27.7.2022 Uutinen Sorateiden kunnostus REMIX-menetelmällä säästää rahaa ja ympäristöä Teksti Rikhard Wacker Kuva YIT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Soratie REMIX on ELY-keskusten hyväksymä ekologinen sorateiden hoitomenetelmä. Kesäisin on maanteiden kunnostustöiden suurin sesonki. Suomessa teitä päällystetään vuosittain noin 2000–3000 kilometrin edestä. Vuosittain tapahtuvasta kunnostuksesta huolimatta teiden kunto on ollut viime aikoina historiallisen huono.Vaikka monien autoilijoiden kohdalla mielikuvat kesäisistä töiden kunnostustöistä liittyvät asfaltinkäryisiin päällystystöihin, myös soratiet tarvitsevat huolenpitoa. Suomessa on valtion sorateitä peräti 27 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 35 prosenttia koko maan maantieverkostosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyREMIX-menetelmällä soratiet kuntoonSorateiden kunnossapito eroaa merkittävästi päällystettyjen maanteiden hoidosta. Vähemmän liikennöidyllä tiellä sorapäällyste voi kuitenkin olla hyvä vaihtoehto, sillä sivukaltevuudeltaan oikean muotoinen ja hyvin hoidettu soratie kestää hyvin kulutusta.Sorateiden kunnostuksessa on viime vuosina yleistynyt niin sanottu soratie REMIX -menetelmä, joka on ELY-keskusten hyväksymä sorateiden hoitomenetelmä. Se soveltuu kunnostettaville teille, joissa on murskattavaa kiviainesta.REMIX-menetelmällä kunnostettaessa sorastus hoidetaan murskaamalla tiessä olevaa kiviainesta sekä hyödyntämällä tieluiskassa olevaa mursketta. Toisin sanoen kunnostettavaa työtä pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon.Ympäristö- ja taloudellisia hyötyjäKorjausmenetelmällä on kaksi merkittävää hyötyä. Se pienentää kunnostustöistä aiheutuvia taloudellisia kustannuksia, sekä rasittaa tavallista vähemmän ympäristöä. Menetelmää käyttäessä kiviainesta ei tarvitse murskata ja kuljettaa soramontuilta, mikä vähentää kuljetusten tarvetta merkittävästi.Etenkin kallistuneiden polttoaineiden aikakaudella soran kuljettaminen montuilta työmaille aiheuttaa isoja kustannuksia, joten kuljetusten tarpeen pienentäminen keventää myös kunnostustöiden aiheuttamia kustannuksia.Tämän lisäksi kuljetusten väheneminen pienentää myös hiilidioksidipäästöjä, tehden menetelmän käytöstä ympäristöystävällisempää. Menetelmä säästää myös luontoa, kun tarvittavaa kiviainesta ei tarvitse jauhaa kalliosta.-Soratie REMIXillä saadaan hyvä lopputulos. Menetelmä säästää asiakkaiden rahaa, kun mursketta ei tarvitse valmistaa ja ajaa tietyömaille. Polttoaineen hinta on kallistunut ja työn kustannukset sekä montulla että kuljetuksissa ovat nousseet, toteaa YIT:n työmaapäällikkö Olli-Pekka Kurki.Rakennusyhtiö YIT kunnosti kesän aikana Pyhäjoki-Vihanti 790 -maantien käyttäen siinä REMIX-menetelmää. Maantien kunnostusprojekti on ojitusta vaille valmis.-Tien pinnan kulutuskerrosmurskeen pitäisi kestää seuraavat viisi vuotta. Ylläpidoksi riittää tasoitus ja suolaus keväällä, mikä estää pölyämisen, kertoo projektista vastaava Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteidenhoidon projektipäällikkö Pekka Toiviainen.Stabilointijyrsin antaa kyytiä isoillekin kivilleTänä kesänä YIT on aloittanut sorateiden kunnostamisen uudella stabilointijyrsimellä. Stabilointijyrsin on toiminut etenkin REMIX-menetelmällä tehdyillä työmailla.Monitoimijyrsin murskaa tierakenteessa olevat kivet parhaimmillaan jopa 25 cm syvyydestä asti. Samalla se sekoittaa materiaalista tasalaatuista mursketta tienpintaan.Jyrsin kykenee jopa hienontamaan niitä kuuluisia ”pään kokoisia kiviä”, joita nousee monien sorateiden pintaan. Nämä kivet ovat aiheuttavat usein päänvaivaa tien lanaajille ja tasaajille.Laitteella tehdään myös sekoitejyrsintää, ja sitä voidaan käyttää teiden rakenteiden parantamiseen. Lisäksi jyrsimellä voidaan murskata vanhaa asfalttia, jota voidaan hyödyntää rakennusmateriaalina joko pohjarakenteissa tai jättää se pintaan.Lopputulemana REMIX-menetelmällä saadaan entistä sileämpi tie, joka nostaa tien käyttäjien tyytyväisyyttä ja tekee ajamisesta niillä aiempaa turvallisempaa. Hyvin kunnostettu tie vähentää myös merkittävästi tien pinnan hoitotarvetta.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat ja lähde: YITMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää