14.4.2023 Autoilu Raskaan liikenteen sähköistyminen takkuaa – latauspulmat ratkaisematta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvoliikenteen sähköistyminen eli käyttövoimamurros jyllää henkilöautoilussa ja kevyissä hyötyautoissakin, mutta raskaan kuljetuskaluston suhteen tilanne on tyystin toinen – jo latausratkaisujenkin osalta. Suomen henkilöautokanta on sähköistymässä. Tieliikenteen tavarankuljetusten puolella tilanne on tyystin toinen, monestakin syystä.Käyttövoimamurros jyllää pakettiautopuolellakin eli kevyissä hyötyautoissa, mutta raskaan kuljetuskaluston suhteen tilanne on tyystin toinen – jo latausratkaisujenkin osalta.Energiateollisuus ry:n sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä toivo valtiovallalta väkeviä tukitoimia tilanteen korjaamiseksi.– Latausverkoston rakentamistoimet kannattaa keskittää raskaan liikenteen latausinfraan, eli siirtää kannustimien painopistettä sinne. Käytännössä minkäänlaista pitkien matkojen raskasta sähköistä tieliikennettä ei Suomessa ole, joten tässä ollaan vasta lähtökuoppia suunnittelemassa, ei edes vielä kaivamassa, Heikkilä arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataustiheys osa kilpailukykyä2050-luvun kilpailukykyinen ja hiilineutraali Suomi rakentuu modernien väylien varaan. Kiteytys on osa Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi / Väylävisio 2025–2050 -dokumenttia.Raskaan liikenteen ja hyötyliikenteen sähköistymisen haasteiden ratkaisu on tärkeää elinkeinoelämän edellytysten näkökulmasta. Tulevaisuudessa tulisi voida mahdollistaa uuden kaluston käyttö pääväylillä ennakoivilla investoinneilla.Visiotyö tuo esiin, että sähkölatausta tulisi olla tarjolla sopivissa kuljetusketjuissa, joita ovat (tavara)terminaalit ja pääväylien keskeiset solmut.Suomi haluaa olla ehdottomassa eturivissä, kertoi liikenne- ja viestintäministeriö maaliskuun lopulla. Ulostulon mukaan ”Jotta julkisen latauksen tarpeet voitaisi täyttää muuallakin kuin pääteiden varsilla, asetetaan ohjelmassa tulevaa AFIR-asetusta tiukemmat tavoitteet. Tällä pyritään varmistamaan, että latausinfraa rakentuu kaikkialle Suomeen.”Raskas liikenne sitkas haasteRaskaan liikenteen lataus- ja vedyn tankkausinfraa ei vielä ole, muistuttaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimistä.– AFIR-asetusehdotuksessa vaaditaan etenkin latausinfran osalta suuritehoisia, kokonaisteholtaan usean megawatin latauskenttiä suhteellisen nopealla aikataululla. Tämä on haaste jo pelkästään sähköverkon osalta – suuremmilla sähköliittymillä voi olla melko pitkiä toimitusaikoja.Paakkinen on ollut ilahtunut, että liikenne- ja viestintäministeriö on ollut tiiviisti mukana AFIR-neuvotteluissa, ja nostanut siellä esiin Suomen kantoja.Toive vaalien jälkeiseen aikaanVTT:n Marko Paakkisella on vakava toive vaalien jälkeiseen aikaan.– Jakeluinfraohjelma tarvitsee tulevalta uudelta hallitukselta vahvan tuen sen toteutukselle ja jatkotyölle. Jakeluinfraohjelma tarvitsee ehdottomasti seurantaohjelman, missä seurataan sen toimenpiteiden toteutumista ja voidaan tarvittaessa säätää ja lisätä toimenpiteitä, jos kehitys ei ole toivottavaa.Ja kuten Moottori vastikään uutisoi, Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun AFIR-asetuksesta, jolla pyritään kohentamaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöäSopu vahvistetaan vielä ministerineuvoston kokouksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen jakeluinfraohjelma? Fossiilisille polttoaineille vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfralla on keskeinen merkitys liikenteen vihreän siirtymän mahdollistajana. Liikenteessä käytettävän sähkön, kaasun ja vedyn jakelun kattavuutta ollaan Suomessakin kohentamassa, jotta irtautuminen fossiilisista polttoaineista on mahdollista. Liikenne- ja viestintäministeriön johtama jakeluinfratyöryhmä on valmistellut vuoteen 2035 ulottuvan kansallisen jakeluinfraohjelman luonnoksen. Jakeluinfraohjelma toimii Suomessa EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin eli ns. AFIR-asetusehdotuksen toimintakehyksen pohjana. Ohjelmaa on tarkoitus päivittää ja laajentaa asetuksen edellyttämällä tavalla. Liikenteen sähköistymisen näkökulmasta jakeluinfran kehittämisessä Suomen vahvuuksia ovat erityisesti tarjolla olevat skaalautuvat ja älykkäät latauspalvelut. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, Kempower Lähteet: Energiateollisuus ry, Autoalan Tiedotuskeskus, Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi / Väylävisio 2025–2050, Valtioneuvosto / Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2022, liikenne- ja viestintäministeriö / jakeluinfraohjelmaluonnos a:3:{i:0;s:6:"133420";i:1;s:6:"134007";i:2;s:6:"111314";} Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla