemisesta ja haluaisi sähköautoilijat kantamaan verotaakkaa nykyistä enemmän.”Erityisesti täyssähköautojen maksama verokertymä jää olemattomaksi ajoneuvon koko käyttöiän aikana verrattuna siihen mitä bensa- ja dieselautojen omistajat ovat tottuneet maksamaan.”Keskusta toi esiin myös oman veromalinsa, jonka mukaan tulisi ottaa käyttöön ”sähköhenkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan 4 senttiä kilometriltä täyssähköautoilla.””Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista.”Hallituksen verokaavailuja vastustivat myös sosiaalidemokraatit, vihreät ja vasemmistoliitto. Valiokunnalla annetun vastalauseen mukaan veromuutos merkitsisi ”autokannan uusitutumisen hidastumista, lisäisi päästöjä ja olisi siten ristiriidassa liikenteen päästöjen hillitsemisen kanssa.”Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä, ja liikenteellä on keskeinen merkitys myös niin sanotun taakanjakosektorin päästövähennystavoitteen saavuttamisessa, vastalauseessa muistuttiin.Laki tulee voimaan 1.1.2024, mutta kevennettyä ajoneuvoveron perusveroa sovelletaan kuitenkin vasta 1.1.2025 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Hallituksen esitys HE 35/2023 vp, eduskunta, eduskunta / valtiovarainvaliokunta, AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle