17.2.2021 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 (992) – 314 606 euroa motorsporttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se ei ole auto jota tulisi mitata lukuarvoin, vaan mahdollisimman nautinnollisena ajokokemuksena. Uusin versio on nyt Porsche 911 GT3 (992). Tiesimme, että se on tulossa. Silti sitä odotetaan joka ikinen kerta samalla uudella innolla. Kyseessä on Porsche Motorsport-osaston katulaillinen taidonnäyte Porsche 911 GT3 (992) kaikkien ajamisesta nauttivien riemuksi. Tällä kertaa kyseessä on seitsemännen sukupolven niin sanottu Porsche 911 GT3 (992), eli se pohjautuu tehtaan tunnuksella 992 kulkevaan Porsche 911 -sukupolveen. Ensimmäinen 992 esiteltiin Carrera S -asussa Coupé-korilla vuoden 2018 puolella. Ensimmäinen ajatus on, että GT3 RS näyttää jälleen tarkoituksenmukaiselta. Tässä kohti muistaa, että RS-versio on vielä julkaisematta – kyseessä on nyt ”vain” GT3 ilman RS-lisämerkintää. Siihen nähden auto näyttää julmalta ja aggressiiviselta. On pakko olettaa Porschen julkaisevan jossain kohti vielä RS-version, joten siinä mahtaa olla melkoinen takasiipi. Ehkä leveyskin voi vielä kasvaa vai kuinka tästä enää edetään. Julkistuksessa saatiin myös yksi todellinen paljastus juurikin toiseen suuntaan. GT3 tulee myöhemmin tänä vuonna tarjolle myös niin sanottuna Touring-mallina eli ilman takasiipeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche 911 GT3 (992) Porsche 911 GT3 on valmistajan mukaan kaikkein eniten 911, sillä se on mallipaletin nautittavin. Heille 911 GT3 on koko Porschen ydin yhdessä autossa. Uusi Porsche 911 GT3 (992) liikkuu 4,0-litraisen vapaasti hengittävän bokserimoottorin voimin, jonka perustan vihjataan olevan sama kuin tehtaan GT3 Cup -kilpa-autoissa. Läppärunkojen luvataan auttavan moottorin reagoinnin lisäksi myös päästöjen hallinnassa. Muihin teknisiin hienouksiin kuuluu kuivasumppuvoitelu sekä jokunen titaaniosa. Sen 510 hevosvoimaa saadaan ulos moottorin kierrosluvulla 8400 kierrosta minuutissa ja kuusimukinen jatkaa ulvontaansa aina 9000 kierrokseen minuutissa. Pakoputkistoa on kuulemma suunniteltu niin, että ääntä ei hukata liikaa. Huippuvääntö on 470 newtonmetriä. PDK on yhä 7-pykäläinen, kuten edellisessä GT3-mallissa. Porschen mukaan se soveltuu uutta 8-pykäläistä paremmin auton luonteeseen ja säästää painoa. Ilouutisena myös kuusivalintainen käsivaihteisto tarjotaan vaihtoehdoksi. Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 3,4 sekuntia jos se ketään kiinnostaa. Tätä autoa kun ei osteta suoria, vaan mutkia varten. Nürburgringin Nordschleifen koko 20,8 kilometrin mittaisen ratakierroksen uutuus kiertää alle 7 minuutin – tarkka aika on 6 minuuttia 59 sekuntia ja 927 sekunnin tuhannesosaa. Kolmiotukivarsista takasiipeen Korin puolella suurin uutinen lliittyy pyöränripustukseen. Tuoreimman sukupolven GT3 ei enää kelpuuta etuakselilleen MacPherson-pyöräntuentaa vaan vaatii päällekkäiset kolmiotukivarret. Tämä mahdollistaa ainakin teoriassa paremman purennan tiehen erilaisissa olosuhteissa. Mielenkiintoisesti ohjauksen välitys on merkittävästi aiempaa nopeampi. Nelipyöräohjaus on vakiovaruste. Aerodynamiikassa otettu iso harppaus ja siihen kuuluu nyt sarja erikseen käsin säädettäviä elementtejä. Downforce on kasvanut perusasetuksella 50 prosenttia ja tiukimmalle säädettynä jopa 150 prosenttia edeltäjästään. Tästä kaikkein näkyvin merkki on yläpuolelta ripustettu takasiipi – ratkaisu on tehty siiven alapinnan pitämiseksi täysin tasaisena, sillä se on siiven toiminnan kannalta kaikkein tärkein pinta. Keulasta huomaa myös suuret läpiviennit, jotka johtavat ilmaa jäähdyttimen läpi auton tuulilasin ja katon yli perään. Keulan luukku on hiilikuituvahvisteista muovia (CFRP) ja lisähinnasta myös katto on saatavilla samasta materiaalista. Yllättäen 992 GT3 ei ole ilman peilejä yhtään aiempaa leveämpi, vaikka todellakin näyttää siltä. Sen sijaan päivitys tuo jälleen hieman edeltäjää leveämmät renkaat. Näyttää tosin siltä kuin vanteisiin olisi laitettu jälkikäteen vanneteipit lähimmästä automarketista. Vanteiden takaa pilkottavien etujarrulevyjen koko on nyt hulppea 408 millimetriä, mutta silti jarruista on onnistuttu keventämään massaa. Muutenkin painonsäästö on ollut ohjelistalla, jotta paino saataisiin pidettyä kurissa – 992-sukupolven perusta on nimittäin merkittävästi edeltäjää painavampi. Esimerkiksi ohuemmilla laseilla säästettiin 5 kilogrammaa ja vastaavia muutoksia on lukuisia. Lopulta GT3:n paino ei juuri ole noussut edellisestä sukupolvesta. Uutuusmalli painaa käsivaihteistolla varustettuna 1 418 kg ja PDK-vaihteistolla varustettuna 1 435 kg. Hai sininen Ohjaamon yleisilme on jo tuttu tuoreimmasta 992-sukupolvesta, mutta uutena ominaisuutena esitellään digitaalimittariston ratakäyttöä varten suunniteltu track mode. Tällöin kierrosnopeusmittarin molemmin puolin olevat näytöt voidaan muuttaa näyttämään esimerkiksi rengaspaineita, öljyn lämpötilaa ja -painetta sekä jäähdytysnesteen lämpötilaa. Toimintoon kuuluu myös vaihteen vaihtamisesta muistuttava merkkivalo. Kuvissa näkyvä auton ulkopinnalle tarjottava uusi sinisen sävy on nimeltään Shark Blue. Kyseessä ei ole metalliväri. Se on saanut inspiraationsa GT Cars -yksikön johtajan Andreas Preuningerin lomallaan näkemästä jahdista. Tuota sävyä on saatavilla sekä sisätiloihin että vanteisiin. Lisäksi auton ulkoväri, kuten esimerkiksi tämä Shark Blue, on valittavissa kellon ulkokehän koristeraitaan. Auton ostavat, ja vain auton ostavat, voivat nimittäin hankkia itselleen myös autoon paritetun rannekellon. Kyseessä on kronografi, jonka kuori on valmistettu titaanista. Kellon automaattikoneiston vetopaino on mutoiltu vanteiden mukaan. Tuon kellon hintaa ei tosin ole mainittu. Sen sijaan uuden Porsche 911 GT3 (992) -mallin hinnat alkavat Suomessa 314 606,49 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Tosin varustevaihtoehdot ja hinta saattavat vielä hieman elää esimerkiksi mallivuoden mukaan. Ensimmäisten asiakkaiden on tarkoitus saada autonsa jo tulevana kesänä. Kuvat ja lähde: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan