10.7.2021 Liikenne Nuorille kaivataan ajoharjoittelua radalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoharjoitteluradoilla tapahtuva ajo-opetus on yksi tapa kohentaa nuorten mahdollisuuksia harjaantua liikenneturvallisuudessa. Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti keväällä hankkeen ajokorttilain muuttamiseksi. Kerrottuna tarpeena lakimuutokselle on ollut halu kohentaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.Ministeriössä on nyt valmisteltu arviomuistio ajokorttilain mahdollisista muutoksista ja eri keinovalikoimasta. Muistiossa otetaan esiin myös ajoharjoitteluratojen merkitys.Ajoharjoitteluradoilla tapahtuvaa ajo-opetusta on ehdotettu nuorten liikenneturvallisuutta edistävänä keinona. Ajoharjoitteluradan hyödyntäminen ei ole enää pakollista B-luokan kuljettajaopetuksessa.Muistiossa todetaan, että simulaattoriopetus on lisääntynyt ja osin korvannut juuri ajoharjoitteluradoilla aiemmin toteutettua opetusta.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuosittain toteuttamasta uusien kuljettajien seurantatutkimuksesta ilmenee, että uudet kuljettajat arvioivat juuri simulaattorilla annettavan opetuksen muita opetusmuotoja heikommaksi. ”Toisaalta siitä, että ajoharjoitteluradalla tapahtuva opetus vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen simulaattoriopetusta tehokkaammin ei ole tutkimusnäyttöä,” muistiossa todetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjorataharjoittelu pakolliseksi?Muistiossa otetaan esiin, myös ajatus siitä, että ajoharjoitteluradalla käynnistä tehtäisiin pakollinen osa ajokorttiopetusta. Muistiossa tuodaan jo ideavaiheessa esiin mahdolliset poikkeustarpeet: ”Jos ajoharjoittelurataopetuksesta tehtäisiin pakollista, tulisi harkita mahdollisuutta poiketa tästä vaatimuksesta, jos ajoharjoittelurata ei ole kohtuullisen matkan (esimerkiksi 100 kilometriä) päässä. Lisäksi kuljettajakoulutuksen tarjoajat ovat viime vuosina investoineet miljoonia euroja simulaattoriopetuksen kehittämiseen.”Autoliitto on pakollisuutta vastaan. Samoilla linjoilla on Liikenneturva omassa lausunnossaan.”Liikenneturva kannattaa ajoharjoitteluradalla tapahtuvan opetuksen ylläpitämistä simulaattoriopetuksen vaihtoehtona. Turvallisen liikennekäyttäytymisen opetukselle on menetys, jos ajoharjoitteluratoihin tehtyjen investointien annetaan mennä hukkaan.”Autoliitto: osa radoista ei vastaa nykyvaatimuksiaAjokorttilakiuudistukseen liittyen Autoliitto kiittelee lausunnossaan sitä, että ministeriön arvioissa on otettu esiin rataverkoston harvalukuisuus. Autoliitto arvioi myös rataverkoston käyttökelpoisuutta.”Ajoharjoitteluratojen osalta muistiossa kiinnitetään oikealla tavalla huomiota ratojen saatavuuteen eri puolilla Suomea. Toinen keskeinen ongelma ajoharjoitteluratojen suhteen on se, että merkittävä osa niistä ei vastaa enää 2000-luvun ajoneuvoilla edellytettäviä vaatimuksia,” lausuu Autoliitto.Liikenneturva: turvataloja tulisi hyödyntääSuomessa käytössä olevia ajoharjoitteluratoja on tällä hetkellä noin neljäkymmentä, mutta saatavuus on osassa Suomea heikko. Useimpien – ei kuitenkaan kaikkien ratojen – ajoharjoitteluratojen yhteydessä on niin kutsuttuja turvataloja, joissa tarjotaan teoriaopetusta.Liikenneturva tähdentää, että ajoharjoitteluradalla tapahtuvan opetuksen sisältöjä on päivitettävä paremmin nykypäivää vastaavaksi tuomalla mukaan autojen turvatekniikan mahdollisuuksien ja rajoitusten sekä tarkkaamattomuuden riskien demonstrointi.”Lisäksi ajoharjoitteluratoihin turvataloissa on kehitetty kokemuksellisia menetelmiä, joilla nuoret saadaan pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistään.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokouluala: liukasradalle harjoittelemaanSuomen Autokoululiitto ry kannattaa ajoharjoitteluratojen hyödyntämistä niin että riskientunnistamiskoulutuksessa suoritettava liukkaan ajoharjoittelun suorittaminen (1 tunti) olisi suoritettava liukkaan ajoharjoitteluradalla. Kohtuullinen ajomatka liukasradalle voi Autokoululiiton näkemyksen mukaan olla enintään 70–80 km.”Tutkimusten mukaan opetus joka tapahtuu elämyksen ja kokemuksellisuuden kautta, on tehokkainta. Ajoharjoitteluradoilla oikealla autolla harjoitellessa tapahtuva oppiminen on juuri elämyksiin ja omaan kokeiluun pohjautuvaa ajokoulutusta.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto, Liikenneturva, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Suomen Autokoululiitto ry a:2:{i:0;s:5:"96809";i:1;s:5:"83180";} Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla