10.7.2021 Liikenne Nuorille kaivataan ajoharjoittelua radalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoharjoitteluradoilla tapahtuva ajo-opetus on yksi tapa kohentaa nuorten mahdollisuuksia harjaantua liikenneturvallisuudessa. Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti keväällä hankkeen ajokorttilain muuttamiseksi. Kerrottuna tarpeena lakimuutokselle on ollut halu kohentaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.Ministeriössä on nyt valmisteltu arviomuistio ajokorttilain mahdollisista muutoksista ja eri keinovalikoimasta. Muistiossa otetaan esiin myös ajoharjoitteluratojen merkitys.Ajoharjoitteluradoilla tapahtuvaa ajo-opetusta on ehdotettu nuorten liikenneturvallisuutta edistävänä keinona. Ajoharjoitteluradan hyödyntäminen ei ole enää pakollista B-luokan kuljettajaopetuksessa.Muistiossa todetaan, että simulaattoriopetus on lisääntynyt ja osin korvannut juuri ajoharjoitteluradoilla aiemmin toteutettua opetusta.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuosittain toteuttamasta uusien kuljettajien seurantatutkimuksesta ilmenee, että uudet kuljettajat arvioivat juuri simulaattorilla annettavan opetuksen muita opetusmuotoja heikommaksi. ”Toisaalta siitä, että ajoharjoitteluradalla tapahtuva opetus vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen simulaattoriopetusta tehokkaammin ei ole tutkimusnäyttöä,” muistiossa todetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjorataharjoittelu pakolliseksi?Muistiossa otetaan esiin, myös ajatus siitä, että ajoharjoitteluradalla käynnistä tehtäisiin pakollinen osa ajokorttiopetusta. Muistiossa tuodaan jo ideavaiheessa esiin mahdolliset poikkeustarpeet: ”Jos ajoharjoittelurataopetuksesta tehtäisiin pakollista, tulisi harkita mahdollisuutta poiketa tästä vaatimuksesta, jos ajoharjoittelurata ei ole kohtuullisen matkan (esimerkiksi 100 kilometriä) päässä. Lisäksi kuljettajakoulutuksen tarjoajat ovat viime vuosina investoineet miljoonia euroja simulaattoriopetuksen kehittämiseen.”Autoliitto on pakollisuutta vastaan. Samoilla linjoilla on Liikenneturva omassa lausunnossaan.”Liikenneturva kannattaa ajoharjoitteluradalla tapahtuvan opetuksen ylläpitämistä simulaattoriopetuksen vaihtoehtona. Turvallisen liikennekäyttäytymisen opetukselle on menetys, jos ajoharjoitteluratoihin tehtyjen investointien annetaan mennä hukkaan.”Autoliitto: osa radoista ei vastaa nykyvaatimuksiaAjokorttilakiuudistukseen liittyen Autoliitto kiittelee lausunnossaan sitä, että ministeriön arvioissa on otettu esiin rataverkoston harvalukuisuus. Autoliitto arvioi myös rataverkoston käyttökelpoisuutta.”Ajoharjoitteluratojen osalta muistiossa kiinnitetään oikealla tavalla huomiota ratojen saatavuuteen eri puolilla Suomea. Toinen keskeinen ongelma ajoharjoitteluratojen suhteen on se, että merkittävä osa niistä ei vastaa enää 2000-luvun ajoneuvoilla edellytettäviä vaatimuksia,” lausuu Autoliitto.Liikenneturva: turvataloja tulisi hyödyntääSuomessa käytössä olevia ajoharjoitteluratoja on tällä hetkellä noin neljäkymmentä, mutta saatavuus on osassa Suomea heikko. Useimpien – ei kuitenkaan kaikkien ratojen – ajoharjoitteluratojen yhteydessä on niin kutsuttuja turvataloja, joissa tarjotaan teoriaopetusta.Liikenneturva tähdentää, että ajoharjoitteluradalla tapahtuvan opetuksen sisältöjä on päivitettävä paremmin nykypäivää vastaavaksi tuomalla mukaan autojen turvatekniikan mahdollisuuksien ja rajoitusten sekä tarkkaamattomuuden riskien demonstrointi.”Lisäksi ajoharjoitteluratoihin turvataloissa on kehitetty kokemuksellisia menetelmiä, joilla nuoret saadaan pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistään.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokouluala: liukasradalle harjoittelemaanSuomen Autokoululiitto ry kannattaa ajoharjoitteluratojen hyödyntämistä niin että riskientunnistamiskoulutuksessa suoritettava liukkaan ajoharjoittelun suorittaminen (1 tunti) olisi suoritettava liukkaan ajoharjoitteluradalla. Kohtuullinen ajomatka liukasradalle voi Autokoululiiton näkemyksen mukaan olla enintään 70–80 km.”Tutkimusten mukaan opetus joka tapahtuu elämyksen ja kokemuksellisuuden kautta, on tehokkainta. Ajoharjoitteluradoilla oikealla autolla harjoitellessa tapahtuva oppiminen on juuri elämyksiin ja omaan kokeiluun pohjautuvaa ajokoulutusta.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto, Liikenneturva, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Suomen Autokoululiitto ry a:2:{i:0;s:5:"96809";i:1;s:5:"83180";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”