3.9.2022 Liikenne Suojatierauha poliisin valvonnassa – mutta mikä on kadunylityspaikka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi: puutumme tilanteisiin, joissa jalankulkija ei pääse esteettömästi kulkemaan suojatielle lähestyvän ajoneuvon takia. Helsingissä suojateitä muutetaan kadunylityspaikoiksi, joissa jalankulkija on väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden. Poliisi valvoo koko maassa suojateiden turvallisuutta ja eritoten suojatiesääntöjen noudattamista juuri nyt ja 4.9. asti. Onnettomuudet suojatiellä eivät ole lainkaan tavattomia, poliisi muistuttaa.Valvonnan aikana poliisi tarkkailee erityisesti moottorikäyttöisten ajoneuvojen ja raitiovaunujen kuljettajien toimintaa suojatietä lähestyttäessä ja suojateiden kohdalla. Myös pyöräillä ja muilla moottorittomilla ajoneuvoilla kulkeviin kiinnitetään huomiota. Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta kertoo, että valvonnassa puututaan esimerkiksi tilanteisiin, joissa jalankulkija ei pääse esteettömästi kulkemaan suojatielle lähestyvän ajoneuvon takia.– Lähtökohta on siinä, että jalankulkijoiden on voitava kulkea suojateillä turvallisesti. Tarkkailemme esimerkiksi sitä, mahdollistavatko kuljettajat jalankulkijoille esteettömän kulun suojatielle ja ohitetaanko suojatien eteen pysäytetty ajoneuvo tai raitiovaunu pysähtymättä, kertoo Kallio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on uusi kadunylityspaikka?Helsingin keskustassa on käynnissä tiejärjestelyjä, jotka tarkoittavat myös nykyisten suojateiden korvaamista kadunylityspaikoilla.Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vastikään asiaa valottanut Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tähdentää, että kadunylityspaikoilla ei korvata suojateitä laajamittaisesti.Putkonen kertoo ratkaisuta seuraavasti: ”Tietyissä erityistilanteissa suojatie voidaan korvata osittain tai kokonaan kadunylityspaikalla. Se on Suomessa uusi mutta monissa maissa vakiintunut liikennejärjestely, jolla mahdollistetaan ajoradan tai raiteiden ylittäminen omaa harkintaa käyttäen. Jalankulkija on tuolloin väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden.”Uudenlainen kadunylityspaikka tulee Putkosen mukana kyseeseen lähinnä silloin, kun ratkaisusta on olennaista hyötyä joukkoliikenteen sujuvuudelle ja kun ”lähistöllä on vaihtoehtoinen esteetön reitti kadun yli.”Putkonen tuo kirjoituksessaan myös esiin, että kymmenen viime vuoden aikana onnettomuuksissa kuolleiden jalankulkijoiden määrä Helsingissä on puolittunut.Huolimattomuus voi johtaa sakkoihinPoliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien kohdalla rikkomukset ovat useimmiten liikenneturvallisuuden vaarantamisia ja tietävät sakkoja, koska suojatiesääntöjen noudattamatta jättäminen voi tyypillisesti johtaa onnettomuuteen.– Valvonnalla haluamme muistuttaa ajoneuvojen kuljettajia heidän velvollisuuksistaan suojateillä, ja tietenkin parantaa jalankulkijoiden turvallisuuttaa liikenteessä, Kallio toteaa.Keväällä tehdyssä vastaavassa valvonnassa määrättiin moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille 379 maksuseuraamusta eriasteisista suojatiesääntöjen laiminlyönneistä. Tieliikenteen kuolonuhreista 10 % jalankulkijoita Jalankulkijoiden osuus tieliikenteen kuolonuhreista on 10 prosenttia ja loukkaantuneista seitsemän. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuoreimman vuosiraportin mukaan vuonna 2020 sattui 40 jalankulkijan tai pyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näissä onnettomuuksissa menehtyi 21 jalankulkijaa ja 19 polkupyöräilijää. Onnettomuuksista yksi oli jalankulkijan ja pyöräilijän välinen onnettomuus. Jalankulkuonnettomuuksista 38 prosenttia tapahtui suojatiellä ja 62 prosenttia muualla kuin suojatiellä. Jalankulkuonnettomuuksista 43 % sattui katuosuuksilla. Onnettomuuksista 62 prosenttia tapahtui taajamissa. Vuodenajoittain tarkasteltuna jalankulkuonnettomuuksia tapahtui eniten talvella. Viikonpäivittäin tarkasteltuna onnettomuuksia tapahtui enemmän arkipäivinä kuin viikonloppuna. Jalankulkuonnettomuuksista 62 prosenttia tapahtui hämärän tai pimeän aikaan. Kuolemaan johtaneissa jalankulkijoiden onnettomuuksissa varsin merkittävä osa jalankulkijoista (53 %) ei tilanteessa noudattanut liikennesääntöjä, kertovat OTIn keräämät tiedot. Pimeällä sattuneissa jalankulkijan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 54 % jalankulkijoista ei käyttänyt heijastinta. Teksti: Marko Jokela Kuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen Poliisihallitus, OTI-vuosiraportti 2020, Helsingin Sanomat 30.8.2022 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle