31.5.2016 Liikenne Ratikan kanssa törmäys aina raju Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raitiovaunun kanssa ei kannata olla liikenteessä kilpasilla. Raitiovaunu on raskas kulkuneuvo, joka voi painaa 30 tonnia. Ratikka ei voi väistää sivuun, ja sen jarrutusmatka on pidempi kuin autolla. Raitiovaunun kanssa törmäämisessä on aina läsnä vakava loukkaantumisriski. – Onneksi vakavat onnettomuudet, joissa raitiovaunu on osallisena ovat kuitenkin harvinaisia, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo muistuttaa. Olen itse kerran seurannut sivusta aitiopaikalta, kuinka autoilija päätti Helsinginkadulla Oopperan kohdalla tehdä yllättäen u-käännöksen ratikkakiskojen yli palatakseen tulosuuntaansa. Vastaan ei ollut tulossa ketään, joten kuski käänsi rattia vasempaan ja polkaisi kaasua. Autoilija ei kuitenkaan ollut vilkaissut takavasemmalle, josta oli tulossa raitiovaunu. Auto meni lunastuskuntoon ja kuski jatkoi matkaa ambulanssilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilahduttavaa kehitystä Liikenneturvan Nyt tarkkana -tapahtumassa Helsingissä puhunut Vuoristo on kaivanut esiin onnettomuustilastoja, jotka tämän vuoden ja Helsingin osalta ovat ilahduttavaa luettavaa. Näissä tiedossa ovat mukana kaikenlaiset liikenneonnettomuudet Helsingissä. Helsingin liikenteessä kuoli 9 ihmistä kumpanakin vuonna 2012 ja 2013, ja vuonna 2014 kuolleita oli 6. Viime vuosi oli synkkä, sillä ennakkotietojen mukaan kuolleita oli 12. Poliisilta saatujen tietojen mukaan tähän mennessä Helsingin liikenteessä ei ole sattunut vielä yhtään kuolonkolaria. Minä ensin -asenne vaivaa HKL:n ratikka- ja metrokuskien koulutusvastaava Jonne Kuusniemi on ikäväkseen havainnut liikennekurin höltyneen. – Minä ensin -asenne liikenteessä on arkipäivää. Autoilijoiden ja motoristien sekä jalankulkijoiden itsekäs käytös voi aiheuttaa vaaroja. Ongelmana ovat esimerkiksi kaistalta toiselle poukkoilevat ohittelijat. Ylhäältä ratikkakuskin pukilta näkee hyvin yhden herpaannuksia aiheuttavan syyllisen: älykännykän. – Matkapuhelimen ajon aikainen räplääminen on lisääntynyt, jolloin keskittyminen oleellisesta herpaantuu. Ennakoiva ajotapa auttaa Vuoristo on ollut kouluttamassa HKL:n raitiovaunukuskien kouluttajia ennakoivasta ajotavasta ja siitä millaisia erilaisia liikenneriskejä on olemassa. Kuskien koulutus kestää päivän verran, jonka lisäksi kuskien ratkottavana on räätälöityjä ennakkotehtäviä. Tulokset koulutuksista ovat olleet rohkaisevia. – Etenkin uusien, alle viisi vuotta ratikkaa ajaneiden kuskien vahinkomäärät ovat laskeneet, Vuoristo kertoo. Monesti vahinko on hyvin lievä: kuten liian leveästi pysäköineen auton sivupeilin irtoamisen tapainen kolahdus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarrutusmatkat pitkiä Esimerkiksi punaisia päin ajava autoilija ottaa vakavan riskin, jos risteävästä suunnasta on tulossa raitiovaunu. Massan lait ovat armottomat: raskaampi jyrää kevyemmän alleen. – Raskaan raitiovaunun jarrutusmatka on pidempi kuin autolla. Ja syksyn tullen on hyvä muistaa, että niin sanotulla lehtikelillä ratikan jarrutusmatkat voivat moninkertaistua, sillä teräspyörien alla on liukkaaksi liiskautuneita puiden lehtiä. Syksy on tästä näkökulmasta ratikoille hankalampaa aikaa kuin talvikausi. Yhdeksän kuollut ratikkakolareissa vuosina 2000–2014 Liikennevakuutuskeskuksen tietojen mukaan vuosina 2000–2014 Helsingissä on raitiovaunuonnettomuuksissa kuollut 9 henkilöä. Näistä kuusi oli jalankulkijoita, kaksi henkilöautossa matkustaneita ja yksi moottoripyöräilijä. – Liikennevakuutuksesta on korvattu samalla aikajaksolla 72 henkilövahinkoihin johtanutta vahinkoa, joissa raitiovaunu on ollut onnettomuuden vastapuolena. Näissä vammautumiset ovat suurimmaksi osaksi olleet lieviä, Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo. Tutkijalautakunnat ovat tutkineet kaksi Helsingissä sattunutta kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa raitiovaunun kanssa on kolaroinut jokin moottoriajoneuvo. Toisessa tapauksessa henkilöauto oli onnettomuuden aiheuttajana ja autossa kuoli 2 henkilöä. Toisessa kolarissa osallinen oli moottoripyörä. Tässä motoristin kuolemaan johtaneessa tapauksessa raitiovaunu oli onnettomuuden aiheuttajana. Raitiovaunu oli suistunut kiskoilta raitiovaunukuljettajan saatua sairauskohtauksen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell ja Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe