1.11.2021

Nokian Tyres Nordman SX3 – uutta budjettiluokan kotimaista kesään

Nokian Tyres Nordman SX3

Nordman on tarkoittanut jo pidempään edellisen sukupolven teknologiaa huokeampaan hintaan. Nokian Tyres Nordman SX3 on tämän jatkumon tuorein päivitys.

Nordman-kesärengasperhe on luotu kohtaamaan pohjoisen kesän haasteet samaan aikaan uudistununeen lippulaivana toimivan Hakka Blue 3 -renkaan alapuolella. Perinteisesti Nordman on kopioinut Nokian lippulaivamallien edellisen sukupolven teknologian joka on mahdollistanut edullisemman hintaluokan. Ensi kesän painos on nimeltään Nokian Tyres Nordman SX3.

Valmistajan markkinointiosaston mukaan tasapainoiset käsittelyominaisuudet ja luotettavuus vaihtelevissa kesäkeleissä tekevät Nordman SX3:sta houkuttelevan vaihtoehdon. Todellisuudessa jo mainittu hieman edullisempi hintaluokka lienee iso osa viehätystä.

Nokian Tyres Nordman SX3

Kestävä rakenne ja karkeille teille kehitetty kumiseos lupaavat lisätä ajokilometrejä uraisillakin teillä. Kesärengasuutuuden kattava 13-16-tuuman kokovalikoima soveltuu erityisen hyvin pienempiin ja keskikokoisiin perheautoihin. Nopeusluokkia on kaksi: T (190 km/h) ja H (210 km/h).

Nordman -kesärengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Venäjä ja Pohjoismaat. Kokovalikoima on kokonaisuudessaan autoilijoiden saatavilla keväällä 2022.  

Nokian Tyres Nordman SX3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nokian Tyres Nordman SX3

Asymmetrisellä pintakuviolla varustettu kesärengasuutuus saa osin jopa samaa teknologiaa joka on käytössä tuoreinta osaamista edustavassa Hakka Blue 3 -mallistossa. Nokian Tyres Nordman SX3 saa esimerkiksi Nokian Coanda-teknologian käyttöönsä.

- Sisäolkapään kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa ja kiihdyttää veden virtausta pitkittäisurasta poikittaisuraan. Coanda-ilmiö merkitsee virtauksen pyrkimystä kääntyä kohti lähellä olevaa pintaa. Coanda-ilmiötä hyödynnetään myös parantamaan lentokoneen siipien ja F1-autojen aerodynamiikkaa, vinkkaa Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Marko Rantonen.

Jäykkä ulko-olka vastaa ajettavuudesta ja kuivien kelien ominaisuuksista, kun sisäolka keskittyy enemmän märkäpitoon ja veden syrjäyttämiseen. Tämä kuulostaa kovin tutulta Hakka Blue -mallistosta. 

Myös Nordmanista löytyy Nokian helppolukuinen kulutusvaroitin (DSI) pintakuviosta sekä Nokian Info Field sivuseinämästä. Näistä jälkimmäinen kertoo muun muassa valmistajan rengaspainesuosituksen. 

Nokian Tyres on nyt lyönyt ensi kesän kortit pöytään. Rengastestien tehtäväksi jää verrata kättä muiden vastaavaan ja kertoa keneltä löytyy mustien ja pyöreiden kuningasvärisuora.

Teksti: Henri Posa, lähde ja kuvat: Nokian

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat