4.6.2014 Liikenne Nelipyörien törmäystestissä karua jälkeä – Katso videot! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreessa Euro NCAP -kolaritestissä tutkittiin Euroopassa suosittujen nelipyörien törmäysturvallisuus. Karut testitulokset antavat selviä viitteitä myös mopoautojen turvattomuudesta. Henkilöautoa kevyempien nelipyörien suosio on kasvanut Euroopassa viime vuosien aikana. Suomessakin kevyiden nelipyörien, eli mopoautojen määrä on lisääntynyt voimakkaasti.Siinä missä henkilöautoilta edellytetään tarkkaan määriteltyjen kolaritestien läpäisemistä, ei laki vaadi nelipyöriltä samaa.Tämä on yksi syy NCAP:n omaan testin, jonka avulla selvitettiin, miten neljä erilaista katulaillista L7e-luokan nelipyörää pärjää kolaritestissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMopoautolla samat vaatimuksetSuomen kannalta mielenkiintoisin testatuista nelipyöristä on nelipaikkainen Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidänkin teillä liikkuvia mopoautoja.Euro NCAP:n mukaan testi antaa viitteitä myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä sekä L7e- että L6e-luokan nelipyörien lainsäädännölliset vaatimukset ovat samat.Testissä olivat mukana myös kaksipaikkaiset sähkömoottorilla toimivat Tazzari Zero ja Renault Twizy 80 sekä katulaillinen golfauto Club Car Villager 2+2 LSV.Turvavyöt pettivätEtutörmäystesti tehtiin 50 km/h nopeudella periksi antavaan kiinteään esteeseen, mikä kuvastaa esimerkiksi törmäystä toiseen ajoneuvoon. Lisäksi Euro NCAP teki ajoneuvoille sivutörmäystestin.Tulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja. Sekä Ligierin että Tazzarin turvavyöt pettivät etutörmäyksessä ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Ligierin lasikuituinen jalkatila vahingoittui pahasti ja auton rakenne antoi muutenkin periksi.Tazzarin edessä sijaitseva akusto tunkeutui puolestaan jalkatilaan. Club Car käytännössä romahti kokonaan etutörmäyksessä.Vain yhdessä turvatyynyEniten pisteitä testissä saavutti Renault Twizy, joka on myös testatuista ainoa etuturvatyynyllä varustettu ajoneuvo. Twizyn liian jäykkä rakenne aiheutti kuitenkin vaarallisen kuormituksen niskalle.Lisäksi muun muassa kuljettajan polvi osui koviin rakenteisiin. Renault sai etutörmäyksestä 6/16 ja sivutörmäyksestä 7/16 pistettä.Testi osoitti, että nelipyörien kolariturvallisuus on huomattavasti huonommalla tasolla henkilöautoihin verrattuna. Euro NCAP patistaakin ajoneuvovalmistajia parantamaan nelipyörien turvallisuustasoa.”Aloitteet siitä, että pienimmän kokoluokan henkilöautot voitaisiin muuttaa ominaisuuksiltaan ja muutoskatsastaa mopoautoiksi, ovat harkitsemisen arvoisia. Suurin osa pikkuautoista saa hyvän tai erinomaisen arvosanan Euro NCAP-testissä, joka on paljon tiukempi kuin nyt nelipyörille tehty testi”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen muistuttaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestattujen nelipyörien törmäystestivideot:Ligier IXO J Line: Turvavyöt pettävät Tazzari Zero: Akusto ruhjoo jalat Renault Twizy 80: Turvatyynystä lisäsuojaa Club Car Villager 2+2 LSV: Golfauton rakenne romahtaa Lähde: Autoliitto Kuvat ja videot: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä