24.4.2024

Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa

Kuva Moottori

Sähköautojen katsastusmäärät nousivat vuoden 2023 aikana merkittävästi, mutta samalla nousi myös niiden hylkäysprosentti katsastuksissa.

Sähköautoja katsastettiin vuonna 2023 yli kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2022. Sähköautojen määrän kasvaessa niiden määräaikaiskatsastukset ovat luonnolllisesti lisääntyneet huomattavasti. Vuonna 2023 katsastettiin kaikkiaan 7 785 sähköautoa, kun taas vuonna 2022 katsastuksessa käyneiden sähköautojen määrä oli 3 158.

Sähköautojen hylkäysprosentti määräaikaiskatsastuksessa on myös kasvanut vuoden aikana lähes 7 prosenttiyksikköä, se on noussut 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin. Nelivuotiaiden sähköautojen katsastuksissa hylkäysprosentti oli 16,8. Yleisimmät nelivuotiaiden sähköautojen hylkäykseen johtaneet viat olivat ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset.

– Tukivarsiongelmia voidaan osittain selittää sähköautojen suuremmalla massalla, mikä asettaa niille erityisiä haasteita, Traficomin johtava asiantuntija Teemu Toivanen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hylkäysprosentti muuten ennallaan

Vuonna 2023 Suomessa määräaikaiskatsastettiin kaikkiaan yli 2,1 miljoonaa henkilöautoa. Autoista 28,2 prosenttia hylättiin. Hylkäysprosentti on suunnilleen sama kuin edellisvuonna, jolloin henkilöautoista 28,2 prosenttia hylättiin.

– Tämä pieni nousu hylkäysprosenteissa viittaa siihen, että autojen kunto ja katsastuskriteerien täyttäminen ovat pysyneet suhteellisen vakioina, Traficomin Toivanen toteaa.

Lähes joka kymmenes katsastettu henkilöauto hylättiin tai se sai korjauskehotuksen etuakseliston vikojen takia.

Kahdeksassa katsastuksessa sadasta määrättiin puolestaan korjauskehotus rekisterinkiven valon sekä lähivalojen toimimattomuudesta.

– Valojen toiminta kannattaa tarkistaa ennen katsastusta, jotta välttää turhat korjauskehotukset. Tätä ei kannata tehdä vain katsastuksen takia, vaan se on osa ajoneuvon yleistä huolenpitoa ja liikenneturvallisuutta, Toivanen muistuttaa.

Tilastointitapaa muutettu

Kymmenen yleisintä vikakohdetta vuoden 2023 katsastuksissa 4–20 -vuotiaissa autoissa olivat etuakseliston, lähivalon, rekisterikilven valon, jousituksen ja iskunvaimennuksen, seisontajarrun, etuvalon, tuulilasin sekä sen puhdistuslaitteiden, käyttöjarrun, lisävalojen sekä taka-akseliston viat.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on jo usean vuoden ajan julkaissut autojen katsastustilastoja. Aikaisemmin tiedot julkaistiin 3-15 -vuotiaista henkilöautoista, mutta nyt tarkasteluväliä on muutettu katsastusaikavälien muutosten myötä 4-20 -vuotiaisiin henkilöautoihin.

– Tarkasteluvälin laajentaminen 15 ikävuodesta 20 vuoteen antaa aikaisempaa paremman käsityksen määräaikaiskatsastettavien henkilöautojen vikojen laadusta suhteessa liikennekäytössä oleviin henkilöautoihin, Traficomin johtava asiantuntija Antti Halmetoja sanoo.

Mallisarjakohtaiset vikatiedot löytyvät tilastotietokannasta, mikäli tilastovuoden aikana kyseisen mallisarjan osalta katsastustapahtumia ollut vähintään 100 kappaletta.

Lähde Traficom

Kommentit (1)

  • MERINA KANERVA

    Viime vuonna katsastettiin neljä vuotta vanhoja autoja. Silloin selkeästi eniten myyty sähköauto oli Tesla Model 3.
    2019 vuosimallin Model kolmosista hylättiin katsastuksessa yli 30%, kertoo Trafin tilasto. Jos nelivuotiaiden sähköautojen hylkäysprosentti oli 16,8, niin ne loput ovat olleet aika vähävikaisia. Esim. Nissa Leafin hylkäysprosentti oli reilut 3%. Siis ongelma ei ole sähköautojen paino, vaan sen aikaisten Teslojen huono laatu.

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat