11.12.2022 Liikenne Näin Oslo taltutti sähköpotkulautailun lieveilmiöt Näin Oslossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan pääkaupungissa herättiin muutama vuosia sitten siihen, että sähköpotkulautailun lieveilmiöihin pitää tarttua, jos halutaan säilyttää mainio kaupunkikulkine ja julkinen kaupunkitila kaikille houkuttelevana. Oslo on vilkas, hieman yli 700 000 asukaan kaupunki, jonka ydintä on rauhoitettu autoilulta kävelijöiden ja pyöräilijöiden eduksi – ja ilmeisen hyvin tuloksin. Muutaman päivän omakohtaisen havainnoinnin perusteella autoilijat myös varsin hyvin noudattavat ajokieltoa joukkoliikennekaistoilla, joilla kolisuttelevat ratikat ja huristavat taksit – jotka tosin näyttävät viilettävän usein varsin reipasta vauhtia. Autoilijat myös noudattavat suojatiekuria, joten eri kulkijoiden yhteispeli näyttää sujuvan.Muutama vuosi takaperin kaupungissa havaittiin, että mikroliikkumisen yhteispeli oli käynyt haasteelliseksi. Syyttävä sormi osoitti sähköpotkulautailun tuomiin epäkohtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLautailun tutut haasteetSähköpotkulautailun haasteet Norjan pääkaupungissa ovat tuttuja Suomestakin. Vuokrasähköpotkulautojen räjähdysmäisesti kasvanut määrä toi epätoivottuja lieveilmiötä – kaikkien osapuolien näkökulmasta. Haasteita olivat muun muassa ympäri Osloa kävely- ja pyöräilyreiteille ja muilla kulkuväylille käytön jälkeen heitteille jätetty lautaröykkiöt.Ongelmalista olivat myös potkulautailijoille sattuneet onnettomuudet – joista hintaa saivat maksavat paitsi itsensä lievästi tai vakavasti loukanneet lautailijat, myös yhteiskunta, jonka kontolle hoitokulut ja esimerkiksi työpoissaolopäivien lasku lopulta lankeaa.Tilastointi alkoi vuonna 2019Torkel Bjørnskau Kuljetustalouden instituutista (Institute of Transport Economics) kertoo, että Oslossa ryhdyttiin tilastoimaan sähköpotkulautaonnettomuuksia vuonna 2019, kun havahduttiin niiden kasvaviin määriin, potkulautojen käyttömäärien kasvaessa.Huippu sähköpotkulautailussa saatujen vammautumisten määrissä saavutettiin kesäkuussa 2021, jolloin Oslossa tilastoitiin 436 tapausta. Niistä aivan valtaosa, yhdeksän kymmenestä, oli yksittäisonnettomuuksia, joissa ei ollut muita kulkijoita mukana. Tyypillisesti lautaileville sattui kaatumisia, jotka johtuivat kolmesta eri tekijästä. Laudalta suistivat reunakiveykset, kuopat ja ratikkakiskot, seuraavana aiheuttavana tekijänä tuli liukkaus.Lautojen määrä kuriinLiikenteen asiantuntija Andrine Gran Oslon kaupungilta pitää takavuosia auvoisempaan mikroliikkumiseen yltämisen merkkipaaluna tiukkoja rajoituksia, jotka otettiin Oslossa käyttöön syyskuussa 2021.– Tuolloin Oslossa vuokrattavien sähköpotkulautojen määräksi rajoitettiin 8 000, ennen tätä vuokralautoja oli tarjolla jopa 27 500, Gran kertoo.Täytyy myös muistaa, että vuokralautojen lisäksi osalla kaupunkilaisista on oma lauta, joista osa myös kulkee kulkupelinä kovempaa kuin säännöt sallisivat.Vaikka lautojen käyttö on siistiytynyt, havaitsee Oslon keskustassa kävelevä, että kyllä lautoja täälläkin lojuu jätettynä harmiksi kulkuväylille, joskin myös siististi vierekkäin jalkakäytävän reunaan maalattuun pysäköintiruutuun jätettyinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYövuokraus loppuiSyyskuussa 2021 lautojen vuokraus kiellettiin yön tunneiksi eli välille kello 23–05.Huhtikuussa 2022 lautoja vuokraavien operaattorien määräksi tuli kolme (Tier, Voi ja Bolt).– Muutkin käytännöt on saatu aiempaa toimivimmiksi, kypärän käyttökin on lisääntynyt. Yhdellä vuokraoperaattorilla lautavuokraan kuuluu myös kypärä, Gran taustoittaa.Humalassa törttöilyä laudoillaMoni Oslossa lautaillen loukkaantunut myös töpeksi laudalla humalassa.Norjan poliisin varajohtaja Roar Skjelbred Larsen kertoo, että rajoituksilla on saatu myönteisiä vaikutuksia. Maksiminopeus sähkölaudoilla on 20 kilometriä tunnissa. Humalassa laudalla liikkumista koskevat samat promillerajat kuin autoiluakin.– Humalassa lautailusta voi myös menettää ajokorttinsa. Lautailun valvonta on paikallisen poliisin kontolla, Larsen kertoo.Rajoitukset vähensivät lautailua – vähänSyyskuussa 2021 käyttöön otetut uudet lautailun käyttörajoitukset vähensivät toki lautailua.– Ajomäärät ja ajoajat eivät kuitenkaan laskeneet lainkaan niin merkittävästi kuin etukäteen pelättiin, toteaa Andrine Gran.Sähköpotkulaudoilla ajettiin vuosittain 11,1 miljoonaa kilometriä ennen rajoituksia. Niiden jälkeen ajettua matkaa kertyi vuodessa yhteensä 7,3 miljoonaa kilometriä. Keskimääräiset käyttöminuutit laskivat vastaavasti 10,25 minuutista ja 8,23 minuuttiin.Teksti ja kuvat: Marko Jokelaa:10:{i:0;s:6:"124845";i:1;s:6:"124843";i:2;s:6:"124838";i:3;s:6:"116042";i:4;s:5:"97429";i:5;s:6:"106837";i:6;s:6:"118405";i:7;s:6:"119715";i:8;s:5:"96699";i:9;s:6:"110961";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?