25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Carrera S kattaa noin 30 000 euron lisähintansa "perus-Carreraan" nähden muullakin kuin lisätehollaan. Siitä on lähes tarkalleen vuosi, kun Porsche lanseerasi nykyisen 911-sukupolvensa eli 992:n "toisen vaiheen", jota vastaavasti nimitetään 992.2:ksi. Näillä eväin vuonna 2019 ensimmäistä kertaa lanseerattu 992 tullee saavuttamaan noin kymmenen vuoden tuotantoiän, yhden pisimmistä 911-mallisarjan historiassa. Tuona aikana 992:sta mahdollisesti tulee myös kaikkien aikojen eniten valmistettu 911-sukupolvi, mikäli se ylittää 991:n reilun 230 000 kappaleen rajan. Porsche 911 on varsin moniuloitteinen automalli myös versioiden määrällä mitattuna. Löytyy "perus-Carrera", ja sitten löytyy 911 GT3 RS ja kaikkea siltä väliltä. Juuri nyt Suomen kamaralle on saatu ensimmäinen 992.2:een siirretty 911 Carrera S, joka löytyy nimenomaan sieltä väliltä. Suurin uutinen 992.2:n lanseerauksessa oli uusi 911 Carrera GTS, joka tuo ensi kertaa sähköä 911:een. Tämän rekisteriin laitetun Carrera S:n ohella Suomen Porsche-showroom on saamassa staattiseen esittelyyn pari Carrera GTS:ää sekä GT3 Touringin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHieman uudelleenkeksitty Carrera SCarrera S on todellakin se ensimmäinen askel vieläkin spesiaalimpaan kokemukseen, kun lähdetään liikkeelle niin sanotusta "perus-Carrerasta", joka ei toki terminä tee oikeutta autolle. S:ää ei sen sijaan kukaan kutsu "perus-Carreraksi", ja nyt sille on vieläkin enemmän perusteita. Uusi Carrera S pyrkii olemaan aiempaa selkeämmin välimalli Carreran ja Carrera GTS:n välissä. Carrera S:n konetilasta löytyy periaatteessa sama 3,0-litrainen bokserikuutonen kuin lähtömallistakin, mutta muun muassa "ensimmäisen vaiheen 992:n" Carrera GTS:stä lainatuilla kahdella turboahtimella siitä on saatu irti jopa 86 hevosvoimaa Carreraa enemmän ja 30 hevosvoimaa suoraa edeltäjäänsä enemmän. Teholukema asettuu näin 480 hevosvoimaan, vääntömomentti 530 newtonmetriin, ja ero on päivänselvä. Carrera S kykenee muun muassa ylittämään 300 km/h rajan, yltäen 308 km/h huippunopeuteen. Se kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa, kuusi kymmennystä nopeammin kuin Carrera. Myös pysähtymisen on määrä olla tarvittaessa ripeää, sillä Carrera S:ään on saatu Carrera GTS:stä tuttu jarrujärjestelmä 408 millimetrin etu- ja 380 millimetrin takalevyillä. Yksi Carrera S:n ulkoisista tunnusmerkeistä ovatkin lähtökohtaisesti punaiset jarrusatulat. Vakiovarustukseen kuuluu myös muun muassa Porsche Torque Vectoring Plus -järjestelmä, joka on poikaa erityisesti kaarreajossa. Carrera S:ään on saatavilla niin ikään omanlaisiaan lisävarusteita, kuten vaikkapa sentin verran matalampi PASM-jousitus sekä nelipyöräohjaus. Niin ja hinta?Tässä kohtaa leikki muuttuu vakavaksi, kun muistamme, miten verottaja kohtelee Suomessa uusia autoja. Porsche 911 Carreran alkaen-hinta täällä on 219 384 euroa Coupé-mallisena. Samalla korimallilla Carrera S maksaa 253 688 euroa eli hintaero on noin 34 000 euroa. Mikäli oman Carrera S:nsä haluaa avokattoisena Cabriolet-korimallina, se kyllä onnistuu, mutta täytyy olla valmis maksamaan vajaan 27 000 euron lisähinta, kokonaishinnan ollessa 280 382 euroa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Saksassa tämän uuden 911 Carrera S Coupén alkaen-hinta on 154 800 euroa, mutta Suomessa tähän lisätään 6,5 prosenttia suurempi arvonlisävero sekä lähes 87 000 euron edestä autoveroa. Ei siis pidä ihmetellä, miksi 911 säilyy Suomessa äärimmäisen harvinaisena jatkossakin. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 28.5.2024 Ajoneuvot Kaikki on kutsuttu rakastumaan palavasti Porsche 911 hybridiin 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 14.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Panamera – ajomukavuus paiskaa kättä suorituskyvylle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa