10.7.2021 Liikenne Nuorille kaivataan ajoharjoittelua radalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoharjoitteluradoilla tapahtuva ajo-opetus on yksi tapa kohentaa nuorten mahdollisuuksia harjaantua liikenneturvallisuudessa. Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti keväällä hankkeen ajokorttilain muuttamiseksi. Kerrottuna tarpeena lakimuutokselle on ollut halu kohentaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.Ministeriössä on nyt valmisteltu arviomuistio ajokorttilain mahdollisista muutoksista ja eri keinovalikoimasta. Muistiossa otetaan esiin myös ajoharjoitteluratojen merkitys.Ajoharjoitteluradoilla tapahtuvaa ajo-opetusta on ehdotettu nuorten liikenneturvallisuutta edistävänä keinona. Ajoharjoitteluradan hyödyntäminen ei ole enää pakollista B-luokan kuljettajaopetuksessa.Muistiossa todetaan, että simulaattoriopetus on lisääntynyt ja osin korvannut juuri ajoharjoitteluradoilla aiemmin toteutettua opetusta.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuosittain toteuttamasta uusien kuljettajien seurantatutkimuksesta ilmenee, että uudet kuljettajat arvioivat juuri simulaattorilla annettavan opetuksen muita opetusmuotoja heikommaksi. ”Toisaalta siitä, että ajoharjoitteluradalla tapahtuva opetus vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen simulaattoriopetusta tehokkaammin ei ole tutkimusnäyttöä,” muistiossa todetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjorataharjoittelu pakolliseksi?Muistiossa otetaan esiin, myös ajatus siitä, että ajoharjoitteluradalla käynnistä tehtäisiin pakollinen osa ajokorttiopetusta. Muistiossa tuodaan jo ideavaiheessa esiin mahdolliset poikkeustarpeet: ”Jos ajoharjoittelurataopetuksesta tehtäisiin pakollista, tulisi harkita mahdollisuutta poiketa tästä vaatimuksesta, jos ajoharjoittelurata ei ole kohtuullisen matkan (esimerkiksi 100 kilometriä) päässä. Lisäksi kuljettajakoulutuksen tarjoajat ovat viime vuosina investoineet miljoonia euroja simulaattoriopetuksen kehittämiseen.”Autoliitto on pakollisuutta vastaan. Samoilla linjoilla on Liikenneturva omassa lausunnossaan.”Liikenneturva kannattaa ajoharjoitteluradalla tapahtuvan opetuksen ylläpitämistä simulaattoriopetuksen vaihtoehtona. Turvallisen liikennekäyttäytymisen opetukselle on menetys, jos ajoharjoitteluratoihin tehtyjen investointien annetaan mennä hukkaan.”Autoliitto: osa radoista ei vastaa nykyvaatimuksiaAjokorttilakiuudistukseen liittyen Autoliitto kiittelee lausunnossaan sitä, että ministeriön arvioissa on otettu esiin rataverkoston harvalukuisuus. Autoliitto arvioi myös rataverkoston käyttökelpoisuutta.”Ajoharjoitteluratojen osalta muistiossa kiinnitetään oikealla tavalla huomiota ratojen saatavuuteen eri puolilla Suomea. Toinen keskeinen ongelma ajoharjoitteluratojen suhteen on se, että merkittävä osa niistä ei vastaa enää 2000-luvun ajoneuvoilla edellytettäviä vaatimuksia,” lausuu Autoliitto.Liikenneturva: turvataloja tulisi hyödyntääSuomessa käytössä olevia ajoharjoitteluratoja on tällä hetkellä noin neljäkymmentä, mutta saatavuus on osassa Suomea heikko. Useimpien – ei kuitenkaan kaikkien ratojen – ajoharjoitteluratojen yhteydessä on niin kutsuttuja turvataloja, joissa tarjotaan teoriaopetusta.Liikenneturva tähdentää, että ajoharjoitteluradalla tapahtuvan opetuksen sisältöjä on päivitettävä paremmin nykypäivää vastaavaksi tuomalla mukaan autojen turvatekniikan mahdollisuuksien ja rajoitusten sekä tarkkaamattomuuden riskien demonstrointi.”Lisäksi ajoharjoitteluratoihin turvataloissa on kehitetty kokemuksellisia menetelmiä, joilla nuoret saadaan pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistään.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokouluala: liukasradalle harjoittelemaanSuomen Autokoululiitto ry kannattaa ajoharjoitteluratojen hyödyntämistä niin että riskientunnistamiskoulutuksessa suoritettava liukkaan ajoharjoittelun suorittaminen (1 tunti) olisi suoritettava liukkaan ajoharjoitteluradalla. Kohtuullinen ajomatka liukasradalle voi Autokoululiiton näkemyksen mukaan olla enintään 70–80 km.”Tutkimusten mukaan opetus joka tapahtuu elämyksen ja kokemuksellisuuden kautta, on tehokkainta. Ajoharjoitteluradoilla oikealla autolla harjoitellessa tapahtuva oppiminen on juuri elämyksiin ja omaan kokeiluun pohjautuvaa ajokoulutusta.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto, Liikenneturva, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Suomen Autokoululiitto ry a:2:{i:0;s:5:"96809";i:1;s:5:"83180";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen