16.7.2021 Ajoneuvot Tässä se on: uusi Formula 1 -auto lupaa parempaa kisaamista ensi kaudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 on miettinyt uusia sääntöjä ensimmäistä kertaa työryhmänä ja tuloksena on uusi auto, jonka tärkein päämäärä on kilpailun helpottaminen. Formula 1 esitteli tuoreimman luonnoksensa kauden 2022 autosta Silverstonen osakilpailun yhteydessä. Alun perin uusien sääntöjen piti olla käytössä jo tällä kaudella, mutta koronaviruspandemian takia F1 lähes jäädytettiin täksi kaudeksi.Voimanlähteet säilyvät ensi kaudella ennallaan, joten valmistajien ei tarvitse tehdä suuria muutoksia 1,6-litraisiin V6-hybrideihin. Suurin muutos on siirtyminen E10-polttoaineeseen ja Formula 1 lupaa selvittää synteettisten ja ilmastoneutraalien polttoaineiden soveltuvuutta sarjaan tulevaisuudessa.Aerodynamiikassa sen sijaan tapahtuu. Uusi etusiipi on suurempi, mutta yksinkertaisempi. Päätylevyjen ansiosta etusiiven ilma ohjataan pitkin auton kylkiä. Eturenkaiden päälle tulevat nyt ilmanohjaimet ensimmäistä kertaa. Uusi pyöristetty takaspoileri kerää likaisen ilman kapeammaksi kokonaisuudeksi ja heittää sen selvästi korkeammalle. DRS-takasiipijärjestelmä on mukana, F1:n Motorsport-ryhmän tutkiessa järjestelmän tehokkuutta jatkossa. Uuden pohjalevyn muutokset jäävät suurelta osin näkymättömiin, sillä F1-autot lainaavat jatkossa entistä enemmän maaefektiä kisatessaan. 1980-luvun villeihin vuosiin jää kuitenkin vielä matkaa.Yksi näkyvimmistä muutoksista ovat pyörät ja vanteet. Vannekoko on nyt 18 tuumaa (aiemmin 13") ja aerodynaamiset pyöräkatteet tekevät paluun. Samalla Pirellin renkaiden profiili muuttuu selvästi matalammaksi. Eturenkaiden leveys on 305 mm, takarenkaiden 405 mm. Matalampiprofiilisten renkaiden odotetaan olevan vähemmän lämpötilaherkkiä. Loading ┅┄ #F12022 🔥 A sneak peek at what to expect for next year 🤩 Thoughts? 👇 pic.twitter.com/oqEg1l3eKU — Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) July 16, 2021 Yeah. @F1 2022 hits different. 🤩🤩 pic.twitter.com/cxUBUB3aYB — Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) July 16, 2021 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiukempaa kisaamistaFormula 1:n mukaan nykyautojen kohdalla 10 metrin päässä seuraaminen likaisessa ilmassa tarkoittaa 46 prosentin menetystä downforcessa. Uuden auton kohdalla vastaavan lukeman pitäisi olla 18 prosenttia. Eron pitäisi olla tuntuva.Sarja on samalla panostanut uuden auton turvallisuuteen. Auton on kestettävä jatkossa 48 prosenttia enemmän energiaa keulatörmäyksessä ja 18 prosenttia enemmän peräänajossa. Auton kylkiä on vahvistettu ja F2-kuljettaja Anthoine Hubertin hengen vaatinut onnettomuus 2019 Spassa näkyy pidempänä keularakenteena. Romain Grosjeanin villi räjähdyskolari 2020 Bahrainin osakilpailussa näkyy suunnittelussa nyt niin, että voimayksikön erkaantuessa auton rungosta bensiinitankin ei pitäisi enää tulla esiin.Uusien ominaisuuksien takia auton minimipainoa on nostettu noin 5 prosenttia. Aiemmin vaaka heilahti lukemaan 752 kilogrammaa, jatkossa vastaavasti 790 kg.Sääntömuutoksilla F1 hakee myös aiempaa edullisempaa kisaamista osana sarjan viime vuosien kulukuuria.Odotamme jännityksellä, miten F1-tallit tulkitsevat uusia sääntöjä, sillä UNIFORM-koodinimeä kantava pohja-auto on vain yksi tapa toteuttaa uusien sääntöjen mukainen auto. Tiimit esittelivätkin jo tuoreeltaan, miten niiden nykyiset ilmeet taipuisivat yhteisauton pintaan. the 2022 @f1 car but dress it in AlphaTauri livery 🤤 pic.twitter.com/zOPKlcSWSR — Visa Cash App RB F1 Team (@visacashapprb) July 16, 2021 To the future. ➡️😍 Here’s @F1’s interpretation of a 2022 car in our current McLaren livery. What do we think, team? #F12022 pic.twitter.com/ffqslhJML4 — McLaren (@McLarenF1) July 16, 2021 Lähde: Formula 1 Kuva: FIA Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa