18.1.2024 Ajoneuvot Perusteellisen perheauton laihdutuskuurin käynyt Renault Scenic nähtiin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic on vuosien saatossa mukautunut aina siihen muottiin, mitä on tarvittu. Niin tälläkin kertaa uusimman viidennen sukupolven kohdalla. Renault Scenic on uudistunut. Uudistuneen Scenicin esisarjan kappale kävi vierailulla Suomessa ja samalla Suomen maahantuoja julkaisi täyssähköisen Renaultin hinnat. Auto vieraili vain pari päivää maahantuojan suojissa Vantaalla. Seuraavan kerran uudet Scenicit nähdään Suomessa muutaman kuukauden kuluttua, kun ensimmäiset autot rullaavat tuotannosta ulos.Renault Scenic on vuosien saatossa taipunut ja mukautunut aina siihen muottiin mitä on tarvittu. Scenicin nimi tuleekin sanoista Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, joka tarkoittaa vapaasti suomennettuna "turvallista uudenlaista innovatiivista autoa". Aluksi, vuonna 1996 ensimmäisen kerran lanseerattuu Scenic on ollut tila-auto, mutta edellinen, vuonna 2016 lanseerattu neljäs sukupolvi oli jo enemmän crossover.Nytkin, Renaultin lanseerattua Scenicin viidennen sukupolven, se on edelleen varsin trendikäs crossover.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRellun isoin sähköautoUusi Renault Scenic on tarkalta mallimerkinnältään Renault Scenic E-Tech Electric. Se edustaa siis aiemmin lanseeratun Megane E-Tech Eletricin kanssa Renaultin nykysähköautosukupolvea. Scenic on edelleenkin, niinkuin se on aina ollut, isompi auto kuin Megane. Akseliväliä Scenicissä on 10 senttiä enemmän kuin Meganessa ja pituutta 27 senttiä enemmän. Scenic on nyt myös Renault-perheen isoin sähköauto.Ensisilmäyksellä voisi sanoa, että Scenic lupaa kaikin puolin hyvää sähköautomarkkinalle. Nyky-Renault on varsin innovatiivinen ja ajan hermolla elävä. Lisäksi Renaultin nykymuotoilu on dynaamista, aika näyttävääkin, mutta ei millään tavalla överiä.Scenic näyttää siis hyvältä. Myös sanonta, moni kakku päältä kaunis ei välttämättä pidä Scenicin kohdalla paikkaansa, sillä Scenic vaikuttaa ensinäkemältä korean ulkokuoren lisäksi edistykselliseltä ja kilpailukykyiseltä sähköautolta.Pienemmällä painolla pienempään kulutukseenPerusteellisen laihdutuskuurin perheautojen luokkaan kuuluva Scenic on kuitenkin käynyt. Autoa saa kahdella eri akkuversiolla, 60 kilowattitunnin kokoisella akulla ja 87 kilowattitunnin kokoisella akulla. Comfort range -akulla Scenic painaa vain runsaat 1 700 kiloa ja long range -akulla alle 1 900 kiloa ranskalaisten puntarin mukaan. Suomeen tulevien autojen omapainot tarkentuvat vielä lähempänä. Alhainen paino on kuitenkin luonnollisesti energiankulutuksen näkökulmasta hyvä asia.Renault tuo Scenicin myyntiin myös kahtena eri tehoversiona. Malliston edullisin, Evolution-varustelulla oleva Scenic maksaa 43 390 euroa. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa Suomen olosuhteissa tarpeellinen lämpöpumppu, täys-led -valot, 19-tuumaiset vanteet, peruutuskamera ja takatutka sekä lämmitettävä ratti sekä älypuhelimen langaton peilaus.Autossa on energiasisällöltään pienempi Comfort Range -akku ja 125-kilowattinen (170 hv) sähkömoottori. Vääntöä sähkömoottori tarjoaa 280 newtonmetriä.Seuraava varustelutaso Scenicissä on techno, joka on saatavilla kummallakin akkukoolla. Comfort range -akulla ja 125-kilowattisella sähkömoottorilla auto maksaa 45 990 euroa. Isommalla long range -akulla sekä 160-kilowattisella (220 hv) sähkömoottorilla techno-varusteltu auto maksaa 50 990 euroa. Isompi, 160-kilowattinen sähkömoottori tarjoaa 300 newtonmetriä vääntöä.Techno-varustelussa on jo lisänä sähkötoiminen takaluukku, adaptive vision -valot sumuvalotoiminnolla sekä automaattiset kaukovalot. Lisäksi OpenR Link -multimedianäyttö on suurentunut alimman varustelun 9 tuumasta 12 tuumaan. Tästä mallista löytyvät myös tutkat edestä ja sivuilta sekä valittavat multi-sense -ajotilat.Malliston huipulla vain isommalla akullaKaksi korkeinta varustelutasoa on Scenicissä saatavilla vain long range -akulla sekä 160-kilowatin sähkömoottorilla.Esprit alpine -varustelulla Scenic maksaa 52 990 euroa ja automallin vanteet suurenevat 20-tuumaisiksi. Muut vakiovarustelut ovat myös lähinnä ulkoasuun liittyviä, auton monet yksityiskohdat muuttuvat esprit Alpine -mustalla viimeistellyiksi. Lisäksi autossa on sama esittelyauton étoilé -metalliväri. Malliston huipulla on iconic-varustelu, joka on niin ikään saatavilla vain long range -akulla sekä 160-kilowatin sähkömoottorilla. Siinä on edellä mainittujen varusteiden lisäksi muun muassa active driver assist -avustinjärjestelmät, hätäjarrutustoiminto myös peruutettaessa, parempi Harman/Kardonin toimittama äänentoisto sekä kuljettajan sähkösäätöinen istuin hieronnalla.Iconic-varusteltu Scenic maksaa 54 490 euroa.Long range -version WLTP-syklin mukainen kulutus on 16,9 kilowattituntia sadalle kilometrille ja comfort range -version 16,3 kilowattituntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo yli 600 kilometrin kantama?Renault Scenicin akku edustaa uutta sukupolvea ja WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka 87-kilowattitunnin kokoiselle akulle on 625 kilometriä, moottoritienopeuksissa 370 kilometriä. Latausteho Scenicissä long range -akun kohdalla on enimmillään 150 kilowattia. Maksimiteho ei kuitenkaan ratkaise sitä, että kuinka pitkään laturilla vietetään aikaa, vaan latauskäyrä eli keskiteho lataustapahtuman aikana. Sen Renault kertoo olevan 110 kilowattia, kun akkua lähdetään lataamaan 15 prosentin varauksesta ja autoa ladataan 30 minuuttia – edellyttäen että käytettävä laturi pystyy yhteistyöhön auton kanssa.Comfort range -versioiden WLTP-ajomatka on 430 kilometriä ja moottoritieajossa noin 260 kilometriä. Kolmivaiheinen, 22 kilowatin type 2 -latauslaite on vakiona kaikissa Suomessa myytävissä Scenic-malleissa.Renault myös kertoo, että Scenicin akkupaketti on tarvittaessa korjattavissa sekä kierrätettävissä. Akussa on 12 erikseen vaihdettavaa moduulia ja lähin korjauspaikka akustolle on tällä hetkellä Ruotsissa. Auton akussa käytettävistä materiaaleista 90 prosenttia on myös kierrätettävissä.Scenic-malleissa on lisäksi myös ennakoiva latauksen hallinta, eli auto esivalmistelee auton ajoakun sopivaan lämpötilaan latausta varten, kun latauspiste on syötetty auton navigointiin. Auton akusta tulevaa hukkalämpöä otetaan myös talteen matkustamon lämmittämiseen.Väljä tiloiltaanTiloiltaan Scenic on sen edellisen sukupolvien tavoin väljä ja tilava auto. Sisällä on hyvin tilaa niin edessä kuin takanakin ja takatilojen väljyyttä ja käytettävyyttä lisää tasainen lattia. Scenic ei ole kuitenkaan mikään hirveän pitkä, se on vain hieman alle 4,5-metrinen puskurista puskuriin. Tavaratila Scenicissä on suunnilleen Volkswagen ID.4 -mallin verran, oli penkit käännettynä tai ei. Perustilassa Scenic tarjoaa tavaratilaa 545 litraa ja 1670 litraa kun takapenkit kääntää. Takapenkit käännettäessä takatila ei ole tasainen, tavaratilaan jää noin 10 senttinen takaistuinten selkänojista muodostuva pykälä.Kierrätysmateriaaleja on käytetty paljon myös auton sisätilojen materiaaleissa.Scenicissä on myös sellaisia innovaatioita, jotka tuovat käytettävyyttä ja mukavuutta arkeen ja matkustamiseen. Solarbay-lasikaton Renault on kehittänyt yhdessä Saint-Gobainin kanssa, siinä on Amplisky-tekniikka, jonka avulla lasikaton voi himmentää tai kirkastaa neljän eri asetuksen avulla. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä tai esimerkiksi sen etuosan voi himmentää ja takaosan pitää kirkkaana tai toisin päin. Solarbay-katto tuo myös 30 milliä lisää pääntilaa autoon, kun autoon ei ole tarvinnut asentaa pimennysverhoa lasikaton yhteyteen.Jarren säveliäTakapenkillä Scenicissä on saatavilla mukitelineet, jotka taipuvat myös tablettitelineiksi. Kyynärnojan uumeniin on piilotettu myös usb-latauspistokkeet.Suomessa vetokyky on monelle tämän kokoluokan autoa hankkivalle myös tärkeä asia, Scenicin jarrullinen vetokyky on 1 100 kiloa.Autojen ennakkomyynti on alkanut nyt ja ensimmäisiä varsinaisia asiakasautoja ja esittelyautoja odotetaan Suomeen huhti-toukokuussa. Scenicin hankkivat saavat kokea myös ranskalaisen elektronisen musiikin säveltäjän Jean-Michel Jarren säveliä, sillä hän on luonut auton tervetulo-filmiin musiikin. Jarren luomaa äänimaisemaa Scenicissä voi kuulla myös alhaisissa alle 30 kilometrin tuntinopeuksissa.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?