14.1.2022 Liikenne Suomi jää jälkeen pohjoismaista tiekuolemien ehkäisyssä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä kuolee Suomessa vuosittain yli 200 ihmistä, eikä kuolemien merkittävästä vähenemisestä näy merkkejä. Suomessa tieliikenteen onnettomuuksissa kuolleiden määrä ei ole vuosiin ollut merkittävässä laskussa, vaan turvallisuuskehitys on jämähtänyt paikoilleen. Tieliikenteessä kuolee vuosittain yli kaksisataa suomalaista.Poliisin tietoanalyytikko, dosentti Mika Sutela on tarkastellut koronavuosi 2020:n liikennemääriä sekä tieliikennekuolemien ja rattijuopumusten määrien kehitystä. Hän on verrannut Suomesta kerättyjä tietoja pohjoismaisiin tietoihin vertailtavasti eli asukaslukuun suhteutettuna.Lopputulos ei liikenneturvallisuuden kehityksen näkökulmasta mairittele Suomen tilannetta: olemme jäämässä turvallisuuskehityksessä pohjoismaiden kelkasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuolemien määrä kasvussaSutelan keräämät tiedot koskevat vuosia 2019 ja 2020. Suomessa sattui noina vuosina 3,8 ja 4,1 tieliikennekuolemaa 100 000 asukasta kohden. Kasvuprosenttia kuolemissa vuosien välillä oli 6 %.Vastaavat luvut vuosilta 2019 ja 2020 Ruotsista ovat 2,1 ja 2,0 kuolemaa 100 000 asukasta kohden. Laskua kuolemissa siis 8 %.Vastaavat luvut Norjasta ovat 2,0 ja 1,7 kuolemaa 100 000 asukasta kohden. Laskua kuolemissa peräti 14 %. Tanskan osalta luvut ovat 3,9 ja 3,2 kuolemaa 100 000 asukasta kohden, ja laskua kuolemissa 18 %.– Suomessa tieliikennekuolemien taso on ollut verrattain korkea ja lisäksi tarkasteluvuosina kehitys oli päinvastaista kuin muissa pohjoismaissa, Sutela taustoittaa.Rattijuopumuksissa kasvuaTietoanalyytikko Sutela selvitti myös rattijuopumusrikosten määriä. Suomen osalta luvut vuosilta 2019 ja 2020 ovat 336 ja 367 rattijuopumisrikosta 100 000 asukasta kohden.Ruotsin vastaavat luvut ovat 259 ja 247, Norjan 191 ja 196 rikosta. Tanskassa rattijuopumusrikoksia oli vuosina 2019 ja 2020 vähiten eli 118 ja 108 kappaletta 100 000 asukasta kohden.– Suomessa rattijuopumusrikollisuutta on väkiluku huomioon ottaen tullut viranomaisten tietoon ja siten päätynyt virallisiin tilastoihin huomattavasti enemmän kuin muissa pohjoismaissa. Luvut kertovat päihtyneenä ajamisen esiintyvyydestä suuntaa antavasti ja niiden takana on muun muassa maiden välisiä eroavaisuuksia esimerkiksi lainsäädännössä, Sutela kertoo.Suomessa rattijuopumusrikosten määrä kasvoi tarkastellulla ajanjaksolla 9 %. Kasvua rattijuopumusrikoksissa oli myös Norjassa 3 %:n verran. Ruotsissa rattijuopumusrikosten määrä laski 5 %, Tanskassa laskua kertyi 8 %.Sutelan lähteinä ovat olleet Tilastokeskus, Trafikanalys, Brotssförebyggande rådet: BRA, Statistisk sentralbyrå ja Danmarks statistik.Sitkaana haasteena rattijuopotSuomessa rattijuoppous on sitkas ongelma tieliikenteen turvallisuuden heikentäjänä.Onnettomuustietoinstituutin vuotta 2020 koskevan tuoreen raportin mukaan kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa aiheuttajana olleista moottoriajoneuvon kuljettajista lähes kolmanneksella oli alkoholia veressään 0,5 ‰ tai enemmän.Alkoholirattijuoppojen aiheuttamat onnettomuudet ovat tyypillisesti yksittäisonnettomuuksia kuten tieltä suistumisia. Vuonna 2020 yli puolet kuolemaan johtaneiden yksittäisonnettomuuksien kuljettajista ajoi humalassa.Onnettomuustietoinstituutin tuottama OTI-vuosiraportti 2020 perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin. Lautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuneet kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieliikenneonnettomuuksissa kuolleet 2010–20202010 272 2011 292 2012 255 2013 258 2014 229 2015 270 2016 258 2017 238 2018 239 2019 211 2020 223Lähde: Tilastokeskus: Tieliikenneonnettomuustilasto. Vuoden 2020 luku on vielä ennakkotieto.Turvavyö pelastaisiOnnettomuustietoinstituutin vuotta 2020 koskevan raportin mukaan turvavyön käyttö pelastaisi vuositasolla kymmeniltä kuolonuhreilta.Kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa turvavyötä käytti kaksi kolmesta henkilö- ja pakettiautoissa olleista. Onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä turvavyötä käytti hieman yli puolet (51 %) ja vammautuneista 70 prosenttia.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa 26 onnettomuudessa menehtynyttä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: OTI-vuosiraportti 2020, Tilastokeskus: Tieliikenneonnettomuustilasto, Trafikanalys, Brotssförebyggande rådet: BRA, Statistisk sentralbyrå, Danmarks statistikMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen