6.8.2023 Liikenne Sähköautoilija: lataus mökkiolosuhteissakin syytä järjestää turvalliseksi Jos latausjohdot haluaa piiloon välipohjan alle, kannattaa auto tilata ilman Burmester-äänentoistoa. Sen subwoofer kun ryövää välipohjan viimeisetkin litrat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Mikäli voimapistorasiaa ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa.” Autoliiton tietopankki auttaa epätietoisia! Mökkiolosuhteissa ja matkan päällä ei välttämättä aina ja kaikkialla ole tarjolla sähköautolle tai ladattavalle hybridiautolle voimapistorasian avulla toteutettua latausmahdollisuutta.Ajoneuvon latausta tavallisen suko-pistorasian avulla ei suositella tehtäväksi säännöllisesti.Mökkiolosuhteissa auton lataus onnistuu ilman kiinteätä latausasemaa eli erilaisista pistorasioista esimerkiksi siirrettävän sähköauton latausaseman avulla, mutta valittava toteutusratkaisu vaatii muutaman muunkin näkökohdan huomioimista, tähdentää CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola. Maailmanlaajuisesti toimiva ruotsalainen CTEK on akkuhallintaratkaisuihin ja sähköautojen latauslaitteisiin erikoistunut yritys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimapistorasian avulla– Jos kyseessä on oma mökki ja ajoneuvona sähkö- tai lataushybridiauto, suosittelen siirrettävissä olevan latausaseman hankintaa. Se ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen säädösten mukaisen voimavirtapistorasian, jolloin käyttäjä voi kytkeä latauslaitteen suoraan valmiiseen pistorasiaan.Aholan mukaan monilla mökeillä ei kuitenkaan ole voimapistorasiaa tarjolla. Voimavirtapistorasian tunnistaa punaisesta väristä.– Mikäli voimapistorasiaa ei ole, niin sen asennuttaminen kannattaa, sillä sen avulla lataaminen on kiinteää latausasemaa joustavampi ja edullisempi vaihtoehto, mutta silti tehokasta ja turvallista. Voimavirtapistoke on hyödyllinen myös esimerkiksi monien työkoneiden ja lämmittimien kanssa, Ahola vinkkaa.Unohda jatkojohdot!Aholalla lähettää autojen lataajille vakavan muistutuksen.– Jatkojohdon kanssa sähköauton lataamista ei suositella missään nimessä, sillä se voi aiheuttaa ylikuumenemisvaaran ja tulipalon. Lataamiseen kannattaa käyttää pelkästään yleensä auton mukana tulevaa Type 2 -latauskaapelia.Aholan mukaan on myös tärkeää varmistaa, että ulkopistorasia on suojamaadoitettu ja kiinteistön sähköasennukset muutoinkin asianmukaisella tasolla.– Suko-pistorasiasta lataaminen on vain väliaikaisratkaisu ja säännölliseen lataamiseen pitää hankkia siihen soveltuvat laitteet.Suko-pistorasiat otettiin käyttöön Suomessa 90-luvun loppupuolella, joten sitä vanhemmissa mökeissä pistokkeet saattavat olla maadoittamattomia.– Vanhoja pistorasioita ei tule käyttää sähköauton lataamiseen edes väliaikaisesti. Uusimpienkin pistorasioiden kunto kannattaa aina tarkistaa. Niissä ei tulisi olla kulumia tai hapettumia, Ahola tähdentää.Hän vinkkaa myös tutustumaan omiin vakuutusehtoihin. Osa vakuutusyhtiöistä vaatii, että kiinteistön pistorasiat tarkastutetaan ammattilaisella, koska lataamiseen liittyy ylikuumenemisriski.Täyssähköauton lataaminen pistorasiasta 8 ampeerin virralla on tuskaisen hidasta. Ahola kannustaakin miettimään, miten ajoneuvon lataamisen mökillä voisi ratkaista helposti ja kustannustehokkaasti.– Siirrettävällä kolmivaiheisella latausasemalla lataaminen on huomattavasti nopeampaa kuin Suko -pistorasian kautta. Autoliiton tietopankki auttaa epätietoisia sähköautoilijoita! Sähköautoilu pohdituttaa autoilijoita, kuten Moottori aiemmin kertoi. Sähköautoilijaksi siirtyminen pohdituttaa kuluttajia, liittyyhän sähköautoiluun kysymyksiä, joita autoilijan ei perinteisesti ole tarvinnut miettiä. Sähköautojen ominaisuudet ja erityisesti lataamiseen ja latausverkostoon liittyvät asiat vaativat jonkin verran perehtymistä. Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala kertoo, että kaikille eli muillekin kuin Autoliiton jäsenille avoin tietopankki on koottu eritoten heitä varten, jotka ovat uusia sähköautoilijoita tai sellaisiksi mieliviä. Tietopankkiin on koottu ensimmäistä sähköautoa harkitsevalle autoilijalle hyödyllistä tietoa, Moottori-lehden artikkeleita ja koeajotuloksia, suoria linkkejä erilaisiin sähköautoiluun liittyviin tietolähteisiin sekä vinkkejä sähköautoilijalle. Tietopankista löytyy vastaus esimerkiksi siihen, miksi sähköauton latauksen hinta voi muuttua samalla asemalla eri sovelluksia käytettäessä moninkertaiseksi. Tietopankki löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/sähköautoilu Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: CTEK, Autoliittoa:5:{i:0;s:6:"110953";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"134014";i:3;s:6:"126269";i:4;s:6:"130970";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”