30.8.2022 Liikenne Sähköautoilun blues: onni yksillä, latauspiuha toisilla VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen lisääntyvän sähköistymisen haasteita ovat ”riittämätön määränpäälataus kaupungeissa ja matkailukohteissa, kirjava maksujärjestelmä sekä kalliit roaming-maksut”. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen pohtii työkseen eri näkökulmista sähköisen liikenteen edellytyksiä ja nykyhaasteita.Sähköautoilu lisääntyy, joten Paakkinen on vakuuttunut, että suurteholaturein varustettuja latauskenttiä eli usean latauspaikan alueita tarvitaan nopeasti lisää. Hän määrittelee suurteholatauskentäksi latauspaikan, jonka teho on vähintään 150 kW.VTT:n asiantuntija on sitä mieltä, että aika on ajanut sen ohitse, että enää kannattaisi rakentaa yksittäisiä yhden auton pikalatureita kuin korkeintaan hieman syrjemmälle eli alueille, jossa tarve on vähäinen ja lähinnä satunnaista.Yksi ainoa ratkaisu eri puolille maata järkeväksi latauskentäksi ei ole kuitenkaan toimiva, vaan paljon riippuu latauskentän sijainnista ja käyttötarpeista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArjen lataushaasteet moninaisetSähköautoilijat tietävät hyvin arkiautoilun haasteet lataamisessa. Niitä ovat Paakkisen luettelemina esimerkiksi riittämätön määränpäälataus kaupungeissa ja matkailukohteissa, kaupunkien vähäinen panostaminen asukkaiden kadunvarsilataukseen ja etenkin vuokrakiinteistöjen osalta riittämättömät kannusteet kiinteistöjen omistajille rakentaa kiinteistöihin latauspisteitä.– Ongelma on myös kirjava maksujärjestelmä ja sen osalta puutteellinen autoilijoiden opastaminen sekä kalliit roaming-maksut, lataussähkön hintaan kun ei vaikuta yksinomaan sähkön hinta kilowattitunnilta, Paakkinen pohtii.Hänen mukaansa on ollut jopa hieman yllättävää, ettei sähköautojen lataushinnoissa ole suuremmin, ainakaan vielä, näkynyt sähkön hinnannousu.– Toimijoilla on varmaankin taustaltaan pitkäkestoisia yhä voimassa olevia sähkösopimuksia tai liiketoimintamalli perustuu muuhun kuin pelkkään sähkön myymiseen.Joskus käy tuuri, aina ei– Joskus sähköautoilija tulee tyhjälle latauskentälle ja hyötyy auton vastaanottokykyjen rajoissa kaikesta tarjolla olevasta tehosta, joskus tehon saa jakaa kanssa-autoilijoiden kanssa, ja joskus vapautuvaa latauspaikkaa voi joutua odottamaan, kuvaa sähköautolla itsekin ajava Paakkinen.– Omalla kohdalla Tampereen ja Helsingin väliä usein ajavana olen havainnut, että sunnuntain iltapäivät ovat esimerkiksi Toijalassa lataamista haikailevan kannalta haastavia, latureilla on ruuhkaa viikonloppukulkijoista, Paakkinen kertoo.Latausverkosto kasvussaTäyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä Suomessa on nousemassa lähemmäs Pohjoismaista ja EU:n yleistä tasoa. Sähköautojen määrä liikenteessä kasvoi vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 25 174 autolla, joista 40 % eli 10 060 autoyksilöä oli täyssähköautoja.Kaikkien sähköautojen määrä liikenteessä oli kuluvan vuoden kesäkuun lopussa 125 084 autoa, joka on 4,4 prosenttia koko autokannasta. Tästä määrästä ladattavia hybridejä oli 92 103, täyssähköautoja 32 981.Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 -raportin luvut tarkoittavat sitä, että Suomessa on 34 täyssähköautoa yhtä pika- tai suurteholatauspistettä kohti.– Täyssähköautojen ja suurteholatauspisteiden suhde on pysynyt samana verrattuna viime vuoteen, vaikka automäärän kasvu on ollut 125 % samassa ajassa. Eli suurteholatausverkko on pysynyt hyvin kasvussa mukana, Paakkinen arvioi liikenteen sähköistymisen kannalta myönteistä kehitystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauskenttä 60 km väleinEuroopan unionissa on tekeillä linjaus vähäpäästöisten ajoneuvojen tankkaus-/latausinfrastruktuuria koskevaan direktiiviin, joka asetukseksi muuttuessaan tarkoittaisi, että jäsenvaltioissa tulisi rakentaa maan valtaväylien varrella jo vuoteen 2025 mennessä sähköhenkilöautoille latauskentät 60 kilometrin välein. Moottori uutisoi EU-linjauksista helmikuussa otsikolla Sähköautoilija, ollos huoleton, latausvirtaa on – muttei vielä kaikkialla.Latauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 300 kW, ja ainakin yhdeltä latausasemalta tulisi saada ulos virtaa vähintään 150 kW. Ja vuoteen 2030 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat kaksinkertaisiksi: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latausasemalta ulos vähintään 150 kW. Raskaalle kalustolle on omat vaatimuksensa latausverkoston rakentamiselle.Teksti: Marko Jokela Avauskuva: VTT / Liisa Mäkinen, muut kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: VTT, liikenne- ja viestintäministeriö / koordinaatioryhmä, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 a:3:{i:0;s:6:"119919";i:1;s:6:"108520";i:2;s:6:"110953";} Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti