3.9.2022 Liikenne Suojatierauha poliisin valvonnassa – mutta mikä on kadunylityspaikka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi: puutumme tilanteisiin, joissa jalankulkija ei pääse esteettömästi kulkemaan suojatielle lähestyvän ajoneuvon takia. Helsingissä suojateitä muutetaan kadunylityspaikoiksi, joissa jalankulkija on väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden. Poliisi valvoo koko maassa suojateiden turvallisuutta ja eritoten suojatiesääntöjen noudattamista juuri nyt ja 4.9. asti. Onnettomuudet suojatiellä eivät ole lainkaan tavattomia, poliisi muistuttaa.Valvonnan aikana poliisi tarkkailee erityisesti moottorikäyttöisten ajoneuvojen ja raitiovaunujen kuljettajien toimintaa suojatietä lähestyttäessä ja suojateiden kohdalla. Myös pyöräillä ja muilla moottorittomilla ajoneuvoilla kulkeviin kiinnitetään huomiota. Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta kertoo, että valvonnassa puututaan esimerkiksi tilanteisiin, joissa jalankulkija ei pääse esteettömästi kulkemaan suojatielle lähestyvän ajoneuvon takia.– Lähtökohta on siinä, että jalankulkijoiden on voitava kulkea suojateillä turvallisesti. Tarkkailemme esimerkiksi sitä, mahdollistavatko kuljettajat jalankulkijoille esteettömän kulun suojatielle ja ohitetaanko suojatien eteen pysäytetty ajoneuvo tai raitiovaunu pysähtymättä, kertoo Kallio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on uusi kadunylityspaikka?Helsingin keskustassa on käynnissä tiejärjestelyjä, jotka tarkoittavat myös nykyisten suojateiden korvaamista kadunylityspaikoilla.Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vastikään asiaa valottanut Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tähdentää, että kadunylityspaikoilla ei korvata suojateitä laajamittaisesti.Putkonen kertoo ratkaisuta seuraavasti: ”Tietyissä erityistilanteissa suojatie voidaan korvata osittain tai kokonaan kadunylityspaikalla. Se on Suomessa uusi mutta monissa maissa vakiintunut liikennejärjestely, jolla mahdollistetaan ajoradan tai raiteiden ylittäminen omaa harkintaa käyttäen. Jalankulkija on tuolloin väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden.”Uudenlainen kadunylityspaikka tulee Putkosen mukana kyseeseen lähinnä silloin, kun ratkaisusta on olennaista hyötyä joukkoliikenteen sujuvuudelle ja kun ”lähistöllä on vaihtoehtoinen esteetön reitti kadun yli.”Putkonen tuo kirjoituksessaan myös esiin, että kymmenen viime vuoden aikana onnettomuuksissa kuolleiden jalankulkijoiden määrä Helsingissä on puolittunut.Huolimattomuus voi johtaa sakkoihinPoliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien kohdalla rikkomukset ovat useimmiten liikenneturvallisuuden vaarantamisia ja tietävät sakkoja, koska suojatiesääntöjen noudattamatta jättäminen voi tyypillisesti johtaa onnettomuuteen.– Valvonnalla haluamme muistuttaa ajoneuvojen kuljettajia heidän velvollisuuksistaan suojateillä, ja tietenkin parantaa jalankulkijoiden turvallisuuttaa liikenteessä, Kallio toteaa.Keväällä tehdyssä vastaavassa valvonnassa määrättiin moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille 379 maksuseuraamusta eriasteisista suojatiesääntöjen laiminlyönneistä. Tieliikenteen kuolonuhreista 10 % jalankulkijoita Jalankulkijoiden osuus tieliikenteen kuolonuhreista on 10 prosenttia ja loukkaantuneista seitsemän. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuoreimman vuosiraportin mukaan vuonna 2020 sattui 40 jalankulkijan tai pyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näissä onnettomuuksissa menehtyi 21 jalankulkijaa ja 19 polkupyöräilijää. Onnettomuuksista yksi oli jalankulkijan ja pyöräilijän välinen onnettomuus. Jalankulkuonnettomuuksista 38 prosenttia tapahtui suojatiellä ja 62 prosenttia muualla kuin suojatiellä. Jalankulkuonnettomuuksista 43 % sattui katuosuuksilla. Onnettomuuksista 62 prosenttia tapahtui taajamissa. Vuodenajoittain tarkasteltuna jalankulkuonnettomuuksia tapahtui eniten talvella. Viikonpäivittäin tarkasteltuna onnettomuuksia tapahtui enemmän arkipäivinä kuin viikonloppuna. Jalankulkuonnettomuuksista 62 prosenttia tapahtui hämärän tai pimeän aikaan. Kuolemaan johtaneissa jalankulkijoiden onnettomuuksissa varsin merkittävä osa jalankulkijoista (53 %) ei tilanteessa noudattanut liikennesääntöjä, kertovat OTIn keräämät tiedot. Pimeällä sattuneissa jalankulkijan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 54 % jalankulkijoista ei käyttänyt heijastinta. Teksti: Marko Jokela Kuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Poliisihallitus, OTI-vuosiraportti 2020, Helsingin Sanomat 30.8.2022 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta