17.1.2024 Autoilu Sähköautojen latauksen kirjavat maksutavat ärsyttävät autoilijoita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijoiden päänsärkynä ovat julkisten latauspaikkojen toimintahäiriöiden lisäksi latauksen maksutavat – EU-asetus tuo keväästä alkaen korttimaksut latauspaikoille. Tutkimus todistaa ja liikenneministeriö tunnistaa haasteet. Sähköautojen julkinen lataus puhuttaa monesta näkökulmasta. Latausverkoston riittävyyden ja latauspaikkojen toimintahäiriöiden lisäksi sähköautoilijoiden päänsärkynä on lataussähkön hinnoittelu ja latausmaksut.Laturille saapuva autoilija ei aina voi läpinäkyvästi ennen latauksen aloittamista sisäistää, mikä on lataussähkön hinta ja sekin kismittää, että latauksen käynnistäminen vaatii monen eri lataustoimijan vuoksi matkan päällä käytettäväksi monta eri lataussovellusta, RFDI-maksukorttia tai GR-koodia.Tuore EU-asetus vastaa autoilijoiden toivomaan käyttäjäystävällisyyden kohentumiseen ja tuo keväästä alkaen korttimaksumahdollisuuden latauspaikoille. EU-asetuksen velvoittamana uusilla julkisilla pikalatauspisteillä tulee voida maksaa sähkön latauksesta korttipäätteellä 13.4. lukien.Tarkemmin eriteltynä AFIR-asetus tarkoittaa, että vähintään 50 kilowatin tehoisilla latauskentillä on oltava ainakin yksi maksukortin lukija tai lähimaksutoiminto.Moottori uutisoi aiheesta vastikään otsikolla Pikalatureille tulee korttimaksu – EU:n asetus velvoittaa huhtikuusta alkaen sekä kirjoitti aiheesta elokuun lopulla 2023 otsikolla Tulisiko sähköauton lataus voida maksaa pankki- tai luottokortilla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinisteriö tunnistaa haasteetSuomessa ei ole kerätty yhteen paikkaan tietoja, joista autoilija voisi kätevästi tulevaa ajoreittiä suunnitellessaan jo ennakolta selvittää, miten lataus käynnistyy julkisilla latauskentillä eri paikoissa ja miten latauksesta paikan päällä käytännössä maksetaan.Autoilija voi tietty suosia aina jotakin entuudestaan tuttua julkista lataustoimijaa mutta latausverkoston tiheys ei kuitenkaan aina – ainakaan vielä – salli tukeutua vain yhden latausoperaattorin tarjoamiin mahdollisuuksiin.Liikenne- ja viestintäministeriössä on tunnistettu sähköautoilun arkihaasteet ja tarpeet kehittää valatakunnallisesti latausverkostoa.– Tietoja Suomessa sijaitsevien latauspisteiden maksukortinkäyttömahdollisuuksista ei ole koottu yhteen, erityisasiantuntija Laura Rantanen liikenne- ja viestintäministeriöstä taustoittaa.Hänen mukaansa ”on yleisesti tiedossa”, että Suomessa sähköautoilija ei usein voi maksaa auton latauksesta perinteisellä maksukortilla, vaan käytössä on esimerkiksi latausoperaattoreiden tägejä eli RFID-maksukortteja, verkkosovelluksia, QR-koodeja ja tekstiviestimaksamista.Rantasen mukaan tiedossa on sekin, että Suomen ohella myös monessa muussa Euroopan valtiossa sähköauton latausta ei usein voi maksaa tavanomaisella maksukortilla. Tutkimuskin sen todistaa: hankalaa on! Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin 6.6.2023 julkaiseman täyssähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuen vaikuttavuutta koskevasta seurantatutkimuksesta ilmenee, että julkisissa latauspaikoissa lataukseen tarvittavien sovellusten suuri määrä ja niiden käyttö on koettu hankalana. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan täyssähköauton hankkineet olivat erittäin tyytyväisiä täyssähköautoonsa, kokevat sen käytön ja lataamisen helpoksi, miellyttäväksi ja vaivattomaksi. Autoilun arkea hankaloittaa kuitenkin julkisen latauksen järjestelyt, joiden nykytilasta tutkimus kiteyttää seuraavasti: ”Kyselyyn vastanneilla negatiivisia kokemuksia oli pääosin julkisissa latauspaikoissa asioimisesta. Lataukseen tarvittavien sovellusten suuri määrä ja niiden käyttö koettiin hankalaksi, maksukäytännöt sekaviksi ja lataukseen käytetyn sähkön hinnan ilmoittaminen epäselvänä.” Ihmetystä autoilijoissa herätti se, miksei latauksesta voi maksaa kuten muistakin ostoksista pankki- tai luottokortilla. Tutkimuksessa selkeästi eniten negatiivisia kommentteja kirvoitti maksuvälineiden moninaisuus ja toisinaan maksamisen epäkäytännöllisyys. ”Negatiivista palautetta annettiin erityisesti siitä, että latausta ei yleensä voi maksaa pankki- tai luottokortilla. Korttimaksun toivottiin olevan mahdollisia samalla tavoin kuin bensiini- ja dieselautoa tankatessa. Lukuisten eri latausoperaattoreiden sovellusten ja RFID-tunnisteiden käyttö koettiin hyvin monimutkaisena ja hankalana.” Taustalla fossiilista luopuminenMiksi EU:ssa on ylisummaan tehty tämä asetus?– Fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen liikenteessä on keskeistä, jos EU aikoo saavuttaa päästövähennystavoitteensa. Vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevan lainsäädännön uudistaminen oli osa komission heinäkuussa 2021 antamaa niin sanottua 55-valmiuspakettia eli lainsäädäntöehdotuksia, joilla pyritään saavuttamaan EU:n tavoite vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Rantanen kertoo.Rantasen mukaan ”riittävä määrä” sähköautojen latauspisteitä koko EU:n alueella palvelee osaltaan päästöjen vähennystavoitteen saavuttamista.– Siksi jakeluinfra-asetuksessa asetetaan konkreettisia tavoitteita latausinfrastruktuurin käyttöönotolle tulevina vuosina.– Lisäksi komissio oli tunnistanut, että latauspisteverkoston käyttäjäystävällisyyttä on tarve parantaa mm. maksujärjestelmien osalta. Myös Suomi kannatti neuvotteluissa tavanomaisella maksukortilla maksamisen helpottamista latauspisteillä, Rantanen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeuraako sanktioita?Mitä latauskenttien operaattoreille/ylläpitäjille seuraa, jos ne eivät noudata tätä EU:n tuoretta asetusta?– EU:n jakeluinfra-asetuksessa ei ole säädetty latauspisteiden ylläpitäjille kohdistuvista seuraamuksista, jos ne eivät noudata asetuksen velvoitteita tarjota maksamista maksukortinlukijalla. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan paraikaa EU:n jakeluinfra-asetusta täydentävää kansallista lainsäädäntöä, jossa myös mahdollisista seuraamuksista säätämistä tarkastellaan, Rantanen raottaa tulevaisuutta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / Täyssähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuen vaikuttavuus vuosina 2018–2022, hallituksen esitys EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annetun asetuksen kansallisesta toimeenpanosta a:2:{i:0;s:6:"143318";i:1;s:6:"153263";} Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen