18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa Teksti Marko Jokela Kuva Liikenneturva / Kaisa Tanskanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkoholin tai unilääkkeiden käyttö voi salakavalasti aiheuttaa riippuvuutta. Alkoholin käyttö tai unilääkkeiden käyttö voi alussa olla maltillista, mutta elimistö tottuu ja annosmäärät tai pitoisuudet nousevat. Tämä voi johtaa siihen, että aineiden riippuvuus kehittyy vähitellen. Väsymykseen myös totutaan.Kaikki nämä tekijät vaikuttavat ajokykyyn.– Kun läheiset ovat huolissaan päihteiden tai lääkkeiden käytöstäsi, on aika lähteä hakemaan apua. Se on ikävä realiteetti, että päihteiden käyttäjä välttää kontakteja terveydenhuoltoon, vaikka läheiset ovat jo tilanteesta huolissaan, Tyksin eli Turun yliopistollisen keskussairaalan Ajopolin apulaisylilääkäri Marja Huuskonen taustoittaa.Alkoholi- ja huumeriippuvuus on suoraan este ajoluvalle tieliikennelain mukaan. Kun tämä todetaan, lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus, ja hoitajalla ilmoitusoikeus tehdä ilmoitus poliisille. Huuskonen kertoo, että on tyypillistä, että jälkikäteisessä onnettomuustutkinnassa tulee selville, että kolarin aiheuttajakuljettajalla on ollut samanaikaisesti sekä päihdesairaus ja mielenterveyssairaus.Moni ei tule ajatelleeksi, mitä riskitekijöitä voi olla omaan ajokykyyn vaikuttamassa.– Väestön riskitekijöistä keskeisimmät ovat hoitamattomina lihavuus, korkea verenpaine, diabetes ja korkeat kolesteroliarvot sekä hoitamaton uniapneatauti. Lisäksi kuljettajan omaa ajokuntoa alentavat säännöllinen päihteiden käyttö, tupakointi, väsyttävien lääkkeiden käyttö sekä riittämätön unimäärä ja liikunta, Huuskonen luettelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmoitusvelvollisuus vuonna 2004Suomessa lääkäreille tuli vuonna 2004 ilmoitusvelvollisuus potilaan heikentyneestä ajokyvystä. Sittemmin ilmoitusvelvollisuuden aikarajaa tiukennettiin vuonna 2016 ja vuonna 2018 myös sairaanhoitajille tuli ilmoitusoikeus päihtyneestä ilmoittamiseen.Ilmoittavatko lääkärit havaitsemastaan potilaan heikentyneestä ajokyvystä riittävän varhaisessa vaiheessa eteenpäin esimerkiksi poliisille?– Valitettavasti tätä ilmoitusvelvollisuuden toteutumista on vielä varsin vähän tutkittu, tutkimuksia aiheesta on kyllä tulossa, Huuskonen kertoo.Huuskosen mukaan ilmoitusvelvollisuudella on kuitenkin ilmeisesti ollut myönteistä vaikutusta osana liikenneturvallisuustyötä ja ilmoituksia tehdään tuhansia vuosittain.– Lääkärikunta itse uskoo näin myös ja toivoo, että sairaimmat kuljettajat eivät ajaisi liikennevirrassa. Iäkkäiden onnettomuudet ovat jo vähentyneet Onnettomuustietoinstituutin mukaan. Iäkkäät myös itse luopuvat ajamisestaan.Terveyshuollolla ei kontaktiaHuuskosen mukaan on kuitenkin hälyttävä kehityssuunta, että Onnettomuustietoinstituutin tutkinta-aineistojen mukaan on lisääntyvästi itselleen ja muille ajokyvyltään vaarallisia kuljettajia, joihin terveyshuollolla ei ole välttämättä lainkaan kontaktia.– Poliisin valvontaresurssien lisääminen parhaiten vähentäisi tätä ryhmää. Toki parannettavaa on vielä psykiatristen potilaiden hoidossa ja sen selvittämisessä, kuinka itsetuhoisuutta voitaisiin vähentää liikenteessä, Huuskonen erittelee.Hän pohdiskelee Suomen promillerajaa, onhan muutamissa naapurimaissa sallitun raja tiukempi: Virossa nolla promillea, Ruotsissa 0,2 promillea.– Ajokulttuurin höltymiseen eli alkoholin vaikutuksen alaisena rattiin käymiseen on omiaan vaikuttamaan, että yhden oluttuopin verran voi ottaa ja lähteä ajamaan, ei pelkoa kiinni jäämisestä, Huuskonen toteaa.Hän myös tähdentää, että päihderiippuvuus on sairaus ja sitä voidaan hoitaa, kunhan potilas itse tulee osalliseksi.Mikä on Ajopoli?Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) Ajopoli on perustettu vuonna 2015. Poliklinikkaverkosto koostuu nyt yli 40 liikennelääketieteeseen perehtyneestä erikoisalojen asiantuntijoista. Ajopolin perustehtävä on antaa konsultaatiopalveluita vaativissa ajoterveyskysymyksissä ja kouluttaa terveydenhuollon ammattilaisia arvioimaan ajoterveyttä yhteneväisesti.Poliklinikalla tutkitaan niitä kuljettajia, joiden ajoterveydessä on useita samanaikaisia sairauksia, tiloja tai vammoja, joiden perusteella yhden yksittäisen erikoisalan tai kollegan olisi vaikea tehdä päätöstä ajokorttiryhmän terveysvaatimusten täyttymisestä.Ajopolin vastaanotolla tutkitaan näköarvot ja näkökentät, tehdään neuropsykologinen tutkimus ja lisäksi lääkärin/hoitajan vastaanotto. Kokonaisvaltainen arvio tehdään, kun pohditaan esimerkiksi ammattiajoluvan palautusta ja hakua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajaa ja läheisiä kuullaanVaativat tapaukset ratkaistaan moniammatillisessa raadissa, jossa on aina edustus sen mukaan mitä sairauksia tai häiriöitä tutkittavalla on. Kuljettajaa kuullaan, samoin hänen läheisiään – ajo-oikeus koskettaa koko lähipiiriä.Erikoissairaanhoidon klinikka voi myös pyytää lisätutkimuksia sairaalatasolla esimerkiksi vireyden selvittämiseksi ammattikuljettajalla, mutta myös käytännön ajokokeilla. Ajolupa on myös työkyvyn kannalta keskeinen ja yhteistyötä tehdään etenkin työterveyshuoltojen kanssa.Yhteistyötä tehdään nykyään myös Kuopion ja Oulun Ajopolien ja Helsingin ajoraadin kanssa. Ajopolit ovat keskenään verkostoituneet ja yhteisiä liikennelääketieteellisiä tutkimushankkeita on suunnitteilla.Valtakunnallisesti konsultaatiot toteutuvat yliopistosairaaloiden erityisvastuualueiden mukaisesti. Näille alueille on keskitetty alueen vaativin erikoissairaanhoito. Tuleva ajokorttilausuntojen lakimuutos ei koske Ajopoleja.Vuonna 1976 perustettu Suomen Liikennelääketieteen yhdistys tukee liikennelääketieteen koulutusta ja koordinoi Lääkäriliiton liikennelääketieteen erityispätevyyskoulutusta. Huuskosen mukaan erityispätevyyksiä on Suomessa vielä liian vähän, työterveyslääkäreiden koulutus liikennelääketieteen osaajiksi on nyt toteutumassa yhteistyössä Työterveyslaitoksen erikoistumisohjelmassa ja ammattiliikenteen liikennelääkärien määrässä tapahtuu suuri parannus tulevina vuosina.– Ammattikuljettajien kannattaa kääntyä aina oman työterveyshuoltonsa puoleen, lääkäriin menoa ei pidä pelätä ajokortin menetyksen vuoksi. Kaikkien ammattiliikenteessä toimivien mahdollisuutta yhdenvertaisiin palveluihin kehitetään.– Ajoissa hoidettu terveys pidentää ajouraa myös eläkevuosiksi, tämä havainto on tehty Ajopolilla, Huuskonen tähdentää. Milloin ajokielto määrätään? Poliisi voi määrätä ajokiellon sanktiona vaikkapa rattijuopumuksista tai muista liikennerikkomuksista. Nämä ajokiellot ovat määräaikaisia. Poliisin määräämän ajokiellon pituuteen vaikuttaa se, mikä vaikutus ajokiellolla on henkilön toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. Poliisi voi määrätä kuljettajan ajokieltoon terveydentilan perusteella käytännössä kahdesta syystä: lääkärin ilmoituksen perusteella tai omien valvontahavaintojensa perusteella. Poliisin terveysperustein määräämä ajokielto on aina voimassa toistaiseksi. Lääkärien on ilmoitettava poliisille muista kuin tilapäisistä (yli 6 kuukautta) ajoterveyden puutteista ajokieltoon määräämistä varten. Lääkäritkin voivat tätä lyhyempikestoisissa tilanteissa kieltää kuljettajaa ajamasta, mutta varsinainen ajokielto se ei ole. Ihmisten elämänhallinta on voinut luisua jo syviin vesiin ja se näkyy myös liikenteessä. Osa päihdeongelmaisista kuljettajista ajaa ilman ajo-oikeutta, eikä siten ajokieltojen pidentäminen tai alkolukot yksin ratkaise ongelmia. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous