12.12.2023

Peugeotin leijona siirtyy nyt nextille levelille – e-3008 paljastettiin Suomessa!

Peugeot 3008 on Stellantis-konsernin ensimmäinen uudelle pohjarakenteelle valmistettava auto. Sen myynti on alkanut nyt Suomessa.

Tätä on odotettu, varmasti monet suomalaiset automaailmaa seuraavat ajattelevat. Vielä pitää toki hetken odottaa, että Peugeotin uutukainen saapuu lopullisesti Suomeen huhtikuun kieppeillä, mutta tehtaan esisarjan kappale Peugeot e-3008 -autosta kävi näyttäytymässä Suomessa joulun alla ja se paljastettiin toimittajille.

Täyssähköinen Peugeot e-3008 on kokonaan uusi peluri Suomessa ja maailmallakin. Sen edustama luokka, c-segmentti, on Suomessa se kaikkein kuumin luokka ja siksi Peugeot on nimenomaan odotettu uutuus. Se on eittämättä myös yksi ensi vuoden kiinnostavimmista autoista. Muun muassa Volkswagen ID.4 ja ID.5, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Ariya, Toyota bz4x, Subaru Solterra ja Ford Mustang Mach-E kiinalaisia unohtamatta ovat temmeltäneet Pösön pelikentällä jo jonkin aikaa.

Peugeot e-208 on ollut Euroopan myydyin automalli ja sen sähköversio omassa segmentissään on pärjännyt hyvin ja luonnollisesti Peugeot haluaa samaa gloriaa myös isommassa kokoluokassa, c-segmentin suv-luokassa.

Peugeotin sähköautojen mallisto on myös hyvin laaja, e-208:n ja juuri esitellyn e-3008:n lisäksi Peugeotilta löytyy myös e-2008- ja e-308-mallit sekä pakettiautojen puolelta e-Rifter sekä e-Traveller, e-Partner että e-Expert. Peugeotin mallistossa 408-, 508- ja 5008-mallit eivät ole saaneet vielä täyssähköversioita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen uudelle perusrakenteelle

Ja jonkun täytyy olla aina myös ensimmäinen. Peugeot 3008-mallisto on valmistettu Stellantiksen STLA-pohjarakenteelle, ja 3008-mallistolla on kunnia saada tämä perusrakenne ensimmäisenä käyttöön niin Peugeotin kuin koko konsernin malleista.

STLA-rakennetta on tarjolla kaikkiaan neljä eri versiota ja Peugeot on rakennettu M-version eli keskikokoisen alustan päälle. Koska Peugeot 3008 siirtyy uuteen perusrakenteeseen, vanhaan 3008-malliin yhteistä ei ole enää paljon.

Peugeot vie Stellantiksen autot ja Peugeotin malliston siis kokonaan nextille levelille. Täyssähköinen e-3008 aloittaa Peugeotin uuden sähköisen aikakauden, jossa koko mallisto on täysin sähköinen vuoteen 2025 mennessä ja vuonna 2030 Peugeot myy vain täyssähköisiä autoja Euroopassa.

Peugeotilla uskotaan myös tuotteeseen, ja markkinoinnissa käytetään muun muassa pointteja mitä kilpailijoilta ei löydy – varsinkin kun puhutaan 3008-malliston täyssähköversioista.

Peugeot e-3008 tarjoaa 160 kilowatin latausnopeuden, jonka ansiosta auton akun saa täytettyä 20 prosentista 80 prosenttiin ihanneolosuhteissa 30 minuutissa. Alkuvaiheessa e-3008 tarjoaa myös 525 kilometrin WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan sekä 1 250 kilon vetomassan. Auton varustelu on maahantuojan mukaan myös varsin kilpailukykyinen.

Samalla kun esisarjan auto esiteltiin Suomessa keskiviikkona, Peugeotin maahantuoja julkisti 3008-malliston hinnat.

Hybridiin uskotaan

Edullisin malliversio on hybridimalli, sähköautoista saa vielä maksaa hieman enemmän. Peugeot 3008 Launch Edition Allure Hybrid -kevythybridi maksaa alkaen 38 950 euroa. Hybridi-Pösö on varustettu 1,2-litraisella bensiinimoottorilla, jossa on 100 kilowatin tehoinen voimalinja.

Hybridillä on vielä merkittävä paikka autojen myynnissä.

– 45 prosenttia uusista autoista on kuitenkin vielä polttiksia. Meille tämä reilun 38 000 euron hinta tulee olemaan varmasti sellainen, että pääsemme sellaisiin myyntilukuihin, mitä emme ole uskaltaneet edes ajatella, Peugeotin Suomen brändijohtaja Kai Katavisto sanoo.

Kataviston mukaan nykyinen, myyntiin tuleva hybridimalli on nykyistä, takavasemmalle painuvaa sukupolvea jopa 3000 euroa edullisempi. Kun autojen varusteluja verrataan keskenään, hintaeroa pitäisi olla 7 000 euroa tulevan mallin eduksi.

– Uskon, että laajennamme tällä reviiriämme ja pääsemme useamman ihmisen ostoskoriin kuin pitkään aikaan, Katavisto sanoo.

Maahantuoja siis uskoo, että vaikka uusien autojen myynnistä yhä useampi on täyssähköauto, myös hybridillä on hyvät mahdollisuudet keikkua myyntitilastoissa.

Peugeot e-3008 -mallissa on uudistunut Peugeotin i-Cockpit, jonka keskiössä on yhtenäinen 21-tuumainen näyttöpaneeli. Näyttöpaneeli on jaettu kahteen osioon, mittaristo-osioon kuljettajan edessä ja infotainment-osioon keskemmällä. Muita hybridin vakiovarusteita ovat muun muassa puhelimen langaton lataus, peruutuskamera, kuljettajan AGR-istuin, avaimeton lukitus sekä 19-tuumaiset vanteet.

Täyssähkö alle 50 000 euron

Edullisin täyssähköversio, Peugeot e-3008 Allure Lauch Edition maksaa 49 390 euroa. Siinä vakiovarustelu on suunnilleen sama kuin hybridiveriossakin. Autot ovat sisätiloiltaan identtiset, myös täyssähköversiossa on Peugeotin uudistunut i-Cockpit.

Paremmin varusteltu täyssähköversio e-3008 GT Launch Edition maksaa 54 690 euroa. Vannekoko GT-mallissa nousee 20-tuumaiseksi, naapurin suhteen ei tarvitse enää potea vannekateutta.

Täyssähkö-Pösössä auton sisäinen AC-laturi on Suomessa vakiona 11-kilowattinen. GT-varusteinen e-3008 sisältää isomman pyöräkoon lisäksi sähkösäätöiset ja myös tuuletetut AGR-istuimet kuljettajalle sekä etumatkustajalle, mukautuvan vakionopeudensäätimen, lämmitettävä ohjauspyörän, sähkötoimisen takaluukun sekä led-pikseliajovalot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää pukkaa reilun vuoden päästä

Eikä siinä vielä kaikki. Peugeot on lähdössä myös mukaan samaan, kuin mitä monet muutkin sähköautovalmistajat ovat tehneet, eli e-3008 esitellään myöhemmin vielä niin sanottuna Long Range -versiona.

Long Range -mallissa on 98 kilowattitunnin akku, ja WLTP:n mukaista toimintasädettä autolle luvataan 700 kilometriä. Auton moottoriteho on nostettu 170 kilowattiin eli 230 hevosvoimaan. Lisäksi myöhemmin olisi tulossa pienellä akulla varustettu nelivetoversio, jonka teho on peräti 235 kilowattia (320 hv). Näiden esittely mennee ensi vuoden lopulle, joten autot olisivat asiakkaiden saatavilla vuoden 2025 aikana.

Tällä tavalla Peugeot on entistä houkuttelevampi joukossa, jossa kilpailu on äärimmäisen kireää, päästäkseen leijonaksi leijonan paikalle.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat