10.1.2024

Rattijuoppojen osuus onnettomuuksissa kasvussa

Onnettomuustietoinstituutti: Alkoholin vaikutuksen alaisena aiheutettujen liikenneonnettomuuksien osuus kasvoi vuonna 2022.

Alkoholin vaikutuksen alaisena aiheutettujen liikenneonnettomuuksien osuus kasvoi vuonna 2022. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajoi kolmannes kuolinonnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista, paljastaa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuore OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista.

Huumeiden vaikutuksen alaisena ajoi 9 prosenttia ja ajokykyyn vaikuttavien lääkkeiden alaisena 15 prosenttia. Kaikkiaan päihtyneitä onnettomuuden aiheuttaneita kuljettajia oli 42 prosenttia, joista kolmannes sekakäyttäjiä eli kuljettaja oli käyttänyt yhtä aikaa alkoholia, huumeita tai lääkkeitä.

Vuonna 2022 ei tapahtunut yhtään päihtyneen moottoriajoneuvonkuljettajan aiheuttamaa jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaa. Liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä polkupyöräilijöistä tankojuoppoja oli neljä. Menehtyneistä jalankulkijoista päihtyneitä oli kaksi.

Poimintoja tutkijalautakuntien antamista turvallisuuden parannusehdotuksista 2022

  • Valvonta: Liikennepäihtymysvalvonnan tehostaminen ja kohdentaminen sekä ajallisesti että paikallisesti paremmin. Nopeusvalvonnan lisääminen ja kehittäminen.
  • Päihteet: Alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kiinnijääneille kuljettajille. Päihderiippuvuus tulee nähdä laajana, monialaisia toimia vaativana yhteiskunnallisena ongelmana. Liikenneturvallisuudenkin kannalta olennaista on päihdeongelmien tunnistaminen terveydenhuollossa, hoitoon ohjaaminen ja riittävät resurssit.
  • Turvalaitteet: Turvavyön käyttöä varmistavan tekniikan yleistyminen ajoneuvoihin, kuten nopeudenrajoitin turvavyön ollessa auki ja turvavyömuistuttimet ja -hälyttimet.
  • Kuljettajan tukijärjestelmät: Erilaisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä varustettujen autojen osuuden kasvattaminen. Esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä, jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistava varoitusjärjestelmä sekä ajonopeutta rajoittava järjestelmä.
  • Liikenneympäristö: Reuna- ja keskikaiteiden asentaminen törmäyksien estämiseksi ja niiden seurauksien lieventämiseksi.
  • Jalankulku ja pyöräily: Jalankulku- ja pyöräteiden rakentaminen niiden puuttuessa ja olemassa olevien järjestelyjen osalta turvallisuuden varmistaminen erityisesti tien ylityspaikoissa mm. näkymiä parantamalla.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI-vuosiraportti 2022

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia