26.12.2023 Autoilu Pika- tai suurteholatausta yhä liian vähän – valittavat sähköautoilijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijoiden suurimmat päänsäryt pikalatausasemien määrän jälkeen ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %). Vaikka useimmilla täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä ajavilla on mahdollisuus ladata autoaan kotona, julkisten latausasemien saatavuus ja nopeus koetaan silti lataamisen suurimmiksi haasteiksi.Autoilun ongelma käy ilmi autoleasingyritys Drivalia Lease Finland Oy:n teettämästä kyselytutkimuksesta.Täyssähköautoa ajavien vastauksissa suurimmaksi haasteeksi (41 %) nousee se, että pika- tai suurteholatausasemia on liian vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViidesosalla ei kotilatausta– Samalla vain 19 prosentilla täyssähköautoilijoista ei ole käytössään auton kotilatauspistettä. Suurin osa täyssähköistä työsuhdeautoa ajavista siis lataa autoaan kotona, mutta silti pikalaturien vähyys harmittaa heitä eniten, Drivalian Head of Commercial Development Tiina Märijärvi taustoittaa kyselyn tuloksia.Sähköautoilijoiden suurimmat päänsäryt pikalatausasemien määrän jälkeen ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä puolestaan haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).Pikalatausasemien määrän jälkeen täyssähköautoilijoiden suurimmat murheet ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä taas haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).Näin selvitettiinDrivalian kyselyyn vastasi 2 213 työsuhdeautoilijaa. Heistä 55 % ajaa täyssähköautolla ja 45 % ladattavalla hybridillä. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä 25.10.-8.11.2024.Hybridiautoilijoista 38 % arvioi ajavansa yli puolet kokonaisajoistaan sähköllä. 2 % hybridiautoilijoista myöntää, ettei lataa autoaan lainkaan.Kolmella viidestä vastaajasta on käytössään auton kotilatauspiste ja lisäksi 17 % lataa säännöllisesti kotona tavallisesta suko-pistokkeesta. Vain 23 % siis kertoo, ettei kotilatausmahdollisuutta ole.Autotyypeittäin tarkasteltuna täyssähköautoilijoiden joukossa kotilatauspisteet ovat selvästi yleisempiä kuin hybridiautolla ajavien. Sähkön käyttö taas jakautuu lähes identtisesti ajoneuvotyypistä riippumatta: noin 80 % autoilijoista lataa yli puolet kuluttamastaan sähköstä kotona.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Drivalia Lease Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää