23.12.2020

Tarkkana joululiikenteessä: rattijuopumus mukana usein kuolonkolareissa

kolari

Alkolukkojen käyttöä puoltava liikenneturvallisuusjohtaja: sarjarattijuopot ovat erittäin vaarallisia kaikille tielläliikkujille. Ongelmana ovat myös huumekuskit.

Poliisin tiedotteet joulun alla kertovat karua kieltään. Poliisipartio pysäytti epäillyn rattijuopon Harjavallan Hiirijärvellä. Kuljettajalle suoritettu puhalluskoe seulonta-alkometrillä antoi tuloksen 1,59 promillea. Lisäksi huumepikatesti näytti positiivista tulosta.

Pohjoiskarjalaisen miehen epäillään syyllistyneen törkeään rattijuopumukseen henkilöautolla Outokummussa. Puhalluskoe oli antanut tuloksen 1,40 promillea.

Parikymppinen nainen törmäsi keskikaiteeseen valtatiellä 4. Autossa yksin ollutta kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kolmekymppisen naisen epäillään olleen huumaavan aineen vaikutuksen alaisena kuljettaessaan henkilöautoa valtatiellä 12 Lammilla. Kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Onnettomuustietoinstituutti OTIn tilastojen mukaan rattijuoppous on pysynyt kolarien riskitekijänä – usein merkittävimpänä aiheuttajana – vuodesta toiseen. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on ollut mukana yhtenä riskitekijänä 20–30 prosentissa kuolonkolareista läpi vuodet 1998–2019.

– Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on aina vaan sitkeästi mukana kuolonkolareissa ja muissa vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari huokaa.

OTI ennaltaehkäisee liikenneonnettomuuksia tekemällä tutkimuksia ja koordinoimalla liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hankala ongelma kitkettäväksi

Rattijuoppojen aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli vuosina 2014–2018 yhteensä 231 henkilöä. Kuolleista 75 % oli juopuneita kuljettajia, 19 % oli matkustajana rattijuopon kyydissä ja 6 % kuoli yhteenajoissa vastapuolina olleissa ajoneuvossa.

Alkoholin vaikutuksen alaisena ja huumepäissä ajaminen on sitkas ongelma kitkettäväksi.

– Ongelmasta ei vaan tahdota päästä eroon. Päihderiippuvuuteen tulisi puuttua tiukemmin ja aiemmin, Parkkari vaatii.

Parkkarin mukaan olisi erityisen tärkeätä saada liikenteestä pois riskikuljettajat eli he, jotka toistuvasti ajavat alkoholin vaikutuksen alaisena. He joutuvat ennemmin tai myöhemmin vakavaan onnettomuuteen.

– Sarjarattijuopot ovat erittäin vaarallisia kaikille tielläliikkujille. Alkolukot saattaisivat olla tehokas ratkaisu, niiden käyttö ei ole yleistynyt toivotulla tavalla.

Parkkari tarkastelee vuosien 2014–2018 valmistuneita onnettomuustilastoja, joiden mukaan rattijuopot aiheuttivat kaikkiaan 198 kuolonkolaria.

OTIn tilastojen mukaan suurimmalla osalla (noin 80 %) niistä kuljettajista, jotka aiheuttivat kuolemaan johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden alkoholin vaikutuksen alaisena, veren alkoholipitoisuus ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan eli 1,2 promillea.

Riskitekijät kasaantuvat

Parkkari tuo esiin, että kuolonkolarien taustalla on usein useita samaan aikaan vaikuttavia riskitekijöitä, joista yksikään ei yksin välttämättä johtaisi vakavaan kolariin, mutta riskien kasaantuminen aiheuttaa kolarin.

– On tyypillistä, että rattijuoppouteen taipuvaisen kuskin auto ei ole hyvässä kunnossa. Se voi olla katsastamaton, jarruiltaan kehno ja renkaiden kunnon puolesta kelvoton liikenteeseen.

Tyypillistä on sekin, että rattijuopot jättävät turvavyön käyttämättä ja ajavat ylinopeutta. Rattijuopoista 72 % ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta ja 47 % ylitti tien nopeusrajoituksen vähintään 30 km/h:lla

Riskiajankohdatkin käyvät tilastoista ilmi: viikonloppuna rytisee. Rattijuoppojen aiheuttamista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista puolet (48 %) tapahtui perjantai-illan kello 18 ja sunnuntaiaamun kello 6 välisenä aikana.

Huumepäissä ajaminen kasvussa

Alkoholirattijuopoista joka viidennellä oli veressään alkoholin lisäksi myös jotain muuta ajokykyyn vaikuttavaa ainetta. Kolaritilastoissa on jo muutaman vuoden ajan näkynyt huumekuljettajien määrään lisääntyminen.

– Samasta kertovat poliisin tiedot tien päältä: huumepäissä tai lääketokkurassa ajetaan yhä useammin. Tämä on kasvava ja erittäin huolestuttava ilmiö, joka on selkeä uhka koko ajan hiljalleen kohentuvalle tieturvallisuudelle.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Onnettomuustietoinstituutti OTI, päihderaportti 2020 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat