29.12.2024

Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa

Kuva Moottorin arkisto

Suomeen tuotiin vuoden 2024 tammi–marraskuussa yhteensä 12 741 käytettyä sähköautoa. Määrä on huikea, kun sitä vertaa maamme sähköautokannan kokoon.

Suomessa on 2,8 miljoonaa henkilöautoa, joista alle 120 000 täyssähköisiä. Liikenteen sähköistämisestä on paasattu jo useamman vuoden ajan, ja autoteollisuutta on etenkin Euroopassa ohjattu koko ajan sähköisempään suuntaan. Ympäristöystävällisempien autojen hankintaa on myös tuettu rahallisesti. Toimenpiteet eivät ole räjäyttäneet sähköautokantaa, vaikka kasvu onkin ollut nopeaa.

Nyt kotimaisen sähköautokannan kehitys on vastatuulessa. Syyttävää sormea voi osoittaa taloustilanteeseen, sillä tällä hetkellä suomalaiset ovat arkoja suurien hankintojen edessä. Uusien sähköautojen rekisteröinti takkuaa pahasti, ja itse asiassa uusien autojen rekisteröintitilastot kertovat karua lukemaa kaikkien käyttövoimien osalta. Automarkkina alkaakin uusien autojen kohdalla muistuttaa 1990-luvun lamavuosia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot uhkaavat bensiinikäyttöisiä

Kotimaista automarkkinaa on tilastoitu 1960-luvulta saakka, ja vuoden 1980 jälkeen uusien autojen rekisteröinnissä on perinteisesti päästy vuositasolla 100 000 uuden auton rajan yli. Poikkeuksena olivat vuodet 1991–1996, jolloin lama teki tepposensa kotimaisen autokannan kehitykselle. Synkin yksittäinen vuosi oli 1993, jolloin rekisteriin meni 55 836 autoa. Noina 1990-luvun laman vuosina rekisteröinnit olivat muutenkin alavireisiä.

Vuoden 2024 marraskuun loppuun mennessä rekisteröitiin 67 780 autoa. Synkin kuukausi oli syyskuu, jolloin kilpiin saatiin vain 4 601 autoa. Rekisteröintiluku tulee nousemaan vuoden vaihtuessa todennäköisesti 70 000 auton paremmalle puolelle, mutta kovin mairitteleviksi näitä lukuja ei voi väittää.

Sähköautojen osuus uusista rekisteröidyistä autoista oli hieman alle 20 000 kappaletta eli vajaa kolmannes. Sähköautojen myynti on lähellä nousta jopa bensiinikäyttöisten rinnalle, sillä eroa bensiinin ja sähkön välillä on noin 10 000 rekisteröintiä. Toki suuri osa bensiinikäyttöisistä henkilöautoista on hybridejä, mutta ei ladattavia.

Ratkaisuna käytetyt sähköautot

Kun henkilöautoliikenteen sähköistymistä katsellaan laajemmin, nousee sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus lähelle puolta kaikista rekisteröinneistä. Sähköistyskehitys on siis ollut huimaa, vaikka valtiotason tavoitteet ovatkin kaukana horisontissa. Vuonna 2019 luotu fossiilittoman liikenteen tiekartta kertoi tavoitteena olevan 300 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tuohon tavoitteeseen yltäminen uusilla sähköautoilla näyttää olevan vastatuulessa.

Yksi ratkaisu saattaisikin olla käytettyjen sähköautojen maahantuonti. Etenkin kuluvan vuoden aikana se on ollut reipasta, sillä sähköautojen tuonti on ohittanut bensiiniautojen maahantuonnin kirkkaasti. Vieläkin suurempana kategoriana ovat ladattavat hybridit, joiden tuonti oli alkuvuodesta sähköautoja suurempaa. Loppuvuodesta paino kääntyi kuitenkin sähköautojen hyväksi.

Suomeen tulevat käytetyt sähköautot ovat uusia, sillä verotuksen näkökulmasta lokakuun 2023 jälkeen valmistetuissa autoissa on pienempi rekisteröintivero. Tästä syystä esimerkiksi Suomeen sähköautoja tuovan Cardinon tuomat autot ovat tuoreempaa vuosikertaa.

– Suomeen tuodaan montaa muuta maata tuoreempaa autokalustoa, toteaa Cardinon perustaja Lukasz Pajak.

Cardino on käytettyjen sähköautojen myyntiin keskittynyt yritys, joka on kasvanut merkittäväksi tekijäksi automarkkinoilla. Firman taustalta löytyy mm. Formula 1 -maailmanmestari Nico Rosberg. Cardino on panostanut Suomeen, sillä meillä sähköautojen markkinat ovat moneen muuhun maahan verrattuna merkittävät. Tällä hetkellä Suomeen tuotavista käytetyistä sähköautoista kymmenen prosenttia tulee Cardinon kautta. Suurin osa niistä tuodaan Saksasta.

Käytetyissä ja uusissa samat suosikit

Käytettyjen sähköautojen suosikkilista ei ole yllätys, sillä se noudattelee pitkälti samaa kaavaa kuin uusien autojen myynti. Tilastojen kärkipäässä on Tesla, jonka malleista eniten suomalaisia auton ostajia on puhutellut Model Y. Toinen suosikkimalli on Model 3. Meikäläisittäin myyntilistoille nousee myös skandinaavista osaamista.

– Polestar 2 on suomalaisille kiinnostava auto. Viime kuukausina myös kiinalaisautot ovat alkaneet kiinnostaa ostajia, Pajak kertoo.

Kiinalaisautot eivät ole vielä ottaneet tuulta alleen Suomen automarkkinoilla, vaikka esimerkiksi mallimaa Norjassa ne ovat kiinnostaneet auton ostajia jo useamman vuoden. MG, BYD ja Xpeng ovat menneet Norjassa kaupaksi vauhdilla, mutta sielläkin ykkönen on Tesla.

Merkittävää Norjassa on myös se, että tänä vuonna uusien autojen rekisteröinneistä peräti 87 prosenttia on sähköautoja. Samaan aikaan koko EU:ssa sähköautoja rekisteröitiin vain 10,8 prosentin osuudella. Norja on siis koko Euroopan mittapuussa outolintu. Aivan yhtä rajuihin lukuihin ei meillä ylletä, mutta sähköautoja myydään myös Suomessa selvästi EU:n keskiarvoa enemmän.

Kun uusien autojen kauppa takkuaa, piristyy käytettyjen autojen kauppa usein samassa tahdissa. Perusajatus on, että käytettyjen autojen kauppa on noin kymmenkertainen uusien autojen rekisteröintiin nähden. Tämä näkyy myös maahantuotavissa henkilöautoissa. Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että sähköautot kiinnostavat käytettyjen autojen ostajakuntaa, joten sähköautokanta jatkanee kasvuaan tulevaisuudessakin. Sen vauhti vain on arvoitus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

  • ESA SAIRIO

    Toistetaan nyt taas. Täyssähköautojen hinnat selvästi alemmaksi ja toimintamatka yhdellä latauksella tuplaksi. Kun näin käy, niin jo alkaa uusien sähköautojen kauppa käydä!

    Eivätkö suomalaiset automaahantuojat uskalla sanoa autotehtaille, että sähköautot ovat liian kalliita?

  • ESA SAIRIO

    Toistetaan nyt taas. Täyssähköautojen hinnat selvästi alemmaksi ja toimintamatka yhdellä latauksella tuplaksi. Kun näin käy, niin jo alkaa uusien sähköautojen kauppa käydä!

    Eivätkö suomalaiset automaahantuojat uskalla sanoa autotehtaille, että sähköautot ovat liian kalliita?

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat