6.10.2020 Liikenne Polttoaineiden hinta nousee – karu arvio julki Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tuore raportti: Liikenteen kovat päästöjen vähennystavoitteet johtavat vääjäämättä bensiinin ja dieselin hintojen nousuun. Autoliitto kummeksuu päästötoimien vaikutusarvioiden pinnallisuutta: ”Päästökauppajärjestelmä on tosiasiallisesti polttoaineveron veronkorotusautomaatti.” Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti tänään vaikutustenarvioinnit liikenteen päästövähennyskeinojen tehokkuudesta ja kustannuksista valtiolle. Ministeriön mukaan vaikutustenarvioinnit osoittavat, että hallituksen tavoitetta liikenteen päästöjen puolittamisesta ei voida toteuttaa ilman useita eri toimenpiteitä. Suomalaisena autoilijan kannalta tämä tarkoittanee fossiilisten polttoaineiden hinnannousua ja tätä myötä arkiliikkumisen kallistumista. Nyt julkistetun vaikutustenarvioiden väliraportin mukaan päästötavoitteiden toteutuminen edellyttää fossiilisten polttoaineiden korvaamista liikenteessä, autokannan uudistumista ja liikennejärjestelmän energiatehokkuuden kohentamista. Tavoitteisiin ei ole mahdollista päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hinnoittelun muuttamista, minkä osalta tieliikenteen päästökauppa ja polttoaineverotus ovat tehokkaimpia keinoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: pinnallinen arviointi Autoliiton mukaan nyt julkistettu vaikutusarviointi on pinnallinen. – Ennen eri toimenpiteiden käyttöönottoa tulee tehdä riittävä vaikutusarviointi siitä, mitä seurauksia niistä on kotitalouksien ja yritysten toimeentuloon. Pelkkä arvio toimenpiteiden vaikutuksista päästöjen vähenemiseen ei ole riittävä vaikutusarviointi. Myös mahdolliset liikenteen hyötyjen menetykset tulee arvioida, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää. – Päästökauppajärjestelmä on tosiasiallisesti polttoaineveron veronkorotusautomaatti, jonka kokonaisvaikutusta ei tiedä kukaan. Se korvaa haluttaessa kaikkien taloudellisten kannustimien toimeenpanon korottamalla polttoaineen hintaa vielä enemmän, Nieminen kritisoi. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Niemisen mukaan on totta, että polttoaineiden hinnasta ja verosta suurimman osan maksavat paljon ajavat, mutta Niemisen mukaan on syytä muistaa, että heidän joukossaan on paljon myös pienituloisia, joille auto on aivan välttämätön kulkuväline esimerkiksi työmatkoilla. – Polttoaineiden hintojen nosto kohdistuisi heihin hyvin epäoikeudenmukaisesti, pienistä tuloista kun on laskettava jokainen euro tarkoin. Polttonesteiden hintojen mahdollinen nousu tuo Niemisen mukaan useita uhkakuvia. – Meillä liikennepolttoaineiden hinta on eurooppalaisellakin mittapuulla varsin korkealla tasolla. Jos polttoaineiden hinnat nousevat, on sillä seurauksensa. Se voi ehkäistä taloudellista toimeliaisuutta, jota nimenomaan tulisi pystyä edesauttamaan koronakriisin jälkeisessä Suomen rakennustyössä, Nieminen tähdentää. Hän pelkää, että jos ihmisten välttämättömät liikkumismenot kuten työssäkäyntimatkojen kustannukset merkittävästi nousevat, on se pois muusta kulutuskysynnästä. Nieminen muistuttaa, että liikkumiskustannukset ovat tarkassa syynissä kotitalouksien lisäksi myös maan yrityksissä, joista valtaosa on pieni ja keskisuuria yrityksiä. Huima vähennys, enemmän tarvitaan Teknologian tutkimuskeskus VTT:n laatiman ennusteen mukaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät jo käyttöön otetuilla toimenpiteillä yhteensä noin 37 prosenttia eli noin 3,2 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Tämä ei koviin tavoitteisiin yltämiseksi kuitenkaan riitä. Liikenteen päästöjen vähentäminen 50 prosentilla edellyttää, että hiilidioksidipäästöt vähenevät vielä 13 prosenttiyksikköä eli 1,55 miljoonaa tonnia lisää. Työryhmän mukaan merkittävin vähennystoimi ovat fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen tähtäävät keinot. Ne vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä vaikutustenarviointien mukaan noin 0,28 megatonnia. Näistä toimenpiteistä merkittävin olisi jakeluvelvoitelain soveltamisalan laajentaminen biokaasuun. Keskeisiä vähennyskeinoja ovat myös tuet julkisille lataus- ja tankkausasemille ja taloyhtiöiden latausinfralle. Ruuhkamaksujen vaikutus pieni Ruuhkamaksuilla ei ole päästötalkoissa suurtakaan merkitystä, arvioi työryhmä. Ruuhkamaksujen vaikutus koko Suomen näkökulmasta on vähäinen, vaikka niiden vaikuttavuus aluetasolla voi olla suuri. Tämänkaltaisilla liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvillä toimenpiteillä hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää noin 0,17 megatonnia. Muita liikennejärjestelmän kehittämistoimia ovat esimerkiksi kaupunkiseutujen kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman toteuttaminen sekä julkisen liikenteen tuet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autokannan uudistamista Työryhmän mukaan autokantaa uudistamalla voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä 0,16 megatonnia. Autokannan uudistumiseen voidaan vaikuttaa tehokkaimmin kiristämällä EU-tasolla autonvalmistajiin kohdistuvia uusien autojen päästörajoja. Muita keinoja ovat muun muassa sähköautojen ja raskaan kaluston hankintatuet sekä auto- ja ajoneuvoveron muutokset. Kun nämä edellä kerrotut päästöjen megatonnivähennykset ynnätään, saavutetaan näillä toimenpiteillä tyhmän arvion mukaan enintään 40 prosenttia päästövähennystavoitteesta. Mistä autoilun päästöt syntyvät? Liikenteen päästöjen syntymistä ja suitsimista on kuluvan vuoden aikana pohtinut myös Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmä. Se on siis tarkastellut sitä, miten yksityisautoilun päästöt Suomessa syntyvät. Työn tavoitteena on ollut ymmärtää, miten nykyisen polttoaineen hiilidioksidiveron aiheuttama taakka jakautuu väestöryhmien kesken ja selvittää sitäkin, millaisia kustannuksia aiheutuu mahdollisesta ns. päästökiintiöjärjestelmästä ja miten kustannuksia voitaisiin kompensoida kuluttajille. Aalto-yliopiston työryhmän havaintojen mukaan autoilun päästöt kasvavat, mutta hiilidioksidiveron osuus tuloista laskee tulojen noustessa. Suurimmalle osalle tulojakaumasta veron osuus tuloista on kuitenkin alle prosentin. Tästä seuraa se, että valtio voi kompensoida valtaosalle pienituloisista kotitalouksista päästökauppajärjestelmän aiheuttamat tulonmenetykset varsin pienellä osuudella päästökaupan tuotoista. Autoliiton Pasi Niemisen mukaan on selvää, että suhteellisesti suurimman osan polttoaineveroista maksavat ihmiset, joilla on enemmän tuloja. – Heidän liikkumisensa johtuu muun muassa työnteon tarpeesta. He ovat veronmaksajina korvaamaton osa yhteiskunnan rahoitusta, Nieminen muistuttaa. Liikenteen osuus noin viidennes Liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on Suomessa noin viidennes, selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedoista. Henkilöliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 10 prosenttia ja tieliikenteen tavarakuljetusten noin 7 prosenttia. Suomessa päästöt ovat vähentyneet vuoteen 2005 verrattuna, vaikka liikennesuorite on samaan aikaan kasvanut. Henkilöautoliikenteen päästöistä hieman yli puolet aiheutuu seutukuntien sisäisistä henkilöautomatkoista ja hieman alle puolet seutukuntien välisistä matkoista, jotka ovat selvästi pidempiä ja eroavat luonteeltaan lyhyistä omassa elinpiirissä tehtävistä matkoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöissä on alueellisia eroja Kaupunki–maaseutu -aluetyyppien välillä päästöissä on eroja. Aalto-yliopiston työryhmä tuo esiin, että pienten tulojen kohdalla erot ovat pieniä, kun vertaillaan autollisia kotitalouksia. Tulojakauman yläpäässä harvaan asutulla alueella ajetaan selvästi tiiviisti asuttuja alueita enemmän. Päästöerojen tausta on helppo ymmärtää ihan terveellä maalais- tai kaupunkilaisjärjellä. Erot päästöissä nimittäin selittyvät ennen kaikkea ajetuilla kilometreillä. Tähän verrattuna esimerkiksi käytetyn teknologian vaikutus on pieni. Työryhmä tiivistää havaintonsa seuraavasti: ”Suomessa noin 25 prosenttia yksityiskäytössä olevista autoista tuottaa 50 prosenttia kaikista yksityisautoilun päästöistä.” Autoliiton Nieminen muistuttaa, että Suomi on harvaan asuttu maa ja meillä suurimmat kaupungitkin ovat varsin harvaan rakennettuja. – Tästä syystä auto on palvelutasoltaan ylivoimainen varsinkin, kun pitää hoitaa useampia asioita kerralla, kuljettaa tavaroita tai ylipäätään olla ajoissa perillä. Se, että autoilua pyritään hankaloittamaan muun muassa ruuhkamaksuilla hankaloittaa tavallisten ihmisten elämää. Henkilöauton käyttöön on lukemattomia syitä eikä käyttötarvetta voida jakaa alueittain. Mikä Fossiilittoman liikenteen tiekartta? Fossiilittoman liikenteen tiekartta on suunnitelma siitä, millä keinoilla tieliikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriö hyödyntää nyt julkistettuja vaikutusten arviointeja tiekartan valmistelussa ja sitä koskevassa päätöksenteossa. Vaikutusten arviointityön toteuttajina ovat olleet VTT, Aalto-yliopisto, liikenne- ja viestintävirasto sekä Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän pysyvät asiantuntijat. Henkilöauto ylivoimainen palvelutason vuoksi Autoliiton touko-kesäkuussa teettämän kyselytutkimuksen mukaan henkilöauto valikoituu usein kulkumuodoksi sen ylivoimaisen palvelutason takia. Autoliiton Taloustutkimuksella teettämään kyselytutkimukseen haastateltiin 1 129 henkilöä iältään 18–79 vuotta, joista ajokortillisia tai henkilöitä, jotka aikovat hankkia ajokortin, oli 1 034. Autoliiton Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan 18–79-vuotiaista ajokortillisista sekä ihmisistä, jotka aikovat hankkia ajokortin 43 prosenttia pyöräilee ja joka viides käyttää julkista liikennettä vähintään viikoittain. Samasta joukosta joko omaa, lainattua tai työsuhdeautoa käyttää viikoittain 82 prosenttia. Uudellamaalla joukkoliikenteellä matkustaa vähintään viikoittain 43 prosenttia vastanneista, kun muualla Etelä-Suomessa sekä Länsi-Suomessa joukkoliikenteen säännöllisiä käyttäjiä on 13 prosenttia. Pohjois- ja Itä-Suomessa joukkoliikenteellä matkustaa vähintään kerran viikossa vain neljä prosenttia vastanneista ajokortillisista ja ihmisistä, jotka aikovat hankkia ajokortin. Samasta ryhmästä 46 % kulkee työ- tai opiskelumatkansa omalla autolla. Uudellamaalla näihin matkoihin autoa käyttää joka kolmas ja 40 prosenttia kulkee töihin ja opiskelemaan julkisilla. Muualla Etelä-Suomessa omaa autoa käyttää 54 prosenttia ja muualla Suomessa noin puolet vastaajista. Joukkoliikenteen osuus työ- ja opiskelumatkoista jää Etelä- ja Länsi-Suomessa alle kymmenykseen. Pohjois- ja Itä-Suomessa julkisilla töihin ja kouluun kulkee vain kolme prosenttia vastanneista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan