26.12.2023

Pika- tai suurteholatausta yhä liian vähän – valittavat sähköautoilijat

Sähköautoilijoiden suurimmat päänsäryt pikalatausasemien määrän jälkeen ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).

Vaikka useimmilla täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä ajavilla on mahdollisuus ladata autoaan kotona, julkisten latausasemien saatavuus ja nopeus koetaan silti lataamisen suurimmiksi haasteiksi.

Autoilun ongelma käy ilmi autoleasingyritys Drivalia Lease Finland Oy:n teettämästä kyselytutkimuksesta.

Täyssähköautoa ajavien vastauksissa suurimmaksi haasteeksi (41 %) nousee se, että pika- tai suurteholatausasemia on liian vähän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viidesosalla ei kotilatausta

– Samalla vain 19 prosentilla täyssähköautoilijoista ei ole käytössään auton kotilatauspistettä. Suurin osa täyssähköistä työsuhdeautoa ajavista siis lataa autoaan kotona, mutta silti pikalaturien vähyys harmittaa heitä eniten, Drivalian Head of Commercial Development Tiina Märijärvi taustoittaa kyselyn tuloksia.

Sähköautoilijoiden suurimmat päänsäryt pikalatausasemien määrän jälkeen ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).

Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä puolestaan haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).

Pikalatausasemien määrän jälkeen täyssähköautoilijoiden suurimmat murheet ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).

Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä taas haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).

Näin selvitettiin

Drivalian kyselyyn vastasi 2 213 työsuhdeautoilijaa. Heistä 55 % ajaa täyssähköautolla ja 45 % ladattavalla hybridillä. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä 25.10.-8.11.2024.

Hybridiautoilijoista 38 % arvioi ajavansa yli puolet kokonaisajoistaan sähköllä. 2 % hybridiautoilijoista myöntää, ettei lataa autoaan lainkaan.

Kolmella viidestä vastaajasta on käytössään auton kotilatauspiste ja lisäksi 17 % lataa säännöllisesti kotona tavallisesta suko-pistokkeesta. Vain 23 % siis kertoo, ettei kotilatausmahdollisuutta ole.

Autotyypeittäin tarkasteltuna täyssähköautoilijoiden joukossa kotilatauspisteet ovat selvästi yleisempiä kuin hybridiautolla ajavien. Sähkön käyttö taas jakautuu lähes identtisesti ajoneuvotyypistä riippumatta: noin 80 % autoilijoista lataa yli puolet kuluttamastaan sähköstä kotona.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Drivalia Lease Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat