31.5.2016 Liikenne Ratikan kanssa törmäys aina raju Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raitiovaunun kanssa ei kannata olla liikenteessä kilpasilla. Raitiovaunu on raskas kulkuneuvo, joka voi painaa 30 tonnia. Ratikka ei voi väistää sivuun, ja sen jarrutusmatka on pidempi kuin autolla.Raitiovaunun kanssa törmäämisessä on aina läsnä vakava loukkaantumisriski.– Onneksi vakavat onnettomuudet, joissa raitiovaunu on osallisena ovat kuitenkin harvinaisia, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo muistuttaa.Olen itse kerran seurannut sivusta aitiopaikalta, kuinka autoilija päätti Helsinginkadulla Oopperan kohdalla tehdä yllättäen u-käännöksen ratikkakiskojen yli palatakseen tulosuuntaansa. Vastaan ei ollut tulossa ketään, joten kuski käänsi rattia vasempaan ja polkaisi kaasua. Autoilija ei kuitenkaan ollut vilkaissut takavasemmalle, josta oli tulossa raitiovaunu. Auto meni lunastuskuntoon ja kuski jatkoi matkaa ambulanssilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlahduttavaa kehitystäLiikenneturvan Nyt tarkkana -tapahtumassa Helsingissä puhunut Vuoristo on kaivanut esiin onnettomuustilastoja, jotka tämän vuoden ja Helsingin osalta ovat ilahduttavaa luettavaa. Näissä tiedossa ovat mukana kaikenlaiset liikenneonnettomuudet Helsingissä.Helsingin liikenteessä kuoli 9 ihmistä kumpanakin vuonna 2012 ja 2013, ja vuonna 2014 kuolleita oli 6. Viime vuosi oli synkkä, sillä ennakkotietojen mukaan kuolleita oli 12.Poliisilta saatujen tietojen mukaan tähän mennessä Helsingin liikenteessä ei ole sattunut vielä yhtään kuolonkolaria.Minä ensin -asenne vaivaaHKL:n ratikka- ja metrokuskien koulutusvastaava Jonne Kuusniemi on ikäväkseen havainnut liikennekurin höltyneen.– Minä ensin -asenne liikenteessä on arkipäivää. Autoilijoiden ja motoristien sekä jalankulkijoiden itsekäs käytös voi aiheuttaa vaaroja. Ongelmana ovat esimerkiksi kaistalta toiselle poukkoilevat ohittelijat.Ylhäältä ratikkakuskin pukilta näkee hyvin yhden herpaannuksia aiheuttavan syyllisen: älykännykän.– Matkapuhelimen ajon aikainen räplääminen on lisääntynyt, jolloin keskittyminen oleellisesta herpaantuu.Ennakoiva ajotapa auttaaVuoristo on ollut kouluttamassa HKL:n raitiovaunukuskien kouluttajia ennakoivasta ajotavasta ja siitä millaisia erilaisia liikenneriskejä on olemassa. Kuskien koulutus kestää päivän verran, jonka lisäksi kuskien ratkottavana on räätälöityjä ennakkotehtäviä.Tulokset koulutuksista ovat olleet rohkaisevia.– Etenkin uusien, alle viisi vuotta ratikkaa ajaneiden kuskien vahinkomäärät ovat laskeneet, Vuoristo kertoo.Monesti vahinko on hyvin lievä: kuten liian leveästi pysäköineen auton sivupeilin irtoamisen tapainen kolahdus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrutusmatkat pitkiäEsimerkiksi punaisia päin ajava autoilija ottaa vakavan riskin, jos risteävästä suunnasta on tulossa raitiovaunu. Massan lait ovat armottomat: raskaampi jyrää kevyemmän alleen.– Raskaan raitiovaunun jarrutusmatka on pidempi kuin autolla. Ja syksyn tullen on hyvä muistaa, että niin sanotulla lehtikelillä ratikan jarrutusmatkat voivat moninkertaistua, sillä teräspyörien alla on liukkaaksi liiskautuneita puiden lehtiä. Syksy on tästä näkökulmasta ratikoille hankalampaa aikaa kuin talvikausi. Yhdeksän kuollut ratikkakolareissa vuosina 2000–2014 Liikennevakuutuskeskuksen tietojen mukaan vuosina 2000–2014 Helsingissä on raitiovaunuonnettomuuksissa kuollut 9 henkilöä. Näistä kuusi oli jalankulkijoita, kaksi henkilöautossa matkustaneita ja yksi moottoripyöräilijä. – Liikennevakuutuksesta on korvattu samalla aikajaksolla 72 henkilövahinkoihin johtanutta vahinkoa, joissa raitiovaunu on ollut onnettomuuden vastapuolena. Näissä vammautumiset ovat suurimmaksi osaksi olleet lieviä, Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo. Tutkijalautakunnat ovat tutkineet kaksi Helsingissä sattunutta kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa raitiovaunun kanssa on kolaroinut jokin moottoriajoneuvo. Toisessa tapauksessa henkilöauto oli onnettomuuden aiheuttajana ja autossa kuoli 2 henkilöä. Toisessa kolarissa osallinen oli moottoripyörä. Tässä motoristin kuolemaan johtaneessa tapauksessa raitiovaunu oli onnettomuuden aiheuttajana. Raitiovaunu oli suistunut kiskoilta raitiovaunukuljettajan saatua sairauskohtauksen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell ja Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?