8.3.2024

Näin haet korvausta tievaurion aiheuttamasta rengasrikosta!

Vain viidesosa hakemuksista johtaa korvauksiin. Käsittelyajat useampia kuukausia.

Lapin ELY-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa kertoo, että valtakunnallisesti suomalaisilta autoilijoilta tulee pari tuhatta korvausvaatimusta rengasrikoista.

–  Korvaushakemuksista yleisimpiä ovat juuri renkaiden ja/tai vanteiden rikkoutumiset, harvinaisempia tapauksia jousituksen rikkoutumiset, Ylinampa taustoittaa.

Korvaushakemusten määrä vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Niitä tulee tyypillisesti etenkin tammi-, helmi-, maalis- ja huhtikuussa.

Ylijohtajan mukaan korvaushakemusten määrät ovat pysytelleet varsin samalla tasolla viimeisten 3–4 vuoden ajanjaksolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Usean kuukauden käsittelyaika

Korvaushakemuksen käsittelyssä menee keskimäärin 2–3 kuukautta.

Mitkä tekijät vaikuttavat korvaushakemusten käsittelyaikojen pituuteen?

– Tapaukset käsitellään tulojärjestyksessä. Jokaisesta tapauksesta pyydetään urakoitsijan ja urakan valvojan kirjalliset lausunnot, hakemuksiin voidaan joutua pyytämään täydennyksiä tai täsmennyksiä, Ylinampa kertoo.

Vain viidesosa saa korvausta

Korvausta ei välttämättä heru, sillä tilastollisesti noin joka viides korvauspäätös on myönteinen.

Jos korvauspäätös on myönteinen, korvataanko autoilijan auton rikkoutumiskulut aina kokonaisuudessaan?

– Ei, vaan tapauksissa voi olla myös liikkujan myötävaikuttamista vahingon syntymiseen jolloin korvataan osa kustannuksista.

Millaisissa rikkoutumistilanteissa autoilija ei ole oikeutettu korvaukseen?

– Jos on ajettu liikennesääntöjen vastaisesti. Tai ei ole noudatettu olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta ja huolellisuutta. Jos ei noudateta varoitusmerkkejä, Ylinampa luettelee.

Varoitusmerkki voi tarkoittaa päällystevaurioista tai tietöistä kertovaa liikennemerkkiä. Varovaisuus ja huolellisuus liittyy usein ajonopeuteen.

Yksittäinen tiepinnassa havaittu rikkoutuminen ei välttämättä oikeuta korvauksiin, sillä ratkaisevaa on tien kunnossapidon huolellisuus.

– Jos tietä on hoidettu vahingosta huolimatta sopimuksen mukaisesti – esimerkiksi tilanteissa, joissa reikä päällysteeseen voi märissä olosuhteissa syntyä nopeasti.

Korvauksen hakemisesta lisää täältä.

Tiessä kuoppa, minne kertoa ongelmasta?

Autoilija voi kohdata monenlaisia vaaranpaikkoja, joista olisi hyvä kertoa eteenpäin, jotta ongelma saadaan hoidetuksi ja jotta kanssa-autoilijat voisivat välttää vaarat.

Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta, liikenteen turvallisuutta vaarantavasta tieongelmasta, on ympäri vuorokauden avoinna oleva Tienkäyttäjän linja (puhelinnumero 0200 2100) oikea paikka kertoa ongelmasta. Tien käytön estäviä ongelmia ovat esimerkiksi kookas esine tai eläimen raato tiellä, mäkeen jumittunut raskas ajoneuvo tai jos tie on vaarallisen liukas vaikkapa tunnelin tai sillan kohdalla.

Liikenteen asiakaspalvelu on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden. Viesteihin vastataan arkipäivisin kello 8–16.

Puhelinpalvelu palvelee arkipäivinä kello 9–15 numerossa 0295 020 600. Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7.

Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi:n ”Palauteväylä” ja ”Kysy neuvoa” -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta. Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkisin kello 8–16.

Tienkäyttäjän linja on liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n tuottama palvelu.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

a:3:{i:0;s:6:"150697";i:1;s:6:"156977";i:2;s:6:"157248";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat