23.4.2022

Polttoaineet ennätyskorkealla: Näin säästät polttoainelaskustasi satasia

Polttoaineiden hinnat ovat lyhyessä ajassa nousseet kipurajan yli. Kun menoveden hintaan ei voi vaikuttaa, voi kuluissa säästää muokkaamalla omaa ajotapaansa.

Polttoaineen säästäminen ja taloudellinen ajo eivät varmasti ole automaailman seksikkäin puheenaihe. Taloudellisuusajo kuulostaa lähtökohtaisesti puisevalta touhulta, mutta rahallinen vaikutus on suuri. Litran pudotus keskikulutukseen tarkoittaa jo 20 000 kilometrin ajomäärällä 500 euron säästöä.

Taloudelliseen ja polttoainetta säästävään ajamiseen on olemassa yksi keino, joka peittoaa kaikki muut: älä aja. Jos ajamattomuus ei ole mahdollista, pitää polttoaineen säästöä hakea muilla keinoilla.

Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat merkittävimmin ajotapa, nopeus, auton valinta ja renkaat. Jo pelkällä auton valinnalla on kulutukseen iso merkitys, sillä moderni nykyauto kuluttaa sadalla litralla merkittävästi vähemmän kuin parin vuosikymmenen ikäinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nykymoottorit ovat lähtökohtaisesti pihejä

Nykymoottoreiden kulutusta on optimoitu huolellisesti ja esimerkiksi moottorien downsizing, hybriditekniikka, start-stop-järjestelmät ja vakionopeudensäädin pienentävät kulutusta. Siitäkin huolimatta ajotavalla ja -nopeudella on mahdollista saada polttoainelaskuun selkeää säästöä.

– Vaikka uudet tekniset ratkaisut antavat kuljettajan virheitä anteeksi, ei niihin pidä liikaa tukeutua. Tämä pätee paitsi taloudellisuudessa myös turvallisuudessa, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Konkreettisin esimerkki kuljettajan vaikutuksesta auton kulutukseen on lataushybridi ja sen latausinnokkuus. Säännöllisesti lataamalla sadan kilometrin keskikulutus voi olla parin litran luokkaa ja ilman latausta kymmenen litraa.

Autoliitto EU:n kallein bensiini diesel polttoaineiden hinnat toimet hallitus

Kulutus on aina kuskista kiinni

Auton iästä ja tekniikasta huolimatta bensan tai dieselin kulutukseen eniten vaikuttava tekijä löytyy penkin ja ratin välistä. Ajonopeus ja ajotapa nipistävät kulutuksesta helposti litroja sadalla kilometrillä.

– Tärkeässä roolissa ovat ennakointi ja mahdollisimman tasaisen nopeuden ylläpitäminen. Punaisiin valoihin ei kannata kiirehtiä seisomaan, vaan nostaa jalka ajoissa kaasulta ja antaa auton rullata moottorijarrutuksella eteenpäin. Tuolloin polttoainetta ei kulu lainkaan, Vesalainen opastaa.

Jos autosta löytyy vakionopeudensäädin, kannattaa sen antaa huolehtia tasaisesta vauhdinpidosta. Mukautuva vakionopeudensäädin vie homman vieläkin pidemmälle, niin taloudellisuus– kuin turvallisuusmielessä. Se nimittäin auttaa liikenteen havainnoinnissa.

– Havainnoimalla riittävän pitkälle eteenpäin, lukemalla liikennetilanteet ajoissa ja pitämällä neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan ajamisesta tulee tasaisempaa, miellyttävämpää, turvallisempaa ja taloudellisempaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suksiboksi katolle vain todellisessa tarpeessa

Liikenteessä näkee usein autoja, joissa taakkateline ja suksiboksi ovat katolla kesät ja talvet. Suksi boksi on erinomainen tapa kuljettaa tavaraa, mutta kääntöpuolella on polttoainetalous. Boksi nostaa ilmanvastusta ja kulutusta merkittävästi. Ne kannattaakin poistaa, jos todellista tarvetta ei ole.

Yksi vähemmän huomioitu asia kulutuksessa ovat renkaat. Jo puolen baarin paineen muutos kuluttaa rengasta ja vaikuttaa kulutukseen. Myös renkaan valinnalla on yllättävän suuri vaikutus polttoaineen kulutukseen, sillä renkaat aiheuttavat jopa 20 prosenttia polttoaineen kulutuksesta.

Tätä nykyä polttoainetaloudellisuus on helppoa tarkistaa renkaiden EU-merkinnöistä, joissa on selkeä A-E –luokitusasteikkko. Polttoaineenkulutus kasvaa luokkien välillä noin 0,1 litraa sadalla, eli parhaan ja huonoimman kulutusero on helposti puolen litran luokkaa.

Polttoaineen säästäminen ei luonnollisesti kosketa sähköautoilijoita, mutta samat lainalaisuudet pätevät käyttövoimasta huolimatta. Oikealla ajotavalla sähköautoilijakin voi nipistää energiakuluissa ja säästää entistä enemmän rahaa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat