9.11.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – heikkotehoiset ajovalot ovat riski Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautoihin on tarjolla aiempaa tehottomampia ksenonvaloja ilman ajovalojen pesureita. Valoteho heikkenee merkittävästi rapakelillä valonpesinten puuttuessa. Ksenonvalot ovat olleet tunnettuja valonpesuripakosta sekä laajasta, tasaisesta ja kirkkaasta valokeilastaan, mutta uusimmissa automalleissa on otettu takapakkia.Kustannussäästön vuoksi joihinkin malleihin on ilmestynyt heikompitehoisia ksenonvaloja ilman pesimiä.Kun lähivalojen teho on rajattu enintään 2 000 lumeniin, valonpesimet eivät ole pakolliset. Valoteho heikkenee rapakelillä valonpesinten puuttuessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKsenonien saatavuus rajoitettuHarvaan pikkuautoon ksenonit. Alemmassa keskiluokassa ksenonit kuuluvat yleensä vain parempien varustetasojen vakio- tai valinnaisvarustukseen. Varsinkin japanilaisissa ja korealaisissa ksenonvalojen saatavuus on kytketty varustetasoon.Eurooppalaisissa autoissa on enemmän valinnanvaraa, mutta uusimmissa malleissa on otettu takapakkia ja korvattu ksenoneja led-valoilla.Valonpesimien puhdistus estää valonsäteiden siroamista ja häikäisyä. Lisäksi automaattinen valojen korkeudensäätö vähentää vastaantulevien häikäistymistä.Mersu on uusimmissa malleissaan (esim. C-, E-, ja S-sarja) luopunut ksenonvaloista ja siirtynyt heikompitehoisiin led-valoihin, joissa ei ole valonpesimiä lainkaan. Samoin on tehnyt BMW 2-sarjan Active Tourerissaan.Yhä useammasta uudesta autosta puuttuvat ajovalojen pesurit.Peruutusvalo on himmeä kuin saunalyhtyOvatkohan autojen suunnittelijat peruuttaneet pimeässä? Useimmat peruutusvalot ovat surkeita.Heikkotehoista peruutusvaloista on lähinä vain peruutusvaroittimiksi.Led-takavalot muurautuvat lumipyryssä umpeenNykyaikaiset led-takavalot säästävät energiaa ja ovat pitkäikäisiä. Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Energiatehokkaat ledit tuottavat vain vähän lämpöä, mikä ei riitä sulattamaan takavaloihin kerääntyvää lunta.Lumisella tiellä ja lumisateessa kuskin on tarvittaessa tarkistettava takavalojen puhtaus entistä useammin, vähintään jokaisen ajotauon yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakavalot eivät pala huomiovalojen kanssaMonissa uutuusmalleissa takavalot eivät pala huomiovalojen kanssa. Muutamiin malleihin valojen kytkentä voidaan muuttaa korjaamossa, mutta joihinkin takavalojen kytkentä on mahdotonta (esimerkiksi Škoda Fabia vm. 2014). Huomiovalojen vuoksi ajetaan perä pimeänä, vaikka näkyvyys olisi päiväsaikaan rajoitettu esimerkiksi sateen vuoksi.Ajovalot takavaloineen sytyttävä valoautomatiikka voi myös toimia huonosti. Joissakin malleissa hämärä kytkee automaattisesti ajovalot, toisissa lasinpyyhkijöiden käyttö kytkee ajovalot. Kuski ei ole aina tietoinen, mitkä valot ovat toiminnassa.Ykköstien tunnelihavaintoni osoittavat, että automatiikka toimii usein luvattoman hitaasti. Auto ehtii kulkea tunnelissa perä pimeänä 200–300 metriä, ennen kuin automatiikka hoksaa kytkeä ajovalot.Joissakin uusimmissa Fordeissa on mittaristossa selkeä näyttö, joka osoittaa takavalojen toiminnan – hyvä niin!Mittariston selkeät merkkivalot kertoisivat kuskille, mitkä valot ovat päällä. Parasta olisi erilliset merkkivalot seisontavaloille, ajovaloille (lähi- ja kaukovaloille), huomiovaloille, etusumuvaloille ja takasumuvaloille.Suuntavilkut edessä näkyvät huonosti vastaantulijalleLinjakkaissa nykyautoissa etuvilkut ovat usein päävalojen yhteydessä lähellä toisiaan. Risteyksissä suuntavilkkua on vaikea havaita edestä katsottuna esimerkiksi kirkkaan ksenon-lähivalon vierestä.Erilliset suuntavilkut näkyvät paremmin ja kauemmaksi.Polttimoiden vaihto hankalaaPäävalojen halogeenipolttimoiden vaihto on uusimmissa malleissa hiukan helpottunut, mutta suuntavalojen, jarruvalon, takavalojen ja rekisterikilven valojen hehkulanka-polttimot ovat usein kiusallisen hankalia vaihtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 12/2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster