29.2.2024 Autoilu Sähköautoilija – ole viitseliäs, ajoita lataus, säästä rahaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtaosalla sähköautojen älylatauksen käyttäjistä on pörssisähkösopimus, 16,5 prosentilla älylatauksen käyttäjistä on kiinteähintainen sähkösopimus, selviää tuoreesta raportista. Sähköautoilija ja älylataus ovat kaksikko, jotka ovat jo osittain löytäneet toisensa, etenkin jos sähköautoilijalla on pörssisähkösopimus. Sähkön hinnannousut ovat saaneet kuluttajat yhä tietoisemmiksi sähkön käytön ajoittamisen tuomista eduista, jotka näkyvät varsin suoraan myös kukkarossa. Älykkään sähkönkäytön sovellusta tarjoava Synergi on tehnyt raportin, joka perkaa sähköautoilijoiden lataustapoja eli liikennesähkön käyttöä enemmän tai vähemmän älykkäästi. Raportin tiedot pohjautuvat Synergin älykkään sähkönkäytön sovelluksen tuhansista älylatausistunnoista vuonna 2023. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piuha kiinni kello 18.30 Ehkä kaikkein keskeisin autoilijoiden käytöstä kuvaava havainto oli, että sähköauto kytketään laturiin keskimäärin kello 18.30–20.30 välillä. Kytkemisen jälkeen itse älylataus alkaa raportin mukaan keskimäärin neljä tuntia myöhemmin, kun sähkön kysyntä on pienempää ja sähkön hinnat alhaisemmat. Muita havaintoja: Kaikista älylatauksen käyttäjistä 79,8 % on pörssisähkösopimus, 16,5 % kiinteähintainen sopimus ja 3,7 % kulutusjoustosopimus. Suurimmat säästöt älylatauksen käyttäjällä oli 236 euroa eli 70 % hänen sähköautonsa vuotuisista latauskustannuksista (ilman sähkönsiirtokustannuksia). Käyttäjä lataa keskimäärin 22,3 kilowattituntia (kWh) yhdellä latausistunnolla. Keskimäärin käyttäjää kohden on kuukausittain 11 älylatausistuntoa. 40 % älylatauksen käyttäjistä käyttää lataamiseen sukolaturia, jonka keskimääräinen latausteho on 3,6 kW. Suko-latauksessa maksimiteho voi olla 3,6 kW, jos käytössä on supersuko-pistorasia, täydentää VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Hän taustoittaa, että Seskon lataussuositus ja standardi SFS-EN 62752 suosittelevat maksimissaan 8 A latausvirtaa jatkuvassa käytössä. – Usean automallin mukana tuleva suko-latauskaapeli on yleensä rajoitettukin joko 8 tai 10 ampeeriin. 8 A latausvirralla latausteho on vain 1,8 kW. SESKO ry on sähköteknisen alan kansallinen standardointijärjestö. Tesla, BMW, Audi, Porsche… Yleisimmät sähköautomerkit Suomessa ovat Tesla, Volkswagen, Škoda ja Mercedes-Benz. Tämä tieto perustuu tähän Statistan tilastoon Samankaltaiset tiedot ilmenevät myös Sähköinen liikenne ry:n tilannekatsauksesta. Synergin raportin eli tuhansien sähköautoilijoiden älylatauskäyttäytymisen ja yhtiön kokemuksen perusteella automerkit kuten Tesla, Volkswagen ja BMW ovat nousseet älylatauksen kannalta parhaimpien sähköautomerkkien joukkoon. ”Havaintojemme perusteella esimerkiksi Volkswagen-konsernin tuotemerkeillä kuten Audilla Porschella, on erinomaiset älylatausmahdollisuudet, ja ne voivat vastaanottaa älylataukseen hyödynnettäviä tietoja ja käskyjä sekunneissa.” Raportin mukaan on onnetonta, ettei kiinteähintaisia sähköasiakkaita yleensä motivoida käyttämään sähköä älykkäämmin, esimerkiksi siirtämään kulutusta halvimmille tunneille, koska he eivät hyödy siitä rahallisesti. ”Pörssisähköasiakkaat voivat sen sijaan välittömästi hyötyä sähkönkulutuksen siirtämisestä halvemmille tunneille, koska se pienentää heidän sähkölaskuaan. Molemmat voivat kuitenkin auttaa tasapainottamaan sähköverkkoa”, todetaan Synergin tiedotteessa. Viitseliäisyys vs. sovellus Yritys haluaa houkutella lisää asiakkaita oman sovelluksensa käyttäjiksi ja kiteyttää perustelunsa järkeenkäyvästi ”sähköautojen omistajat, joilla on pörssisähkösopimus ja jotka eivät käytä älylatauspalveluita, menettävät huomattavia säästöjä.” Kuinka huomattavista säästöistä kunkin autoilijan kohdalla puhutaan, riippuu monesta tekijästä kuten kotilatausjärjestelyistä eli käytössä olevan latauslaitteen kyvyistä, autoilutarpeen ajankohdista, latauksen ajankohdista, sähkösopimuksesta ja myös autoilijan omasta viitseliäisyydestä. Eri automalleilla on eroja, kuinka kätevästi latauksen ajastus hoituu. Viitseliäisyys kotilatauksessa voi hoitua niinkin yksinkertaisesti kuin ajastamalla latauksen ajankohta auton omasta sovelluksesta, vaikka matkapuhelimen näytöltä kotisohvalla istuskellessa tai vähän hankalammin käymällä hoitamassa ajastus auton sisällä keskinäytöltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laturin kyvykkyys vaikuttaa Kiinnostava raportin esiin tuoma tieto on, että Synergin mukaan merkittävä osa sähköautojen omistajista käyttää ajoneuvonsa lataamiseen edelleen perinteisiä Schuko-latureita, joiden keskimääräinen latausteho on maltillinen 3,6 kW. Kolmivaiheisen kotilaturin omistavat sähköautoilijat pystyvät lataamaan 11 kW teholla, joka tarjoaa paremmat mahdollisuudet hyödyntää edullisimpia tunteja. Valtakunnan sähköverkon kuormittavuuden kannalta olisi eduksi, jos autojen lataus ajoittuisi yöaikaan. Nykyisin lataushuippu alkaa tyypillisesti kello 16 jälkeen. Sähköautojen lisääntyessä ja ”tyhmästi lataamalla” on odotettavissa, että äkilliset kysyntäpiikit ylikuormittavat sähköverkkoa – kenties jopa samaan tapaan kuinka on käynyt joulun alla talvipakkasilla kinkun köllötellessä uunissa ja perhekuntien käydessä samaan aikaan saunassa. Mitä on älylataus ja mitä etuja se tuo? ”Älylataus on pilvipalvelupohjainen teknologia, jonka tarkoituksena on auttaa sähköautojen omistajia optimoimaan sähköautojen latausprosessi siten, että auton lataus tapahtuu vuorokauden halvimpina tunteina, jolloin sähköntuotanto on usein myös vihreämpää.” Näin kiteyttää Synergin Sähköautojen älylataus ja optimointi Suomessa 2024 -raportti. Älylatauksessa siis hyödynnetään sähkön reaaliaikaisia pörssihintoja ja sähköauton omistajan käyttötottumuksia latauksen optimoimiseksi. Lopputulemana voi olla, että autoilija voi vähentää lataamisensa kokonaiskustannuksia – lataamalla autoa silloin kun sähkön kysyntä on pienintä ja sähkö on halvempaa, yleensä yöllä. Vastaavasti ajastamaton lataaminen voi käydä kukkarolle ja osaltaan myös kasvattaa valtakunnan sähköverkon kuormitusta vilkkaimpina aikoina. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Synergi / Sähköautojen älylataus ja optimointi Suomessa 2024 -raportti, Statista, Sähköinen liikenne ry / tilannekatsaus Q4/2023, SESKO ry Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe