13.1.2021

Qantas turvallisin lentoyhtiö, Finnair 20 parhaan joukossa – vältettäviä lentoyhtiöitä 23

Lentokone

Kattava, tuore ja arvostettu tutkimus paljastaa erot eri lentoyhtiöiden turvallisuudessa sekä toimenpiteissä koronavirusta vastaan.

Arvostetun www.airlineratings.com -sivuston tutkimus erottelee lentoyhtiöiden jyvät akanoista turvallisuuden näkökulmasta.

Tuoreessa tutkimuksessa ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama verkkosivusto on vertaillut kaikkiaan 385 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta. Lentoyhtiöistä yli kolmannes on saanut täyden seitsemän tähden arvosanan. Kokenut australialainen Qantas-lentoyhtiö on jälleen paras. Lisäksi mainitaan 19 muuta turvallisinta lentoyhtiötä, mukana Finnair. Lisäksi listataan 10 turvallisinta halpalentoyhtiötä.

Vertailu listaa myös huonoimmat lentoyhtiöt. Heikon turvallisuuden yhtiöitä on 23. Kolmen tähden yhtiötä on 10, kahden tähden yhtiöitä kuusi ja yhden tähden yhtiöitä seitsemän. Näitä lentoyhtiöitä lentomatkustajan kannattaa välttää.

Turvallisuuden lisäksi vertaillaan myös lentoyhtiöiden palvelutasoa, mille on oma, täysin erillinen pisteytyksensä. Kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto on perustettu kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt kahdeksannen kerran. Listauksen kriteereitä on muutettu yhä enemmän onnettomuuksia ja vakavia vaaratilanteita painottavaksi.

Turvallisuuslistauksessa otetaan huomioon lukuisia eri tekijöitä, muun muassa onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet viime vuosina, lentoyhtiön turvallisuuskulttuuria mittaavat auditoinnit, yhtiöiden aloitteellisuus turvallisuusasioissa, lentokonelaivaston ikä sekä uusimpana kriteerinä Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

20 turvallisinta lentoyhtiötä

Listauksen perusteella 20 turvallisinta lentoyhtiötä paremmuusjärjestyksessä ovat Qantas, Qatar Airways, Air New Zealand, Singapore Airlines, Emirates, EVA Air, Etihad Airways, Alaska Airlines, Cathay Pacific Airways, British Airways, Virgin Australia/Virgin Atlantic, Hawaiian Airlines, Southwest Airlines, Delta Air Lines, American Airlines, SAS, Finnair, Lufthansa, KLM ja United Airlines.

Nämä 20 parasta erottuvat ylivertaisesti muista. Yhtiöiden keskinäiset erot turvallisuudessa ovat hyvin pienet. Kokenut Qantas on satavuotiaan historiansa aikana ottanut ensimmäisenä käyttöön lukuisia turvallisuusinnovaatioita.

Qantas on esitellyt 16 merkittävää turvallisuusparannusta ensimmäisenä tai toisena lentoyhtiönä viimeisen 60 vuoden aikana. Qantasille ei ole sattunut ainuttakaan kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena.

Finnair – puhdas tili 57 vuotta

Qantasilla on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä, mutta Qantas ei ole yksin. Myös muilla kokeneilla lentoyhtiöillä kuten Hawaiian Airlines ja Finnair on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä. Turvallisuuslistaus on suomalaisittain varsin mairitteleva, sillä Finnair on jälleen kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin Airlineratings.com -vertailuissa.

Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 57 vuoteen. Viimeisin turma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3-mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.

10 turvallisinta halpalentoyhtiötä

Turvallisimmat halpalentoyhtiöt ovat Air Arabia, Allegiant, Easyjet, Frontier, Jetstar Group, Jetblue, Ryanair, Vietjet, Westjet ja Wizz.

Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt, edellä mainitut ovat läpäisseet Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) vaativan IOSA-auditoinnin (IATA Operational Safety Audit), jossa tarkastetaan yli 1 000 kohtaa joka toinen vuosi. Edellä mainituilla yhtiöillä on myös erinomainen turvallisuustilasto. Aikaisemmin tältä listalta puuttuneet, turvallisuustilastoissa hyvin menestyneet suuret halpalentoyhtiöt, Ryanair ja Easyjet nousivat nyt kärkijoukkoon, koska nyt IOSA-arvioinnin voi nyt korvata erinomaisella turvallisuustilastolla – ei kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia 20 vuoteen.

Hyvästä turvallisuustilastosta huolimatta Norwegian puuttuu edelleen parhaiden listalta, sillä Norwegian ei ole teettänyt IOSA-auditointia ja se on toiminut nykyisessä muodossaan halpalentoyhtiönä vasta vuodesta 2002 alkaen, joten 20 vuotta ei tullut vielä täyteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsemän tähteä on maksimi – neljä arvostelukriteeriä

Lentoyhtiöllä on mahdollisuus saada AirlineRatings.com -sivuston luokituksessa turvallisuudesta enintään seitsemän tähteä. Huonoin kokonaisarvosana on yksi tähti.

Turvallisuutta arvioidaan neljän eri arvostelukriteerin avulla. Ne ovat:

  • Ei onnettomuuksia
  • Ei vaaratilanteita
  • Auditoinnit
  • Covid-19 -Compliance -määräystenmukaisuus

Ajan saatossa kriteerejä on muutettu siten, että onnettomuuksien ja vaaratilanteiden painotus on kasvanut ja auditointien merkitys on vähentynyt. Uutena kriteerinä on Covid-19 -Compliance.

Ilman onnettomuuksia on korotettu yhdestä enintään kolmeen tähteen, ilman vakavia vaaratilanteita on uusi kriteeri, josta saa enintään kaksi tähteä. Hyväksytyistä auditoinneista saa yhden tähden, samoin Covid-19 -määräystenmukaisuudesta.

Tilastot eivät kerro kaikkea

Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa.

Turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä.

Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

Vältä näitä lentoyhtiöitä

Listalla on 23 turvallisuudeltaan heikkoa lentoyhtiötä, jotka ovat saaneet vain yksi–kolme tähteä. Näitä yhtiöitä kannattaa välttää.

Yhden tähden yhtiöitä on seitsemän: Air Algerie (Algeria), Airblue (Pakistan), Blue Wing (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Pakistan International Airlines PIA (Pakistan), Nepal Airlines (Nepal) ja Scat (Kazakstan).
Kuusi kahden tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Afriqiyah Airways (Libya), Conviasa (Venezuela), Ethiopian Airlines (Etiopia), Iran Air and Iran Air Tour (Iran), Pegasus (Turkki) ja UT Air (Venäjä).

10 kolmen tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Aeroflot (Venäjä), Air India Express (Intia), Air Asia Indonesia (Indonesia), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), Asiana Airlines (Etelä-Korea), US Bangla Airlines (Bangladesh), Cubana (Kuuba), Egyptair (Egypti), Lao Airlines (Laos) ja Malaysia Airlines (Malesia).

Huonoimpien yhtiöiden listalla on useita EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen?

– 20 turvallisinta lentoyhtiötä erottuvat edukseen turvallisuuden edelläkävijöinä muun muassa ottamalla käyttöön uusimmat turvallisuusinnovaatiot sekä uusimmat lentokonemallit (esim. Boeing 787 Dreamliner ja Airbus A350), airlineratings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa vertailua.

Lentokone

– Vaikka lentokoneiden toimintavarmuus on yleisesti ottaen hyvä, kaikkien yhtiöiden lentokoneille tapahtuu vuosien saatossa erilaisia läheltä piti -tilanteita (lieviä tai vakavia vaaratilanteita), jotka eivät johdu lainkaan lentäjistä, vaan ovat yleensä lennon aikana ilmenneitä erilaisia vikoja, yleensä pikkuvikoja mutta joskus myös isoja, vakavia vikoja. Juuri se, miten taitavasti ja turvallisesti lentäjät hallitsevat vikatilanteet, erottaa hyvän lentoyhtiön turvattomasta lentoyhtiöstä.

Koronatoimet uusi kriteeri

Tänä vuonna listaukseen on lisätty uusi arvostelukriteeri, Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.

20 parasta Covid-19 Compliance -yhtiötä: Air Baltic, Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, AirAsia, British Airways, Cathay Pacific Airways, Delta Air Lines, Emirates, Etihad Airways, Eva Air, Japan Airlines, Jetblue, KLM, Korean Airlines, Lufthansa, Singapore Airlines, Southwest, Qatar Airways ja Westjet.
– On pettymys todeta, että 117 yhtiötä saa nollan tai yhtiöillä ei ole mitään tietoa verkkosivuilla, mitkä ovat yhtiön toimenpiteet Covid-19 -viruksen leviämistä vastaan, Geoffrey Thomas kritisoi.

Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään neljä seuraavista toimenpiteistä. Tiedot koronatoimenpiteistä verkkosivuilla, turvaetäisyydet koneeseen noustessa ja siitä poistuttaessa, maskit matkustajille, henkilökohtaiset suojaimet henkilökunnalle, turvallinen ruokatarjoilu, lentokoneen syväpuhdistus (desinfiointi) ja henkilökohtaiset desinfiointitarvikkeet matkustajille.

Käytä yhtiölistausta suunnitteluapuna

Kesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -verkkosivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin, jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta, viihdejärjestelmistä sekä koronatoimenpiteiden määräysten täyttämisestä.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: www.airlineratings.com

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat