7.2.2024

Pysäköijän kukkarolla käydään yhä useammassa kaupungissa

Talvikunnossapito_Helsinki

Maksullinen pysäköinti on yleistynyt kolmen viime vuoden aikana valtakunnallisesti peräti 53 prosenttia.

Asiointiautoilu arjessa käy entistä useamman autoilijan kukkarolle, sillä maksullinen pysäköinti on yleistynyt kolmen viime vuoden aikana valtakunnallisesti peräti 53 prosenttia.

Ilmiö on lisääntynyt viime vuosina erityisesti Oulussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Tampereella, Rovaniemellä ja Turussa. Kehitykselle ei näy loppua, sillä suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n arvion mukaan alkaneena vuonna yhä uusia alueita tullaan muuttamaan maksullisiksi.

Yhdistyksen mukaan taustalla on kaupungistuminen, joka on saanut aikaan sen, että pysäköintiin on tarvittu säännöt, joita myös pitää valvoa. Kaupunkien kasvaessa lisääntyy myös autojen sekä liikenteen määrä keskustoissa.

– Ilmaisia pysäköintipaikkoja yksinkertaisesti on vähemmän kuin autoja. Maksullinen pysäköinti ja pysäköinninvalvonta ovat ilmiöitä, jotka ovat tulleet jäädäkseen, koska niille on suuri yhteiskunnallinen tilaus, SPATY:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta arvioi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliitto: sääntelyä kaivataan

Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö Autoliitto on tuonut aiemmin näkökantanaan esiin, että yksityinen pysäköinninvalvonta on ollut Suomessa huonosti säänneltyä koko olemassaolonsa ajan. Pysäköinninvalvontaa tarvitaan myös yksityisillä alueilla. Autoliiton mukaan nykymuodossaan toimintaan liittyy runsaasti epäselvyyksiä sekä epäterveitä piirteitä ja autoilijoiden oikeusturva toteutuu nykyjärjestelmässä huonosti.

Ongelma kiteytyy riitatilanteisiin, jossa pysäköijä kokee saaneensa aiheettoman pysäköinti/valvontamaksun.

– Oikeuden hakeminen käräjäoikeudessa sisältää niin suuren taloudellisen riskin, että moni yksityisautoilija maksaa myös perusteettoman maksun valittamisen sijaan. Osa valvontayrityksistä käyttää tätä hyväkseen liiketoiminnassaan, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Autoliiton mielestä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta pitää säätää lailla, jolla yksityisen pysäköinninvalvonnan toimintamallit ja oikaisuprosessit määritellään huomioimaan paremmin kuluttajansuoja.

Kuten Moottori aiemmin uutisoi, SPATY ry vaati helmikuussa 2023, että yksityiseen pysäköinninvalvontaan tulisi laatia laki, jossa ajoneuvon kuljettaja ja haltija vastaisivat yhteisvastuullisesti valvontamaksuista. Autoliiton mukaan lakiin ei saisi liittää haltijavastuuta, joka vaarantaisi oikeusturvaa entistä enemmän.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: SPATY ry, Autoliitto

a:1:{i:0;s:6:"133024";}

Luetuimmat