25.10.2018 Liikenne Runkoverkkoasetus kirvoitti 191 lausuntoa – suunnitelma närästää muun muassa vientiteollisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Runkoverkkoasetuksella on tarkoitus säätää valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Asetuksen tavoitteena on varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso. Lausuntokierrokselta lokakuussa palannutta asetusta tarkastellaan vielä saatujen lausuntojen pohjalta, Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo.Määräaikaan mennessä lausuntoja annettiin kaikkiaan 191 kappaletta. Lopullinen asetus on tarkoitus antaa loppuvuodesta 2018.Liikenne- ja viestintäministeriön luonnostelema runkoverkko perustuu olemassa oleviin valtion maanteihin ja rautateihin. Kokonaisuus on hahmoteltu yllä olevaan kuvaan. Maanteiden runkoverkosta suunnitellaan kaikkaan 4 333 kilometrin mittaista. Päätieverkon pituudeksi lasketaan tällä hetkellä 13 330 kilometriä.Rataverkosta runkoverkoksi ehdotetaan 3 169 kilometrin osuutta 5 962 kilometrin kokonaisuudesta.Verkon määrittelyn kriteereinä ministeriö on käyttänyt liikennemääriä, alueellista saavutettavuutta ja kokonaisuutta. Lisäksi määrittelyssä on otettu huomioon EU-rahoitukseen liittyvä TEN-T -ydinverkko. Määrittelyssä on huomioitu sekä nykytilanne, että ennusteet tulevasta kehityksestä.Lausuntokierroksen runsas anti, joka on luettavissa lausuntopalvelu.fi -verkkopalvelussa, kertoo osaltaan, että muokattavaa riittää vielä viimeistelyvaiheessakin.Runkoverkon valmistelu käynnistyi ensimmäisen kerran LVM:n työryhmätyönä jo vuonna 2004.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnoksessa maanteiden runkoverkkoon kuuluisivat maantiet Valtatie 1 Helsinki – Turku (tieosat 3 - 36) Valtatie 2 Helsinki – Pori (tieosat 2 - 51) Valtatie 3 Helsinki – Tampere – Jalasjärvi (tieosat 101 - 228) Valtatie 3 Laihia – Vaasa (tieosat 246 - 252) Valtatie 4 Helsinki – Lahti – Jyväskylä – Oulu – Keminmaa (tieosat 102 - 426) – Rovaniemi – Inari (tieosat 428 - 553) Valtatie 5 Lusi – Mikkeli – Kuopio – Iisalmi – Kajaani (tieosat 113 - 306) Valtatie 6 Koskenkylä – Kouvola – Imatra – Joensuu (tieosat 116 - 350) Valtatie 7 Helsinki – Vaalimaa (tieosat 1 - 42) Valtatie 8 Turku – Pori (tieosat 103 - 202) Valtatie 8 Ytterjeppo – Kokkola (tieosat 319 - 404) Valtatie 9 Turku – Tampere – Jyväskylä – Kuopio – Joensuu (tieosat 101 - 325 ja 327 - 353) Valtatie 12 Rauma – Tampere – Lahti – Kouvola (tieosat 101 - 232) Valtatie 15 Kotka – Kouvola (tieosat 1 - 8) Valtatie 18 Seinäjoki – Laihia (tieosat 1 - 10) Valtatie 19 Jalasjärvi – Seinäjoki – Ytterjeppo (tieosat 1 - 23) Valtatie 25 Hanko – Mäntsälä (tieosat 2 - 36) Valtatie 29 Keminmaa – Tornio (tieosat 1 - 3) Kehätie 40 Turun kehätie (tieosat 1 - 6/1900 m) Kehätie 50 Kehä III (tieosat 3 - 8) Autoliitto korostaa pitkäjänteisyyttäAutoliiton mukaan tiestön ylläpito ja kehittäminen edellyttävät pitkäjänteistä rahoitusta ja tiestön luokittelua sen merkityksen sekä riittävän palvelu- ja rahoitustason määrittämiseksi. Maanteiden runkoverkolla on keskeinen merkitys henkilö- ja tavaraliikenteelle.Palvelutason tavoitteena koko runkoverkolla tulee olla vähintään 100 km/h ja moottoriteillä 120 km/h nopeusrajoitukset. Tavoitteena tulisi olla runkoverkon kehittäminen nelikaistaiseksi tieksi tai laadukkaaksi ohituskaistatieksi koko runkoverkon alueella.Kaupunkiseuduilla runkoverkon palvelutason tavoitteena tulee olla paikallisesti ja osana runkoverkkoa sujuvuuden varmistaminen ja matka-aikojen lyhentäminen.Korjausvelan pitkäjänteinen poistaminen koko tieverkolla edellyttää laaja poliittista sopimusta asiassa, Autoliitto muistuttaa lausunnossaan.Unohtuiko vientiteollisuus?Turun kauppakamarin julkaiseman näkemyksen mukaan runkoverkkoasetus jopa vaarantaa suomalaisen vientiteollisuuden, sillä siihen ei ole otettu mukaan Turku–Toijala-rataa, jonka sisällyttämistä runkoverkkoon pidetään välttämättömänä vientiteollisuudelle.Yara, Neste ja Meyer muistuttavat, että rataosuus on tärkeä muun muassa yrityskolmikon raaka-ainehuollolle, puolivalmisteiden kuljetukselle ja telakan junarahdille.Edellä mainittujen yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 10 miljardia euroa, ja ne työllistävät suoraan noin 13 000 työntekijää ja lisäksi merkittävän määrän alihankintaketjujen kautta, joten näkemys saa painoarvoa taakseen myös lukujen valossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnoksessa rautateiden runkoverkkoon kuuluvat rataosuudet Helsinki – Turku Helsinki – Riihimäki Riihimäki – Tampere Tampere – Seinäjoki Seinäjoki – Vaasa Seinäjoki – Oulu Oulu – Kemi Kemi – Rovaniemi Oulu – Vartius Tuomioja – Raahe Helsinki – Lahti Lahti – Kouvola Kouvola – Kotka / Hamina Kouvola – Lappeenranta Luumäki – Vainikkala Lappeenranta – Joensuu Imatra – Imatra raja Iisalmi – Ylivieska Kouvola – Kuopio Kuopio – Kontiomäki Jyväskylä - Pieksämäki Jyväskylä – Äänekoski Tampere – Jyväskylä Riihimäki – Lahti Tampere – Rauma Kokemäki – Pori Kemi – Tornio Kaupunkibulevardit vastatuulessa?Ilta-Sanomien mukaan maanteiden osalta runkoverkkoasetus merkitsisi tienhoidollisten toimien ohella maankäyttörajoituksia, jotka toteutuessaan saattaisivat vaikuttaa esimerkiksi Helsingin kaupunkibulevardisuunnitelmiin.Runkoverkko toisi tullessaan myös muuta uutta. Ilta-Sanomien mukaan runkoverkolle tuotettaisiin tulevaisuudessa sää- ja kelitietojen osalta jatkuva, aika- ja paikkaresoluutioltaan tarkkaa tilannekuvaa, josta hyötyisivät monet toimijat.Onnettomuustietoinstituutti OTI huomauttaa, että valitut tieosuudet ovat nykytilassa turvallisuuden kannalta varsin eri tasoisia ja että useiden runkoverkkoon valittujen tieosuuksien turvallisuutta voidaan vielä parantaa erilaisin rakenteellisin ratkaisuin.Sanottavaa myös satamien osaltaTarkennuksia kaivataan myös satamien osalta. Esimerkiksi Helsingin Satama Oy:n mukaan maan merkittävimmän liikennevolyymejä ja kansainvälisiä liikenneyhteyksiä ei ole luonnosessa otettu huomioon kylliksi.Lausunnon mukaan Helsingin satamista ei ole osoitettu yhteyttä maantien ja rautatien runkoverkkoon, näinollen TEN-T- ydinsatama ei ole yhteydessä TEN-T-ydinverkkoon eikä Suomen suurin yleissatama satamanosineen ole yhteydessä valtakunnalliseen runkoverkkoon.Runkoverkolla on tarkoitus luoda edellytyksiä uusien palveluiden kehittymiselle sekä varmuutta matka- ja kuljetusketjujen toimivuudelle eri puolilla maata. Kaikilta osin tavoite ei tunnu toistaiseksi toteutuvan.Lopullinen asetus on tarkoitus antaa loppuvuodesta 2018, mutta annettujen lausuntojen vaikutuksesta tai työn valmistumisesta ei ole kerrottu tarkemmin ainakaan toistaiseksi.Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Ilta-Sanomat, Lausuntopalvelu.fi, Turun Kauppakamari Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen