31.5.2016 Liikenne Ratikan kanssa törmäys aina raju Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raitiovaunun kanssa ei kannata olla liikenteessä kilpasilla. Raitiovaunu on raskas kulkuneuvo, joka voi painaa 30 tonnia. Ratikka ei voi väistää sivuun, ja sen jarrutusmatka on pidempi kuin autolla. Raitiovaunun kanssa törmäämisessä on aina läsnä vakava loukkaantumisriski. – Onneksi vakavat onnettomuudet, joissa raitiovaunu on osallisena ovat kuitenkin harvinaisia, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo muistuttaa. Olen itse kerran seurannut sivusta aitiopaikalta, kuinka autoilija päätti Helsinginkadulla Oopperan kohdalla tehdä yllättäen u-käännöksen ratikkakiskojen yli palatakseen tulosuuntaansa. Vastaan ei ollut tulossa ketään, joten kuski käänsi rattia vasempaan ja polkaisi kaasua. Autoilija ei kuitenkaan ollut vilkaissut takavasemmalle, josta oli tulossa raitiovaunu. Auto meni lunastuskuntoon ja kuski jatkoi matkaa ambulanssilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilahduttavaa kehitystä Liikenneturvan Nyt tarkkana -tapahtumassa Helsingissä puhunut Vuoristo on kaivanut esiin onnettomuustilastoja, jotka tämän vuoden ja Helsingin osalta ovat ilahduttavaa luettavaa. Näissä tiedossa ovat mukana kaikenlaiset liikenneonnettomuudet Helsingissä. Helsingin liikenteessä kuoli 9 ihmistä kumpanakin vuonna 2012 ja 2013, ja vuonna 2014 kuolleita oli 6. Viime vuosi oli synkkä, sillä ennakkotietojen mukaan kuolleita oli 12. Poliisilta saatujen tietojen mukaan tähän mennessä Helsingin liikenteessä ei ole sattunut vielä yhtään kuolonkolaria. Minä ensin -asenne vaivaa HKL:n ratikka- ja metrokuskien koulutusvastaava Jonne Kuusniemi on ikäväkseen havainnut liikennekurin höltyneen. – Minä ensin -asenne liikenteessä on arkipäivää. Autoilijoiden ja motoristien sekä jalankulkijoiden itsekäs käytös voi aiheuttaa vaaroja. Ongelmana ovat esimerkiksi kaistalta toiselle poukkoilevat ohittelijat. Ylhäältä ratikkakuskin pukilta näkee hyvin yhden herpaannuksia aiheuttavan syyllisen: älykännykän. – Matkapuhelimen ajon aikainen räplääminen on lisääntynyt, jolloin keskittyminen oleellisesta herpaantuu. Ennakoiva ajotapa auttaa Vuoristo on ollut kouluttamassa HKL:n raitiovaunukuskien kouluttajia ennakoivasta ajotavasta ja siitä millaisia erilaisia liikenneriskejä on olemassa. Kuskien koulutus kestää päivän verran, jonka lisäksi kuskien ratkottavana on räätälöityjä ennakkotehtäviä. Tulokset koulutuksista ovat olleet rohkaisevia. – Etenkin uusien, alle viisi vuotta ratikkaa ajaneiden kuskien vahinkomäärät ovat laskeneet, Vuoristo kertoo. Monesti vahinko on hyvin lievä: kuten liian leveästi pysäköineen auton sivupeilin irtoamisen tapainen kolahdus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarrutusmatkat pitkiä Esimerkiksi punaisia päin ajava autoilija ottaa vakavan riskin, jos risteävästä suunnasta on tulossa raitiovaunu. Massan lait ovat armottomat: raskaampi jyrää kevyemmän alleen. – Raskaan raitiovaunun jarrutusmatka on pidempi kuin autolla. Ja syksyn tullen on hyvä muistaa, että niin sanotulla lehtikelillä ratikan jarrutusmatkat voivat moninkertaistua, sillä teräspyörien alla on liukkaaksi liiskautuneita puiden lehtiä. Syksy on tästä näkökulmasta ratikoille hankalampaa aikaa kuin talvikausi. Yhdeksän kuollut ratikkakolareissa vuosina 2000–2014 Liikennevakuutuskeskuksen tietojen mukaan vuosina 2000–2014 Helsingissä on raitiovaunuonnettomuuksissa kuollut 9 henkilöä. Näistä kuusi oli jalankulkijoita, kaksi henkilöautossa matkustaneita ja yksi moottoripyöräilijä. – Liikennevakuutuksesta on korvattu samalla aikajaksolla 72 henkilövahinkoihin johtanutta vahinkoa, joissa raitiovaunu on ollut onnettomuuden vastapuolena. Näissä vammautumiset ovat suurimmaksi osaksi olleet lieviä, Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo. Tutkijalautakunnat ovat tutkineet kaksi Helsingissä sattunutta kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa raitiovaunun kanssa on kolaroinut jokin moottoriajoneuvo. Toisessa tapauksessa henkilöauto oli onnettomuuden aiheuttajana ja autossa kuoli 2 henkilöä. Toisessa kolarissa osallinen oli moottoripyörä. Tässä motoristin kuolemaan johtaneessa tapauksessa raitiovaunu oli onnettomuuden aiheuttajana. Raitiovaunu oli suistunut kiskoilta raitiovaunukuljettajan saatua sairauskohtauksen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell ja Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan