16.12.2021 Liikenne Pappa-vainaan siivellä – näin invapysäköintiä käytetään väärin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Ihan viikoittain tulee ilmoituksia väärinkäytöksistä, jotka liittyvät liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen väärinkäyttöön.” Autoliitto on koonnut kattavan palvelun esteettömien pysäköintipaikkojen sijainnista. – Ihan viikoittain tulee ilmoituksia väärinkäytöksistä, jotka liittyvät liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen väärinkäyttöön tai ylipäätään autoilijoiden väärinpysäköintiin vammaispaikalle, Riitta Saksanen kertoo.Hän tietää mitä puhuu, sillä hän työskentelee asiantuntijana Invalidiliiton yhteiskuntasuhdeyksikössä.Yleisin väärinkäytös on, että autoilijat omin luvin ja röyhkeästi pysäköivät esteettömille autopaikoille, vaikka ne olisivat kuinka hyvin merkittyjä. Tällöin ei tietty voi olla kyse vahingosta, vaan terveen ihmisen mukavuudenhalusta ja piittaamattomuudesta, sijaitsevathan esimerkiksi pysäköintihallien esteettömät autopaikat tyypillisesti ja fiksusti likellä pääsisäänkäyntiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuijauksia ja väärennöksiäPiittaamattomuutta vakavampaakin ilmenee säännöllisesti. Saksanen tarkoittaa tapauksia, jossa joku on ihan omin kätösin väärentänyt koko pysäköintitunnuksen tai käyttää jonkun muun tunnusta. Nykyisissä pysäköintitunnuksissa on hologrammit väärentämisen hankaloittamiseksi.Perusohje luvan käytöstä on selkeä: tunnusta voi käyttää siinä ajoneuvossa, jossa luvanhaltija on kuljettajana tai kuljetettavana.Saksanen ampuu tuoreessa blogikirjoituksessaan alas kuulopuheen, jonka mukaan liikkumisesteisen pysäköintitunnus olisi sidottu auton rekisteritunnukseen ja että auton liikkuessa pitäisi luvanhaltijan olla aina vähintäänkin kyydissä.Saksanen on kuullut myös tapauksista, jossa luvanhaltijan menehdyttyä, lähipiiri on alkanut käyttää pysäköintilupaa.– Sanotaan se nyt vielä: liikkumisesteisen pysäköintitunnus on henkilökohtainen, eikä se siten periydy edes rintaperillisille.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista vahvistetaan, että pysäköintitunnuksen haltijan kuoltua, lakkaa pysäköintitunnuksen voimassaolo.Pysäköintisäännöt ovat selkeätSaksanen tähdentää, että vammaisten ihmisten onnistuneen pysäköinnin yhtälö on periaatteessa yksinkertainen: liikkumisesteisen pysäköintitunnus auton ikkunalla ja esteetön autopaikka. Todellisuus on kuitenkin tätä haasteellisempaa, sillä esteettömiä autopaikkoja on liian vähän.– Monella liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen haltijalla on käytössään myös apuvälineitä, jonka vuoksi tavanomaiset pysäköintiruudut ovat liian pieniä turvalliseen autosta pois ja autoon sisään siirtymiseen, Saksanen huomauttaa.Pysäköinninvalvojista Saksasella on vain myönteistä kerrottavaa.– He valvovat esteettömien autopaikkojen väärinkäyttöä kiitettävästi ja tuntevat hyvin nämä ongelmat, mutta eivät tietty ehdi kaikkialle havaitsemaan väärinpysäköintiä.Saksanen muistuttaa, että pysäköintikäytännössä on kyse syvällisemmästä asiasta kuin parkkiruudun sijainnista.– Kyse on mahdollisuudesta taata liikkumisesteisille ihmisille liikkumisen yhdenvertaisuus.Autoliiton sovellus kertoo pysäköintipaikatKuten Moottori aiemmin kertoi, on Autoliitto jo jonkun aikaa koonnut liikkumisesteisten pysäköintipaikkojen tietoja yhteen paikaan. Ne löytyvät matkapuhelimella käytettävästä sovelluksesta.Ja he ketkä, kokevat älykännykän kautta käytettävän applikaation itselleen hankalaksi tavaksi selvittää pysäköintipaikat, on tarjolla apua myös Autoliiton nettisivuilla, jossa pysäköintipaikat löytyvät kartalle sijoitettuina.Autoilija, joka tarvitsee esteettömän autopaikan, näkee sovelluksesta paitsi niiden sijainnit, myös mitkä paikat ovat ns. invapysäköintipaikkoja ja mitkä esteettömiä autopaikkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsinki, Turku ja Tampere uupuvatAutoliitto on tehnyt tietojen kokoamista yhdessä kuntien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa.– Olemme saaneet hyvin kuntia mukaan, mutta tavoitteena on tietenkin kattaa koko Suomi, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto kertoo.Tällä hetkellä mukana on jo 46 kuntaa tai kaupunkia. Muutamaa isoa asukaskeskittymää vielä uupuu.– Olisi hienoa, jos myös isot kaupungit, kuten Helsinki, Turku ja Tampere kokisivat esteettömyyden edistämisen tärkeäksi. Näissä kaupungeissa liikkuu paljon muualtakin tulevia liikkumisesteisiä autoilijoita.– Valitettava tosiasia on, että isoissa kaupungeissa invapysäköintipaikkojen tehokas hyödyntäminen edellyttää vahvaa paikallistuntemusta – jota ulkopaikkakuntalaisilla harvemmin on, Koivisto harmittelee.Koivisto kiittelee, että Senaatti kiinteistöt eli Valtion virastotaloja hallinnoiva toimija on valtakunnallisesti mukana.Traficomin mukaan liikkumisen esteitä tai haittoja on keskimäärin 10 prosentilla Suomen väestöstä. Yli 75-vuotiaista liikkumisen esteitä tai haittoja on jo lähes puolella. Traficom myöntää vuosittain tyypillisesti 10 000–15 000 liikkumisesteisen pysäköintitunnusta, ja niitä on käytössä kaikkiaan todennäköisesti yli 100 000 kappaletta. Tähän pysäköintitunnus oikeuttaa Liikkumisesteisen pysäköintitunnus tunnettiin aiemmin nimellä vammaisen pysäköintilupa. Nimi muuttui kesäkuun alussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelain myötä. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella ajoneuvon saa pysäköidä yleisillä alueilla liikennemerkillä osoitetusta kiellosta tai rajoituksesta huolimatta seuraavasti: pysäköintipaikoille, jotka on merkitty pyörätuolimerkillä maksullisille pysäköintipaikoille maksua suorittamatta alueille, joissa pysäköinti on muuten kielletty liikennemerkillä ”Pysäköinti kielletty” tai ”Pysäköintikieltoalue” rajoitusta pidemmäksi ajaksi alueelle, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu pihakaduille sillä varauksella, ettei pysäköinnistä aiheudu huomattavaa haittaa pihakadun liikenteelle eikä muulle käyttämiselle pyöräkadun ajoradalla muuallekin kuin merkitylle pysäköintipaikalle, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Ajoneuvoa ei saa kuitenkaan pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy. Ajoneuvoa, jossa on liikkumisesteisen pysäköintitunnus, ei kuitenkaan saa pysäköidä sellaiselle alueelle tai paikalle, joka on osoitettu liikennemerkillä vain tiettyjen ajoneuvojen pysäköintiin. Yksityisillä pysäköintialueilla pysäköinti voi olla maksullista ja maksamattomasta pysäköinnistä voi seurata pysäköintivirhemaksu. Teksti: Marko Jokela Kuva: Autoliitto Lähteet: Invalidiliitto, Autoliitto, Traficoma:3:{i:0;s:5:"77236";i:1;s:5:"94974";i:2;s:5:"78868";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”