17.3.2022

SKAL: Suomen rekkaliikenne uhattuna polttoaineen hintojen vuoksi

Dieselin pumppuhinta on kavunnut alkuvuoden aikana ja lähentelee monin paikoin 2,5 euroa litralta. Kuljetusyritykset ovat joutuneet vaikeuksiin kustannusten voimakkaasta noususta johtuen.

Polttoaineen osuus kuljetusyritysten kustannuksista voi olla yli 40 prosenttia, ja nykyinen tilanne on aiheuttanut monille yrityksille maksuvaikeuksista. Nopea kustannusnousu on vaikuttanut myös kuljetustilauksiin negatiivisesti.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL Ry teetti jäsenilleen kyselyn, jonka mukaan yhdeksän kymmenestä yrittäjästä vastasi polttoaineiden kustannusten uhkaavan yrityksen tulevaisuutta. 38 prosenttia yrityksistä on laittanut vähintään osan kalustostaan seisontaan.

– Kyselyn mukaan moni on joutunut toteamaan, että on taloudellisesti järkevämpää jättää ajamatta näillä polttoaineen hinnoilla, kertoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.

Polttoaineen hinta aiheuttaa nopeasti haasteita liiketoiminnalle, sillä kuljetuskalusto saattaa kuluttaa 60 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruotsi laskee polttoaineveroa määräajaksi

Ruotsi on ilmoittanut laskevansa polttoaineveroa vallitsevan maailmantilanteen, ja sen aiheuttaman hintojen nousun vuoksi. Naapurimaan ratkaisu on laskea veroa niin, että polttoaineiden hinnat laskevat 12 senttiä litralta. Veroale maksaa valtiolle 1,3 miljardia euroa. Vastaavaa veroalea peräänkuulutetaan myös Suomessa.

– Polttoaineesta kerätyt verotulot ovat valtiolle tärkeitä, mutta tärkeämpää on ihmisten ja yritysten toimentulon mahdollistaminen, linjaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Meillä keinoiksi tarjotaan vastaavaa mallia kuin Ruotsissa, jossa polttoaineveroa alennetaan kesäkuun alusta lokakuun loppuun. Suomessa SKALin ehdottamat toimenpiteet ovat dieselin polttoaineveron alentaminen EU:n minimitasolle, jakeluvelvoitteen poistaminen määräaikaisesti ja ammattidieselin valmistelu ja käyttöönotto viipymättä.

– Toivomme ministeriötyöryhmältä nyt nopeita päätöksiä kuljetusalan ongelmien ratkaisemiseksi, sanoo Jani Ylälehto.

Nämä toimenpiteet laskisivat dieselin hintaan tuntuvasti, sillä pelkästään jakeluvelvoitteen poisto alentaisi pumppuhintaa noin 30 senttiä litralta. Veroalen merkitys olisi noin 17 senttiä litralta.

Teksti ja kuva: Tuomas Rajala Lähteet: SKAL Ry ja Autoliitto

Mistä jakeluvelvoitteessa on kyse?

– Jakeluvelvoitteella pyritään leikkaamaan liikenteen aiheuttamia päästöjä. Tämä tarkoittaa sitä, että tietty prosenttiosuus bensa-asemien myymästä polttoaineesta on uusiutuvaa.

– Vuonna 2022 jakeluvelvoite nousi 30 prosenttiin.

– Jakeluvelvoite nostaa etenkin dieselin hintaa, sillä dieseliin voidaan sekoittaa enemmän uusiutuvia ainesosia. Biopolttoaineet ovat kuitenkin fossiilisia kalliimpia, mikä nostaa kokonaishintaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat