27.7.2022

Sorateiden kunnostus REMIX-menetelmällä säästää rahaa ja ympäristöä

Kuva YIT
Sorateiden kunnostus remix menetelmä

Soratie REMIX on ELY-keskusten hyväksymä ekologinen sorateiden hoitomenetelmä.

Kesäisin on maanteiden kunnostustöiden suurin sesonki. Suomessa teitä päällystetään vuosittain noin 2000–3000 kilometrin edestä. Vuosittain tapahtuvasta kunnostuksesta huolimatta teiden kunto on ollut viime aikoina historiallisen huono.

Vaikka monien autoilijoiden kohdalla mielikuvat kesäisistä töiden kunnostustöistä liittyvät asfaltinkäryisiin päällystystöihin, myös soratiet tarvitsevat huolenpitoa. Suomessa on valtion sorateitä peräti 27 000 kilometriä, mikä tarkoittaa 35 prosenttia koko maan maantieverkostosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

REMIX-menetelmällä soratiet kuntoon

Sorateiden kunnossapito eroaa merkittävästi päällystettyjen maanteiden hoidosta. Vähemmän liikennöidyllä tiellä sorapäällyste voi kuitenkin olla hyvä vaihtoehto, sillä sivukaltevuudeltaan oikean muotoinen ja hyvin hoidettu soratie kestää hyvin kulutusta.

Sorateiden kunnostuksessa on viime vuosina yleistynyt niin sanottu soratie REMIX -menetelmä, joka on ELY-keskusten hyväksymä sorateiden hoitomenetelmä. Se soveltuu kunnostettaville teille, joissa on murskattavaa kiviainesta.

REMIX-menetelmällä kunnostettaessa sorastus hoidetaan murskaamalla tiessä olevaa kiviainesta sekä hyödyntämällä tieluiskassa olevaa mursketta. Toisin sanoen kunnostettavaa työtä pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon.

Ympäristö- ja taloudellisia hyötyjä

Korjausmenetelmällä on kaksi merkittävää hyötyä. Se pienentää kunnostustöistä aiheutuvia taloudellisia kustannuksia, sekä rasittaa tavallista vähemmän ympäristöä. Menetelmää käyttäessä kiviainesta ei tarvitse murskata ja kuljettaa soramontuilta, mikä vähentää kuljetusten tarvetta merkittävästi.

Etenkin kallistuneiden polttoaineiden aikakaudella soran kuljettaminen montuilta työmaille aiheuttaa isoja kustannuksia, joten kuljetusten tarpeen pienentäminen keventää myös kunnostustöiden aiheuttamia kustannuksia.

Tämän lisäksi kuljetusten väheneminen pienentää myös hiilidioksidipäästöjä, tehden menetelmän käytöstä ympäristöystävällisempää. Menetelmä säästää myös luontoa, kun tarvittavaa kiviainesta ei tarvitse jauhaa kalliosta.

-Soratie REMIXillä saadaan hyvä lopputulos. Menetelmä säästää asiakkaiden rahaa, kun mursketta ei tarvitse valmistaa ja ajaa tietyömaille. Polttoaineen hinta on kallistunut ja työn kustannukset sekä montulla että kuljetuksissa ovat nousseet, toteaa YIT:n työmaapäällikkö Olli-Pekka Kurki.

Rakennusyhtiö YIT kunnosti kesän aikana Pyhäjoki-Vihanti 790 -maantien käyttäen siinä REMIX-menetelmää. Maantien kunnostusprojekti on ojitusta vaille valmis.

-Tien pinnan kulutuskerrosmurskeen pitäisi kestää seuraavat viisi vuotta. Ylläpidoksi riittää tasoitus ja suolaus keväällä, mikä estää pölyämisen, kertoo projektista vastaava Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteidenhoidon projektipäällikkö Pekka Toiviainen.

Stabilointijyrsin antaa kyytiä isoillekin kiville

Tänä kesänä YIT on aloittanut sorateiden kunnostamisen uudella stabilointijyrsimellä. Stabilointijyrsin on toiminut etenkin REMIX-menetelmällä tehdyillä työmailla.

Monitoimijyrsin murskaa tierakenteessa olevat kivet parhaimmillaan jopa 25 cm syvyydestä asti. Samalla se sekoittaa materiaalista tasalaatuista mursketta tienpintaan.

Jyrsin kykenee jopa hienontamaan niitä kuuluisia ”pään kokoisia kiviä”, joita nousee monien sorateiden pintaan. Nämä kivet ovat aiheuttavat usein päänvaivaa tien lanaajille ja tasaajille.

Laitteella tehdään myös sekoitejyrsintää, ja sitä voidaan käyttää teiden rakenteiden parantamiseen. Lisäksi jyrsimellä voidaan murskata vanhaa asfalttia, jota voidaan hyödyntää rakennusmateriaalina joko pohjarakenteissa tai jättää se pintaan.

Lopputulemana REMIX-menetelmällä saadaan entistä sileämpi tie, joka nostaa tien käyttäjien tyytyväisyyttä ja tekee ajamisesta niillä aiempaa turvallisempaa. Hyvin kunnostettu tie vähentää myös merkittävästi tien pinnan hoitotarvetta.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat ja lähde: YIT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat