18.10.2021 Liikenne Polttoaineveron korotus saa suomalaisilta nuivan vastaanoton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimus selvitti, millaisiin verotuksen muutoksiin kansalaiset olisivat valmiita liikenteen päästöjen vähentämiseksi – polttoaineverojen korotus ja päästökauppa eivät ole kansalaisten suosikkeja. Liikenteen hinnoittelu eli liikkumisen kustannukset ovat autoilun käyttövoimamurroksen vuoksi muutostilassa – Suomessa ja maailmalla.Keskeistä on valita, miten autoilun verotus muuttuu ja linjata yhteiskunnallisesti poliittisin päätöksin, yritetäänkö sähköistyvästä ja aiempaa vähempipäästöisestä liikenteestä kerätä nykyisen suuruista noin 8 miljardin euron veropottia kuin aiemmin. On syytä kysyä, millaisiin verotuksen muutoksiin me kansalaiset olisimme valmiita liikenteen päästöjen vähentämiseksi?Keskustelu liikenteen päästövähennyskeinoista käy vilkkaana. Nyt osaksi keskustelua on saatu kyselytutkimuksella kerättyä tuoretta tietoa eli Suomalaisten Autoilu -tutkimus. Autoalan Tiedotuskeskuksen teettämä laaja ja tuloksiltaan kiinnostava tutkimus selvittää suomalaisten asenteita autoiluun ja liikkumiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKielteisyyden kaksikkoKun suomalaisilta kysyttiin mikä liikenteen hinnoittelumalli olisi paras ja mikä vähiten toivottu, erottautui kielteisimmän vastaanoton saanut kaksikko selkeästi: kansallinen päästökauppa ja polttoaineverojen korotus.Suomalaiset suhtautuvat tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kielteisimmin kotimaiseen päästökauppaan, johon vain viidennes vastaajista suhtautui myönteisesti. Kansalaiset suhtautuvat polttoaineverojen korotukseen liki yhtä kielteisesti kuin päästökauppaankin.Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.– Päästökauppa herättää paljon kysymyksiä, koska sen vaikutuksia polttoaineiden hintaan on vaikeampi ennakoida kuin veroluonteisten maksujen. Liikenne- ja kuljetustoimialan selvitysten mukaan liikenteen veronkorotuksia tai päästökauppaa ei vuoden 2030 päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvita, sillä käyttövoimamurros etenee tällä vuosikymmenellä nopeasti, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä arvioi.Oletuksena kyselyssä oli, että fossiilisten polttoaineiden veroa korotettaisiin aluksi 10–15 sentillä litralta ja jatkossa noin 2 senttiä vuodessa indeksikorotuksena.Kyselytutkimuksessa polttoaineverotuksen korottamiseen kriittisimmin suhtautuvat moniautoiset taloudet, maaseutumaisissa ja pienissä kunnissa asuvat. Kriittisimpiä ovat myös pieni- ja keskituloiset autolliset taloudet ja yli 64-vuotiaat.Päästökaupan osalta kysymyksenasettelun oletuksena oli, että Suomessa otettaisiin käyttöön kotimainen päästökauppa, joka toteutettaisiin polttoaineiden jakelijoille suunnattavana myyntilupajärjestelmänä. Se nostaisi toteutuessaan fossiilisten polttoaineiden litrahintaa pitkällä aikavälillä 20–40 sentillä.Kilometrivero kävisi kolmannekselleMahdollisesta kilometriveroista kysyttäessä oletuksena oli, että kilometrivero määräytyisi ajettujen kilometrien mukaan ja verotaso olisi harvaan asutuilla alueilla alempi kuin kaupungeissa. Veron suuruus olisi ajasta ja paikasta riippuen esimerkiksi 0–10 senttiä kilometrille. Kilometrivero korvaisi osan muista liikenteen veroista.– Jos kilometriverotukseen tulevaisuudessa mennään se tulee aluksi varmaankin autoilijoille valinnaisuuden kautta: joko isompi vuotuinen ajoneuvovero tai kilometrivero, Kallio ennakoi kyselytutkimuksen julkistuksen yhteydessä.Hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartassa on linjattu verotuksen ja taloudellisen ohjauksen toimia, jotka lisäisivät liikenteen maksu- ja verotaakkaa. Kyselyssä selvitettiin myös kansalaisten näkemyksiä erilaisista liikenteen hinnoittelutoimista. Kyselyn perusteella hieman yli kolmannes suhtautuu myönteisesti kilometriveroon.Suhtautuminen kilometrien seurantaan on myönteisempi yli 45-vuotiailla kuin sitä nuoremmilla.Toisaalta epäluulon ja vastentahtoisuuden siemenkin itää: vaikka suhtautuminen on keskimäärin myönteistä, noin neljännes 25–64 vuotiaista vastaajista ei todennäköisesti antaisi lupaa omien ajokilometriensä seurantaan. Näin tutkimus toteutettiin Autoalan Tiedotuskeskuksen kesän aikana toteuttama Suomalaisten Autoilu -tutkimus on tehty internet-paneelitutkimuksena kesäkuussa 2021. Tutkimuksen perusjoukkona ovat Manner-Suomessa vakituisesti asuvat 15 vuotta täyttäneet. Kyselytutkimuksen vastaajat on kiintiöity alueellisesti ja ikä ja sukupuoliryhmittäin edustavasti, sillä tavoitteena on, että tulokset edustavat luotettavasti koko väestöä. Tutkimuksen vastaajamäärä on 2 011 henkilöä. Nettipaneelin toteutti Innolink Research Oy. Vastaava tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran hieman eri painotuksin keväällä 2019 Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Grafiikka: Autoalan Tiedotuskeskus Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus 2021: Suomalaisten Autoilu – tutkimus autoilusta ja auton valinnastaa:1:{i:0;s:6:"102662";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen