4.6.2014 Liikenne Nelipyörien törmäystestissä karua jälkeä – Katso videot! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreessa Euro NCAP -kolaritestissä tutkittiin Euroopassa suosittujen nelipyörien törmäysturvallisuus. Karut testitulokset antavat selviä viitteitä myös mopoautojen turvattomuudesta. Henkilöautoa kevyempien nelipyörien suosio on kasvanut Euroopassa viime vuosien aikana. Suomessakin kevyiden nelipyörien, eli mopoautojen määrä on lisääntynyt voimakkaasti.Siinä missä henkilöautoilta edellytetään tarkkaan määriteltyjen kolaritestien läpäisemistä, ei laki vaadi nelipyöriltä samaa.Tämä on yksi syy NCAP:n omaan testin, jonka avulla selvitettiin, miten neljä erilaista katulaillista L7e-luokan nelipyörää pärjää kolaritestissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMopoautolla samat vaatimuksetSuomen kannalta mielenkiintoisin testatuista nelipyöristä on nelipaikkainen Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidänkin teillä liikkuvia mopoautoja.Euro NCAP:n mukaan testi antaa viitteitä myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä sekä L7e- että L6e-luokan nelipyörien lainsäädännölliset vaatimukset ovat samat.Testissä olivat mukana myös kaksipaikkaiset sähkömoottorilla toimivat Tazzari Zero ja Renault Twizy 80 sekä katulaillinen golfauto Club Car Villager 2+2 LSV.Turvavyöt pettivätEtutörmäystesti tehtiin 50 km/h nopeudella periksi antavaan kiinteään esteeseen, mikä kuvastaa esimerkiksi törmäystä toiseen ajoneuvoon. Lisäksi Euro NCAP teki ajoneuvoille sivutörmäystestin.Tulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja. Sekä Ligierin että Tazzarin turvavyöt pettivät etutörmäyksessä ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Ligierin lasikuituinen jalkatila vahingoittui pahasti ja auton rakenne antoi muutenkin periksi.Tazzarin edessä sijaitseva akusto tunkeutui puolestaan jalkatilaan. Club Car käytännössä romahti kokonaan etutörmäyksessä.Vain yhdessä turvatyynyEniten pisteitä testissä saavutti Renault Twizy, joka on myös testatuista ainoa etuturvatyynyllä varustettu ajoneuvo. Twizyn liian jäykkä rakenne aiheutti kuitenkin vaarallisen kuormituksen niskalle.Lisäksi muun muassa kuljettajan polvi osui koviin rakenteisiin. Renault sai etutörmäyksestä 6/16 ja sivutörmäyksestä 7/16 pistettä.Testi osoitti, että nelipyörien kolariturvallisuus on huomattavasti huonommalla tasolla henkilöautoihin verrattuna. Euro NCAP patistaakin ajoneuvovalmistajia parantamaan nelipyörien turvallisuustasoa.”Aloitteet siitä, että pienimmän kokoluokan henkilöautot voitaisiin muuttaa ominaisuuksiltaan ja muutoskatsastaa mopoautoiksi, ovat harkitsemisen arvoisia. Suurin osa pikkuautoista saa hyvän tai erinomaisen arvosanan Euro NCAP-testissä, joka on paljon tiukempi kuin nyt nelipyörille tehty testi”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestattujen nelipyörien törmäystestivideot:Ligier IXO J Line: Turvavyöt pettävät Tazzari Zero: Akusto ruhjoo jalat Renault Twizy 80: Turvatyynystä lisäsuojaa Club Car Villager 2+2 LSV: Golfauton rakenne romahtaa Lähde: Autoliitto Kuvat ja videot: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen