11.12.2022 Liikenne Näin Oslo taltutti sähköpotkulautailun lieveilmiöt Näin Oslossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan pääkaupungissa herättiin muutama vuosia sitten siihen, että sähköpotkulautailun lieveilmiöihin pitää tarttua, jos halutaan säilyttää mainio kaupunkikulkine ja julkinen kaupunkitila kaikille houkuttelevana. Oslo on vilkas, hieman yli 700 000 asukaan kaupunki, jonka ydintä on rauhoitettu autoilulta kävelijöiden ja pyöräilijöiden eduksi – ja ilmeisen hyvin tuloksin. Muutaman päivän omakohtaisen havainnoinnin perusteella autoilijat myös varsin hyvin noudattavat ajokieltoa joukkoliikennekaistoilla, joilla kolisuttelevat ratikat ja huristavat taksit – jotka tosin näyttävät viilettävän usein varsin reipasta vauhtia. Autoilijat myös noudattavat suojatiekuria, joten eri kulkijoiden yhteispeli näyttää sujuvan. Muutama vuosi takaperin kaupungissa havaittiin, että mikroliikkumisen yhteispeli oli käynyt haasteelliseksi. Syyttävä sormi osoitti sähköpotkulautailun tuomiin epäkohtiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lautailun tutut haasteet Sähköpotkulautailun haasteet Norjan pääkaupungissa ovat tuttuja Suomestakin. Vuokrasähköpotkulautojen räjähdysmäisesti kasvanut määrä toi epätoivottuja lieveilmiötä – kaikkien osapuolien näkökulmasta. Haasteita olivat muun muassa ympäri Osloa kävely- ja pyöräilyreiteille ja muilla kulkuväylille käytön jälkeen heitteille jätetty lautaröykkiöt. Ongelmalista olivat myös potkulautailijoille sattuneet onnettomuudet – joista hintaa saivat maksavat paitsi itsensä lievästi tai vakavasti loukanneet lautailijat, myös yhteiskunta, jonka kontolle hoitokulut ja esimerkiksi työpoissaolopäivien lasku lopulta lankeaa. Tilastointi alkoi vuonna 2019 Torkel Bjørnskau Kuljetustalouden instituutista (Institute of Transport Economics) kertoo, että Oslossa ryhdyttiin tilastoimaan sähköpotkulautaonnettomuuksia vuonna 2019, kun havahduttiin niiden kasvaviin määriin, potkulautojen käyttömäärien kasvaessa. Huippu sähköpotkulautailussa saatujen vammautumisten määrissä saavutettiin kesäkuussa 2021, jolloin Oslossa tilastoitiin 436 tapausta. Niistä aivan valtaosa, yhdeksän kymmenestä, oli yksittäisonnettomuuksia, joissa ei ollut muita kulkijoita mukana. Tyypillisesti lautaileville sattui kaatumisia, jotka johtuivat kolmesta eri tekijästä. Laudalta suistivat reunakiveykset, kuopat ja ratikkakiskot, seuraavana aiheuttavana tekijänä tuli liukkaus. Lautojen määrä kuriin Liikenteen asiantuntija Andrine Gran Oslon kaupungilta pitää takavuosia auvoisempaan mikroliikkumiseen yltämisen merkkipaaluna tiukkoja rajoituksia, jotka otettiin Oslossa käyttöön syyskuussa 2021. – Tuolloin Oslossa vuokrattavien sähköpotkulautojen määräksi rajoitettiin 8 000, ennen tätä vuokralautoja oli tarjolla jopa 27 500, Gran kertoo. Täytyy myös muistaa, että vuokralautojen lisäksi osalla kaupunkilaisista on oma lauta, joista osa myös kulkee kulkupelinä kovempaa kuin säännöt sallisivat. Vaikka lautojen käyttö on siistiytynyt, havaitsee Oslon keskustassa kävelevä, että kyllä lautoja täälläkin lojuu jätettynä harmiksi kulkuväylille, joskin myös siististi vierekkäin jalkakäytävän reunaan maalattuun pysäköintiruutuun jätettyinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yövuokraus loppui Syyskuussa 2021 lautojen vuokraus kiellettiin yön tunneiksi eli välille kello 23–05. Huhtikuussa 2022 lautoja vuokraavien operaattorien määräksi tuli kolme (Tier, Voi ja Bolt). – Muutkin käytännöt on saatu aiempaa toimivimmiksi, kypärän käyttökin on lisääntynyt. Yhdellä vuokraoperaattorilla lautavuokraan kuuluu myös kypärä, Gran taustoittaa. Humalassa törttöilyä laudoilla Moni Oslossa lautaillen loukkaantunut myös töpeksi laudalla humalassa. Norjan poliisin varajohtaja Roar Skjelbred Larsen kertoo, että rajoituksilla on saatu myönteisiä vaikutuksia. Maksiminopeus sähkölaudoilla on 20 kilometriä tunnissa. Humalassa laudalla liikkumista koskevat samat promillerajat kuin autoiluakin. – Humalassa lautailusta voi myös menettää ajokorttinsa. Lautailun valvonta on paikallisen poliisin kontolla, Larsen kertoo. Rajoitukset vähensivät lautailua – vähän Syyskuussa 2021 käyttöön otetut uudet lautailun käyttörajoitukset vähensivät toki lautailua. – Ajomäärät ja ajoajat eivät kuitenkaan laskeneet lainkaan niin merkittävästi kuin etukäteen pelättiin, toteaa Andrine Gran. Sähköpotkulaudoilla ajettiin vuosittain 11,1 miljoonaa kilometriä ennen rajoituksia. Niiden jälkeen ajettua matkaa kertyi vuodessa yhteensä 7,3 miljoonaa kilometriä. Keskimääräiset käyttöminuutit laskivat vastaavasti 10,25 minuutista ja 8,23 minuuttiin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela a:10:{i:0;s:6:"124845";i:1;s:6:"124843";i:2;s:6:"124838";i:3;s:6:"116042";i:4;s:5:"97429";i:5;s:6:"106837";i:6;s:6:"118405";i:7;s:6:"119715";i:8;s:5:"96699";i:9;s:6:"110961";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe