25.9.2021 Ajoneuvot Tässä se nyt on ihan oikeasti, nimittäin uusi Toyota Tundra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan iso avolava sai nyt ensimmäistä kertaa sisäänsä hybriditekniikkaa. Voimme olla tästä näin varmoja, sillä Tundra on vihdoin oikein virallisesti ensiesitelty. Siinä uskossa me ainakin olemme. Minun lapsuudessani autot esiteltiin niin, että tehtaanjohtaja poisti lakanan uutuuden päältä yleisön taputtaessa, tai vaihtoehtoisesti niin, että formulatähti ajoi sen kulisseista lavalle. Tällainenhan ei enää tule kuuloonkaan, joten show on järjestettävä jollakin muulla tavalla. Toyota teki sen esittelemällä Tundran internetissä suurin piirtein osa kerrallaan, ja naamioimalla tämän aluksi muka ”lipsahdukseksi”. Viimeisin iso lipsahdus nähtiin vain pari päivää ennen virallista julkaisua, kun taas yksi kokokuva lävähti nettiin. Moottorikin on käsitellyt uutta Tundraa jo kerran tätä ennen.Väkevämpi Tundra TRD Pro -malli tuo itseään esille TRD-logojen muodossa ympäri autoa. Eräässä yksityiskohdassa luodaan illuusio logosta meripihkan sisällä.Käväisi jo mielessä, että mitä mieltä autoa on enää edes varsinkaan meillä tässä ja nyt esitellä, kun kaikki on paljastettu etukäteen. Julkaisun jälkeen kävi ilmi, että kyllä siinä taitaa sittenkin olla mieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridiä TundrallaHybridiauto tiivistyy jo sanana vahvasti Toyotaan, onhan nimenomaan tämä merkki suurin vaikuttaja siinä, että kyseisestä voimalinjaratkaisusta on tullut arkipäivää. Hybridit eivät kuitenkaan ole vakiinnuttaneet asemaansa 24 vuoden aikana Toyota-malliston korkeimmassa päässä, päinvastoin. Uuden Tundran myötä tähän tulee muutos, muttei ehkä aivan odotetulla tavalla. Jo aiemmassa jutussamme mainittu tuotenimi iForce MAX on löytänyt itselleen identiteetin 3,5-litraisena ahdettuna bensiini-V6:na, jonka perään, kytkimen kera, on tuotu vahva sähkömoottori. Sieltä voima välittyy edelleen kymmenenvaihteisen automaatin kautta pyörille. Sähkömoottori antaa polttomoottorille lisätehoa, ottaa jarrutusenergiaa talteen, toimii starttimoottorina ja tekee Tundrasta hitaassa ajossa myös hetkellisesti täyssähköauton. Järjestelmän nikkelimetallihydridiakku on sijoitettu takaistuinten alle. Ratkaisua voisi epävirallisesti luonnehtia vaikkapa raskaaksi kevythybridiksi, se kun ei edusta Toyotan täyshybriditekniikkaa.iForce MAX on nyt täyttä totta. Kopan takana näkyvät muista hybrideistä tutut oranssit suurjännitejohdot.Nimeä iForce tottelee sama moottori ilman sähkömoottoria perässään. 3,5-litraisena markkinoitava, (3 445 cc) alumiinilohkoinen ja turboahtimella ryyditetty voimanlähde on siis odotetusti korvannut aiemman V8:n. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty aivan erityistä huomiota jäähdytykseen, ja muun muassa sen kautta luotettavuuteen ja energiatehokkuuteen. Moottorissa käytetään myös paljon aiempaa enemmän koneälyä eri toimintojen optimoinnissa.Tuore voimanlähde antaa 389 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä. Sähkömoottorin vaikutus MAX-version vääntömomenttiin on paljonpuhuva: 650 Nm vastaan 790 Nm. Tehoakin hybridissä on miltei 50 hevosvoiman verran enemmmän.Perävaunun vetäjät, hoi!Uusi Tundra vaikuttaa olevan melkoinen veturi. Suurimman vetomassan kerrotaan kasvaneen 17,6 prosentilla edellissukupolveen verrattuna. Lukema on nyt noin 5 445 kilogrammaa. Eikä siinä vielä kaikki, Tundra pyrkii tekemään perävaunun vedosta juhlaa. Auton ajotilavalikossa on erikseen Tow/Haul-asetus, joka säätää muun muassa vaihteiston, ajonvakautuksen ja kaasunvasteen perävaunun vetämiselle optimaalisiksi. Mikäli sitten koukun päästä löytyy oikein raskas kärry, kannattaa asetuksista valita Tow/Haul+. Kärryn näkyvyyttä parantavat lukuisat kamerat ympäri autoa sekä sivupeilit, jotka aukeavat tarvittaessa leveämmälle, jolloin erillisiä lisäpeilejä ei tarvita esimerkiksi asuntovaunua vedettäessä.Myös perävaunun kiinnitykseen löytyy apuja.Vetomassan tavoin myös lavan kantavuus on kasvanut. Voimalinjan ohella kiitos kasvaneesta veto- ja kantokapasiteetista kuuluu alustalle, jossa on nyt taka-alustankin osalta luovuttu lehtijousista ja siirrytty erillisjousitukseen, jonka kulutuksen- ja korroosionkestävyyttä on pönkitetty erilaisin keinoin. Löytyväthän sieltä nyt myös palkeet, joilla auton maavaraa saa säädettyä tilanteen mukaan.Hegemoniat kohdilleenKun nyt on käsitelty reippaasti tekniikkaa kuoren alla, on hyvä hetki vilkaista itse kuorta. Tundra on yltä päältä amerikkalainen tuote, eikä tätä pyritä millään peittämään. Auto on niin sisältä kuin ulkoa kehitetty pitkälti Yhdysvaltojen maaperällä, ja se myös valmistetaan syvällä Teksasin sydänmailla, San Antoniossa. Toyota Tundra on toistaiseksi ollut Nissan Titanin ohella ainoa varteenotettava "ulkomaalainen" kilpailija Ford F-150:lle, RAM:ille ja GM:n siskoksille eli Chevy Silveradolle ja GMC Sierralle.Ulkonäöllään uusi Tundra pyrkii vastaamaan 14 vuotta vanhaa edellissukupolvea paremmin kotimaisten kilpailijoiden areenalle tuomiin rohkeisiin ja suureellisiin muotoiluelementteihin. Yhdysvaltain kilpailluimmassa autoluokassa on hyvä erottautua edukseen. Jättimäinen maski paksuilla kromikehyksillä on sitten ilmeisesti sitä parhaimmillaan.Tuulilasin alareunassa kerrotaan lukevan valoa vasten morseaakkosilla sana BADASSTRUCK. Mitä lie tarkoittaakin.Sisällä ohjaamossa tulijan vastaanottaa autoluokalle ominainen jylhä maisema. Jopa 14-tuumaista tietoviihdekeskuksen näyttöpäätettä lukuun ottamatta tunnelma on konservatiivinen viisarimittareineen päivineen. Ei ole mikään ihme, että monet yksityiskohdat tuovat mieleen tuoreen Land Cruiser 300:n. Jotain tähän viittaavaa on varmasti odotettavissa myös ensi vuonna esiteltävään uuteen meikäläiseen Land Cruiseriin, kuten myös Tundraan perustuvaan seuraavan polven Sequoiaan. Meille saakka uusi(kaan) Tundra ei tuontiohjelman puitteissa ole saapumassa, mutta aivan varmasti näitä tulee tänne jokunen määrä päätymään muuta kautta.Lavan takalaita aukeaa vanhalla kunnon tyylillä takavaloumpioon piilotetusta napista.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheesta9 miljoonaa Toyotan hybridiä Tässä näette uuden Toyota Tundran, mutta vain koska joku ei osannut pitää salaisuutta Ensi-illassa Toyota Land Cruiser 300 – eläköön uusi kuningas Toyota Land Cruiser 200 väistyy seuraajan tieltä – 14 vuotta V8-menestystä takana Koeajo: Toyota Hilux viilattiin vieläkin väkevämmäksi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?