6.8.2023

Sähköautoilija: lataus mökkiolosuhteissakin syytä järjestää turvalliseksi

A 250 e tavaratila
Jos latausjohdot haluaa piiloon välipohjan alle, kannattaa auto tilata ilman Burmester-äänentoistoa. Sen subwoofer kun ryövää välipohjan viimeisetkin litrat.

”Mikäli voimapistorasiaa ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa.” Autoliiton tietopankki auttaa epätietoisia!  

Mökkiolosuhteissa ja matkan päällä ei välttämättä aina ja kaikkialla ole tarjolla sähköautolle tai ladattavalle hybridiautolle voimapistorasian avulla toteutettua latausmahdollisuutta.

Ajoneuvon latausta tavallisen suko-pistorasian avulla ei suositella tehtäväksi säännöllisesti.

Mökkiolosuhteissa auton lataus onnistuu ilman kiinteätä latausasemaa eli erilaisista pistorasioista esimerkiksi siirrettävän sähköauton latausaseman avulla, mutta valittava toteutusratkaisu vaatii muutaman muunkin näkökohdan huomioimista, tähdentää CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola. Maailmanlaajuisesti toimiva ruotsalainen CTEK on akkuhallintaratkaisuihin ja sähköautojen latauslaitteisiin erikoistunut yritys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimapistorasian avulla

– Jos kyseessä on oma mökki ja ajoneuvona sähkö- tai lataushybridiauto, suosittelen siirrettävissä olevan latausaseman hankintaa. Se ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen säädösten mukaisen voimavirtapistorasian, jolloin käyttäjä voi kytkeä latauslaitteen suoraan valmiiseen pistorasiaan.

Aholan mukaan monilla mökeillä ei kuitenkaan ole voimapistorasiaa tarjolla. Voimavirtapistorasian tunnistaa punaisesta väristä.

– Mikäli voimapistorasiaa ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa, sillä sen avulla lataaminen on kiinteää latausasemaa joustavampi ja edullisempi vaihtoehto, mutta silti tehokasta ja turvallista. Voimavirtapistoke on hyödyllinen myös esimerkiksi monien työkoneiden ja lämmittimien kanssa, Ahola vinkkaa.

Unohda jatkojohdot!

Aholalla lähettää autojen lataajille vakavan muistutuksen.

– Jatkojohdon kanssa sähköauton lataamista ei suositella missään nimessä, sillä se voi aiheuttaa ylikuumenemisvaaran ja tulipalon. Lataamiseen kannattaa käyttää pelkästään yleensä auton mukana tulevaa Type 2 -latauskaapelia.

Aholan mukaan on myös tärkeää varmistaa, että ulkopistorasia on suojamaadoitettu ja kiinteistön sähköasennukset muutoinkin asianmukaisella tasolla.

– Suko-pistorasiasta lataaminen on vain väliaikaisratkaisu ja säännölliseen lataamiseen pitää hankkia siihen soveltuvat laitteet.

Suko-pistorasiat otettiin käyttöön Suomessa 90-luvun loppupuolella, joten sitä vanhemmissa mökeissä pistokkeet saattavat olla maadoittamattomia.

– Vanhoja pistorasioita ei tule käyttää sähköauton lataamiseen edes väliaikaisesti. Uusimpienkin pistorasioiden kunto kannattaa aina tarkistaa. Niissä ei tulisi olla kulumia tai hapettumia, Ahola tähdentää.

Hän vinkkaa myös tutustumaan omiin vakuutusehtoihin. Osa vakuutusyhtiöistä vaatii, että kiinteistön pistorasiat tarkastutetaan ammattilaisella, koska lataamiseen liittyy ylikuumenemisriski.

Täyssähköauton lataaminen pistorasiasta 8 ampeerin virralla on tuskaisen hidasta. Ahola kannustaakin miettimään, miten ajoneuvon lataamisen mökillä voisi ratkaista helposti ja kustannustehokkaasti.

– Siirrettävällä kolmivaiheisella latausasemalla lataaminen on huomattavasti nopeampaa kuin Suko -pistorasian kautta.

Autoliitto_Iittala_lataus_2023

Autoliiton tietopankki auttaa epätietoisia sähköautoilijoita!

Sähköautoilu pohdituttaa autoilijoita, kuten Moottori aiemmin kertoi.

Sähköautoilijaksi siirtyminen pohdituttaa kuluttajia, liittyyhän sähköautoiluun kysymyksiä, joita autoilijan ei perinteisesti ole tarvinnut miettiä.

Sähköautojen ominaisuudet ja erityisesti lataamiseen ja latausverkostoon liittyvät asiat vaativat jonkin verran perehtymistä. Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala kertoo, että kaikille eli muillekin kuin Autoliiton jäsenille avoin tietopankki on koottu eritoten heitä varten, jotka ovat uusia sähköautoilijoita tai sellaisiksi mieliviä.

Tietopankkiin on koottu ensimmäistä sähköautoa harkitsevalle autoilijalle hyödyllistä tietoa, Moottori-lehden artikkeleita ja koeajotuloksia, suoria linkkejä erilaisiin sähköautoiluun liittyviin tietolähteisiin sekä vinkkejä sähköautoilijalle.

Tietopankista löytyy vastaus esimerkiksi siihen, miksi sähköauton latauksen hinta voi muuttua samalla asemalla eri sovelluksia käytettäessä moninkertaiseksi. Tietopankki löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/sähköautoilu

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: CTEKAutoliitto

a:5:{i:0;s:6:"110953";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"134014";i:3;s:6:"126269";i:4;s:6:"130970";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat