9.5.2023 Uutinen Rohkeutta sähköisen liikenteen ratkaisuihin – penää VTT:n uusi tutkimusprofessori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikko Pihlatie: ”Suomen kansallisena kilpailutekijänä voi tulevaisuudessa hyvin olla halpa uusiutuva sähkö ja sen joustava suora käyttö liikenteessä.” Liikenteen sähköistyminen voi olla yksi Suomen kärkihankkeita ihan kansainvälisestikin vertaillen. ”Suomen kansallisena kilpailutekijänä voi tulevaisuudessa hyvin olla halpa uusiutuva sähkö, ja sen joustava suora käyttö niin liikenteessä, teollisuudessa kuin myös rakennetussa ympäristössä." Arvion esittäjä on tutkimusprofessori Mikko Pihlatie, jonka tuore nimitys vahvistaa VTT:n tieteellistä osaamistaan sähköisen liikenteen tutkimuksessa niin Suomessa kuin myös kansainvälisesti. Vaikka liikenteen sähköistymisen mahdollistavat teknologiat ovat kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana nopeasti, ratkaisujen soveltamisessa on vielä paljon tehtävää. Pihlatie muistuttaa, että vihreä siirtymä on Suomelle valtava mahdollisuus myös liikenteen saralla. – Liikenteen alalla sähköistymisen ja älykkään latauksen kautta saatava jousto sektori-integraatiossa voi tuoda meille erittäin suuren mittaluokan kilpailuetua. Teollisten investointien puolella Suomeen kannattaa tavoitella laajaa investointiaaltoa jo kolmella osa-alueella: uusiutuvan energian tuotannossa sekä akkuarvoketjun ja vetyarvoketjun investoinneissa, Pihlatie linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nollapäästöisyyteen matkaa Liikenne aiheuttaa neljänneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä. Liikennesektorilta vaaditaan vielä merkittävää murrosta, jotta Suomi saavuttaa tavoitteensa nollapäästöisestä liikenteestä. Sähköinen liikenne on yksi vastaus, mutta ratkaisuja tulisi Pihlatien mukaan soveltaa myös käytännössä entistä laaja-alaisemmin. VTT:n sähköisen liikenteen tutkimuksen tavoitteena on tukea liikenteen vihreää siirtymää. Se tarkoittaa uusien innovaatioita luomista ja niiden jalkauttamista käyttöön. Pihlatien mukaan innovaatioiden teollistamisen kannalta on oleellista, että huippututkimus yhdistyy riittävän varhaisessa vaiheessa sopiviin kumppaneihin. – Näin voimme huomioida loppukäyttäjien tarpeet ja vaatimukset jo innovaatioiden kehitysvaiheessa. Jos haluamme vaikuttaa laajasti, meidän pitää pystyä luomaan eri osapuolet yhdistäviä ekosysteemejä ainakin Euroopan tasolla, Pihlatie sanoo. Sähköistymistä ja vedyn käyttöä Pihlatien näkemyksen mukaan sähköisen liikenteen tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia. Tulee kuitenkin harkita, mihin saakka raskaimmat ja pitkän matkan maantiekuljetukset, liikkuvat työkoneet tai vesi- ja lentoliikenne voidaan sähköistää. Pihlatien mukaan on syytä kysyä mikä rooli on vedyllä? – Miten voimme varmistaa akkujen ja sähköajoneuvojen suorituskyvyn, energiatehokkuuden ja turvallisuuden? Toivon tutkimusprofessorina voivani vastata näihinkin kysymyksiin, ja näkeväni ratkaisujen entistä rohkeampaa soveltamista käytännössä, Pihlatie toivoo. Hän kertoo, että VTT:llä kehitellään parhaillaan esimerkiksi sähköajoneuvojen energian- ja lämmönhallintaa, halpoja kaksisuuntaisia käyttäjälähtöisiä latauslaitteita sekä suuren tehon pikalatausta raskaisiin ajoneuvosovelluksiin. Tanskasta Suomeen Tutkimusprofessoriksi toukokuun alusta nimitettty Mikko Pihlatie on työskennellyt VTT:llä pitkään tutkijana sekä tiiminvetäjänä energiateknologioiden ja niiden soveltamisen parissa. Tätä ennen hän oli tutkijana Tanskan teknillisessä korkeakoulussa DTU:ssa, ja vuonna 2010 Pihlatie oli mukana käynnistämässä kansallista soveltavaa akkututkimusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raskas liikenne jälkijunassa VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto muistuttaa, että liikenteessä tulee ottaa vahvemmin käyttöön myös tuonnista riippumattomia ja huoltovarmuutta lisääviä energiaratkaisuja. Hänen mukaansa ajoneuvojen akut voidaan valjastaa kaksisuuntaisella latauksella tarjoamaan joustavuutta koko energiajärjestelmälle. – Henkilö- ja pakettiautoissa sekä kaupunkiliikenteen busseissa sähköistyminen on jo hyvässä vauhdissa, mutta työkoneissa, raskaan liikenteen rahtiajoneuvoissa, meriliikenteessä ja ilmailussa vasta alussa. Sähköisiä ajoneuvoja voidaan jatkossa hyödyntää myös kansallisen energiajärjestelmän kysyntäpiikkien tasaamisessa, ja nykyistä omavaraisempien ja kriisinkestävien ratkaisujen kehittelyssä, Aalto taustoittaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?