25.5.2025

Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan

Kuva Benjamin Helander

Carrera S kattaa noin 30 000 euron lisähintansa "perus-Carreraan" nähden muullakin kuin lisätehollaan.

Siitä on lähes tarkalleen vuosi, kun Porsche lanseerasi nykyisen 911-sukupolvensa eli 992:n "toisen vaiheen", jota vastaavasti nimitetään 992.2:ksi. Näillä eväin vuonna 2019 ensimmäistä kertaa lanseerattu 992 tullee saavuttamaan noin kymmenen vuoden tuotantoiän, yhden pisimmistä 911-mallisarjan historiassa. Tuona aikana 992:sta mahdollisesti tulee myös kaikkien aikojen eniten valmistettu 911-sukupolvi, mikäli se ylittää 991:n reilun 230 000 kappaleen rajan.

Porsche 911 on varsin moniuloitteinen automalli myös versioiden määrällä mitattuna. Löytyy "perus-Carrera", ja sitten löytyy 911 GT3 RS ja kaikkea siltä väliltä. Juuri nyt Suomen kamaralle on saatu ensimmäinen 992.2:een siirretty 911 Carrera S, joka löytyy nimenomaan sieltä väliltä.

Suurin uutinen 992.2:n lanseerauksessa oli uusi 911 Carrera GTS, joka tuo ensi kertaa sähköä 911:een. Tämän rekisteriin laitetun Carrera S:n ohella Suomen Porsche-showroom on saamassa staattiseen esittelyyn pari Carrera GTS:ää sekä GT3 Touringin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hieman uudelleenkeksitty Carrera S

Carrera S on todellakin se ensimmäinen askel vieläkin spesiaalimpaan kokemukseen, kun lähdetään liikkeelle niin sanotusta "perus-Carrerasta", joka ei toki terminä tee oikeutta autolle. S:ää ei sen sijaan kukaan kutsu "perus-Carreraksi", ja nyt sille on vieläkin enemmän perusteita. Uusi Carrera S pyrkii olemaan aiempaa selkeämmin välimalli Carreran ja Carrera GTS:n välissä.

Carrera S:n konetilasta löytyy periaatteessa sama 3,0-litrainen bokserikuutonen kuin lähtömallistakin, mutta muun muassa "ensimmäisen vaiheen 992:n" Carrera GTS:stä lainatuilla kahdella turboahtimella siitä on saatu irti jopa 86 hevosvoimaa Carreraa enemmän ja 30 hevosvoimaa suoraa edeltäjäänsä enemmän. Teholukema asettuu näin 480 hevosvoimaan, vääntömomentti 530 newtonmetriin, ja ero on päivänselvä.

Carrera S kykenee muun muassa ylittämään 300 km/h rajan, yltäen 308 km/h huippunopeuteen. Se kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa, kuusi kymmennystä nopeammin kuin Carrera.

Myös pysähtymisen on määrä olla tarvittaessa ripeää, sillä Carrera S:ään on saatu Carrera GTS:stä tuttu jarrujärjestelmä 408 millimetrin etu- ja 380 millimetrin takalevyillä. Yksi Carrera S:n ulkoisista tunnusmerkeistä ovatkin lähtökohtaisesti punaiset jarrusatulat.

Vakiovarustukseen kuuluu myös muun muassa Porsche Torque Vectoring Plus -järjestelmä, joka on poikaa erityisesti kaarreajossa.

Carrera S:ään on saatavilla niin ikään omanlaisiaan lisävarusteita, kuten vaikkapa sentin verran matalampi PASM-jousitus sekä nelipyöräohjaus.

Niin ja hinta?

Tässä kohtaa leikki muuttuu vakavaksi, kun muistamme, miten verottaja kohtelee Suomessa uusia autoja.

Porsche 911 Carreran alkaen-hinta täällä on 219 384 euroa Coupé-mallisena. Samalla korimallilla Carrera S maksaa 253 688 euroa eli hintaero on noin 34 000 euroa.

Mikäli oman Carrera S:nsä haluaa avokattoisena Cabriolet-korimallina, se kyllä onnistuu, mutta täytyy olla valmis maksamaan vajaan 27 000 euron lisähinta, kokonaishinnan ollessa 280 382 euroa.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Saksassa tämän uuden 911 Carrera S Coupén alkaen-hinta on 154 800 euroa, mutta Suomessa tähän lisätään 6,5 prosenttia suurempi arvonlisävero sekä lähes 87 000 euron edestä autoveroa.

Ei siis pidä ihmetellä, miksi 911 säilyy Suomessa äärimmäisen harvinaisena jatkossakin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat