17.1.2024 Autoilu Sähköautojen latauksen kirjavat maksutavat ärsyttävät autoilijoita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijoiden päänsärkynä ovat julkisten latauspaikkojen toimintahäiriöiden lisäksi latauksen maksutavat – EU-asetus tuo keväästä alkaen korttimaksut latauspaikoille. Tutkimus todistaa ja liikenneministeriö tunnistaa haasteet. Sähköautojen julkinen lataus puhuttaa monesta näkökulmasta. Latausverkoston riittävyyden ja latauspaikkojen toimintahäiriöiden lisäksi sähköautoilijoiden päänsärkynä on lataussähkön hinnoittelu ja latausmaksut.Laturille saapuva autoilija ei aina voi läpinäkyvästi ennen latauksen aloittamista sisäistää, mikä on lataussähkön hinta ja sekin kismittää, että latauksen käynnistäminen vaatii monen eri lataustoimijan vuoksi matkan päällä käytettäväksi monta eri lataussovellusta, RFDI-maksukorttia tai GR-koodia.Tuore EU-asetus vastaa autoilijoiden toivomaan käyttäjäystävällisyyden kohentumiseen ja tuo keväästä alkaen korttimaksumahdollisuuden latauspaikoille. EU-asetuksen velvoittamana uusilla julkisilla pikalatauspisteillä tulee voida maksaa sähkön latauksesta korttipäätteellä 13.4. lukien.Tarkemmin eriteltynä AFIR-asetus tarkoittaa, että vähintään 50 kilowatin tehoisilla latauskentillä on oltava ainakin yksi maksukortin lukija tai lähimaksutoiminto.Moottori uutisoi aiheesta vastikään otsikolla Pikalatureille tulee korttimaksu – EU:n asetus velvoittaa huhtikuusta alkaen sekä kirjoitti aiheesta elokuun lopulla 2023 otsikolla Tulisiko sähköauton lataus voida maksaa pankki- tai luottokortilla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinisteriö tunnistaa haasteetSuomessa ei ole kerätty yhteen paikkaan tietoja, joista autoilija voisi kätevästi tulevaa ajoreittiä suunnitellessaan jo ennakolta selvittää, miten lataus käynnistyy julkisilla latauskentillä eri paikoissa ja miten latauksesta paikan päällä käytännössä maksetaan.Autoilija voi tietty suosia aina jotakin entuudestaan tuttua julkista lataustoimijaa mutta latausverkoston tiheys ei kuitenkaan aina – ainakaan vielä – salli tukeutua vain yhden latausoperaattorin tarjoamiin mahdollisuuksiin.Liikenne- ja viestintäministeriössä on tunnistettu sähköautoilun arkihaasteet ja tarpeet kehittää valatakunnallisesti latausverkostoa.– Tietoja Suomessa sijaitsevien latauspisteiden maksukortinkäyttömahdollisuuksista ei ole koottu yhteen, erityisasiantuntija Laura Rantanen liikenne- ja viestintäministeriöstä taustoittaa.Hänen mukaansa ”on yleisesti tiedossa”, että Suomessa sähköautoilija ei usein voi maksaa auton latauksesta perinteisellä maksukortilla, vaan käytössä on esimerkiksi latausoperaattoreiden tägejä eli RFID-maksukortteja, verkkosovelluksia, QR-koodeja ja tekstiviestimaksamista.Rantasen mukaan tiedossa on sekin, että Suomen ohella myös monessa muussa Euroopan valtiossa sähköauton latausta ei usein voi maksaa tavanomaisella maksukortilla. Tutkimuskin sen todistaa: hankalaa on! Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin 6.6.2023 julkaiseman täyssähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuen vaikuttavuutta koskevasta seurantatutkimuksesta ilmenee, että julkisissa latauspaikoissa lataukseen tarvittavien sovellusten suuri määrä ja niiden käyttö on koettu hankalana. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan täyssähköauton hankkineet olivat erittäin tyytyväisiä täyssähköautoonsa, kokevat sen käytön ja lataamisen helpoksi, miellyttäväksi ja vaivattomaksi. Autoilun arkea hankaloittaa kuitenkin julkisen latauksen järjestelyt, joiden nykytilasta tutkimus kiteyttää seuraavasti: ”Kyselyyn vastanneilla negatiivisia kokemuksia oli pääosin julkisissa latauspaikoissa asioimisesta. Lataukseen tarvittavien sovellusten suuri määrä ja niiden käyttö koettiin hankalaksi, maksukäytännöt sekaviksi ja lataukseen käytetyn sähkön hinnan ilmoittaminen epäselvänä.” Ihmetystä autoilijoissa herätti se, miksei latauksesta voi maksaa kuten muistakin ostoksista pankki- tai luottokortilla. Tutkimuksessa selkeästi eniten negatiivisia kommentteja kirvoitti maksuvälineiden moninaisuus ja toisinaan maksamisen epäkäytännöllisyys. ”Negatiivista palautetta annettiin erityisesti siitä, että latausta ei yleensä voi maksaa pankki- tai luottokortilla. Korttimaksun toivottiin olevan mahdollisia samalla tavoin kuin bensiini- ja dieselautoa tankatessa. Lukuisten eri latausoperaattoreiden sovellusten ja RFID-tunnisteiden käyttö koettiin hyvin monimutkaisena ja hankalana.” Taustalla fossiilista luopuminenMiksi EU:ssa on ylisummaan tehty tämä asetus?– Fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen liikenteessä on keskeistä, jos EU aikoo saavuttaa päästövähennystavoitteensa. Vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevan lainsäädännön uudistaminen oli osa komission heinäkuussa 2021 antamaa niin sanottua 55-valmiuspakettia eli lainsäädäntöehdotuksia, joilla pyritään saavuttamaan EU:n tavoite vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Rantanen kertoo.Rantasen mukaan ”riittävä määrä” sähköautojen latauspisteitä koko EU:n alueella palvelee osaltaan päästöjen vähennystavoitteen saavuttamista.– Siksi jakeluinfra-asetuksessa asetetaan konkreettisia tavoitteita latausinfrastruktuurin käyttöönotolle tulevina vuosina.– Lisäksi komissio oli tunnistanut, että latauspisteverkoston käyttäjäystävällisyyttä on tarve parantaa mm. maksujärjestelmien osalta. Myös Suomi kannatti neuvotteluissa tavanomaisella maksukortilla maksamisen helpottamista latauspisteillä, Rantanen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeuraako sanktioita?Mitä latauskenttien operaattoreille/ylläpitäjille seuraa, jos ne eivät noudata tätä EU:n tuoretta asetusta?– EU:n jakeluinfra-asetuksessa ei ole säädetty latauspisteiden ylläpitäjille kohdistuvista seuraamuksista, jos ne eivät noudata asetuksen velvoitteita tarjota maksamista maksukortinlukijalla. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan paraikaa EU:n jakeluinfra-asetusta täydentävää kansallista lainsäädäntöä, jossa myös mahdollisista seuraamuksista säätämistä tarkastellaan, Rantanen raottaa tulevaisuutta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / Täyssähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuen vaikuttavuus vuosina 2018–2022, hallituksen esitys EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annetun asetuksen kansallisesta toimeenpanosta a:2:{i:0;s:6:"143318";i:1;s:6:"153263";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?