18.2.2023 Liikenne Nopeusrajoitukset voivat muuttua – pontimena liikenneturvallisuus sekä päästöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoitusohjeen päivitys tarkoittaa nopeusrajoitusten vaikutusten arviointia suhteessa matka-aikaan, liikenneonnettomuuksiin, päästöihin ja meluun. Autoliitto: rajoitusten oltava yhteismitallisia paikkakuntakohtaisesti. Valtakunnallinen nopeusrajoitusohje on vuodelta 2009. Ohjeen päivitystyö alkoi viime vuoden lopulla. Se voi tarkoittaa nykyisten nopeusrajoitusten muuttumista maanteillä. Päivitys tarkoittaa sen selvittämistä, miten nopeusrajoitusten mahdolliset muutokset maantieverkolla vaikuttavat matka-aikaan, liikenneonnettomuuksiin sekä esimerkiksi päästöihin ja meluun. – Ajoneuvojen nopeustasolla on merkittävä vaikutus liikenneturvallisuuteen ja onnettomuuksien seurausten vakavuuteen. Nopeusrajoituksilla on kuitenkin muitakin yhteiskunnallisia vaikutuksia, jotka tulee ottaa huomioon ohjeen laadinnassa ja nopeusrajoituksiin liittyvässä päätöksenteossa, Väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta kertoo. – Vaikutuslaskelmissa arvioidaan eri nopeustasojen tai toimenpiteiden vaikutuksia liikenteeseen ja ympäristöön ja niissä otetaan huomioon tieverkon ominaisuuksien lisäksi liikennesuorite, Anttila selvittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenneturvallisuushyötyjen arviointia Anttila tuo esiin viime vuonna valmistuneen liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmistellun vuosia 2022–2026 koskevan valtakunnallisen liikenneturvallisuusstrategian, joka velvoittaa nopeusrajoitusohjeen päivittämiseen. Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on puolittaa liikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset vuoteen 2030 mennessä. – Tämän tavoitteen vuoksi myös mahdollisilla nopeusrajoitusjärjestelmän muutoksilla saavutettavia liikenneturvallisuushyötyjä halutaan tarkastella. Onko lopputulema, että valta- ja moottoriteiden nykyisistä nopeusrajoituksista merkittävä osa muuttuu nykyistä alhaisemmiksi? – Koska työ on vasta käynnistynyt, on ennenaikaista arvioida sen lopputulosta. Kuinka käy talvi- ja kesärajoitusten? Nopeusrajoitusohjeiden päivitys tarkoittaa myös sen selvittämistä, ovatko erilliset talvi- ja kesärajoitukset tarpeellisia. Ollaanko nyt siis luopumassa erillisistä kesä- ja talvinopeusrajoituksista? – Päivityksen yhteydessä tarkastellaan myös nykyisin käytössä olevan talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitusjärjestelmän toimivuus. Koska työ on vasta käynnistynyt, on ennenaikaista arvioida lopputulosta, Anttila toppuuttelee. Hän tuo esiin, että talvi- ja pimeänajan nopeusrajoituksilla on myönteisiä vaikutuksia. – Vuositasolla arvioidaan säästettävän 8 ihmishenkeä ja vältettävän 36 ihmisen liikenteessä loukkaantuminen. Päästöt eivät keskeisin syy Suomen tieliikennettä koskevien viranomaislinjausten ja päätösten taustalla vaikuttavat kunnianhimoiset päästötavoitteet. Kansallisena valtioneuvoston siunaamana tavoitteena on, että Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Anttila kiistää, että tavoite vähentää liikenteen päästöjä olisi keskeisin syy nopeusrajoitusten päivitystarpeille. – Liikenteen päästöt ei ole keskeisin syy ohjeen päivitykselle, mutta yksi tärkeä näkökulma muiden vaikutusten joukossa. On tärkeä ymmärtää myös vaikutukset päästöihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jalkautus alueellisesti Kun uusi nopeusrajoitusohje on valmis, se jalkautetaan alueellisesti, jotta ohjeet ovat sopusoinnussa tie-, liikenne- ja ympäristöolosuhteiden kanssa. Väyläviraston kontolla on noin 78 000 kilometriä maanteitä. Nopeusrajoituksista päättävät kuitenkin paikalliset ely-keskukset Väyläviraston ohjeen perusteella. – Työ tehdään tiiviissä yhteistyössä alueellisten toimijoiden, erityisesti ely-liikennevastuualueen kanssa, Anttila taustoittaa. Alueellisesta tienpidosta vastaavat ely-keskukset soveltavat päivitettävän ohjeen mukaiset nopeusrajoitukset alueensa tieverkolle ja muuttavat tarvittaessa liikennemerkit, mikäli nopeusrajoitus muuttuu. Autoliitto: Rajoitusten oltava yhteismitallisia Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjasi tuoreimman Moottorin (1–2/2023) Näkökulma-palstalla, että tavoitteena tulee olla ohjeistus, jossa ”nopeusrajoitusten määräytymisperusteet johtavat samaan lopputulokseen kaikkien 15 ely-keskuksen alueella.” Niemisen ajatus lähtee siitä, että tienkäyttäjän kannalta nopeusrajoitusjärjestelmä ei ole toimiva, jos samanlaisella tiestöllä ja samankaltaisilla liikennemäärillä rajoitukset vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti. Niemisen mukaan arviointia tehtäessä on keskeistä tunnistaa myös ajonopeuksien vaikutus matka-aikoihin. Matka-ajoilla on merkitystä. ”Mikäli kaikki 100 km/h -nopeusrajoitukset muutettaisiin 80 km/h -rajoituksiksi, niin matka-aikojen pidentyminen vastaisi lähes 18 000 henkilötyövuotta. Se on liian paljon pitkien etäisyyksien maassa.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Väylävirasto, Autoliitto a:4:{i:0;s:6:"120722";i:1;s:6:"111289";i:2;s:5:"65899";i:3;s:6:"111157";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe