13.6.2020 Liikenne Teiden sähköistystä selvitetty – akkujen lataaminen ajon aikana kallis ratkaisu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylävirasto selvitti, voisiko tieliikenteen päästöjä vähentää tieverkon sähköistyksellä. Eri lataustavat osoittautuivat selvityksessä monin tavoin hankaliksi toteuttaa ja rakennuskustannukset korkeiksi. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja vuoteen 2045 mennessä liikenteen tulisi olla päästötöntä. Yhtenä päästöjen vähennyskeinona on esitetty tieverkon sähköistämistä, mikä mahdollistaisi ajoneuvojen akkujen lataamisen ajon aikana.Väylävirastossa on nyt tehty tuore selvitys, jossa käydään lävitse mitä tieväylien sähköistäminen vaatisi eri toteutustapojen, kustannusten ja vaikutusten suhteen.Ajoneuvojen akkujen lataamiselle ajon aikana on useita tapoja, joista jokaisella on omat etunsa ja haittansa. Seikkaperäinen selvityksen perusteella tieverkon sähköistämisellä on lukuisia haasteita ja se kävisi ilmeisen kalliiksi – valittaisiinpa mikä lataustapa hyvänsä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattavuus kyseenalaistaYksikään Väyläviraston selvityksen tarkastelukohteista ei osoittautunut yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi laskelmissa käytetyillä arvoilla ja oletuksilla. Sähköistämisen toteuttamiskelpoisuutta ohjaa selvityksen mukaan käytössä olevat muut päästöjen vähennyskeinot ja tieverkon sähköistämisen kannattavuus suhteessa muihin keinoihin.”Keskeisimpinä hidasteina sähköisten tieverkkojen yleistymiselle ovat suuret investointikustannukset ja pitkä sitoutuminen vielä kehittyvään teknologiaan”, todetaan selvityksessä.Pohdinnassa Helsinki–Tampere -valtatien sähköistysVäyläviraston tiedotteessa tuodaan esiin, että vilkasliikenteisillä teillä – esimerkiksi valtatie 3:lla välillä Helsinki–Tampere – sähköistäminen voisi kannattaa taloudellisesti, mikäli kilometrikohtaiset investointikustannukset pysyisivät matalina ja riittävän iso osuus liikenteestä sähköistettäisiin.– Koko pääväyläverkon sähköistäminen ei kuitenkaan liene realistista, sillä vähäliikenteisillä teillä ilmastovaikutukset jäisivät vähäisiksi kustannuksiin nähden, Väyläviraston apulaisjohtaja Tapio Ojanen arvioi.Haasteena talviset olosuhteetSelvityksen johtopäätösten ja nykytiedon mukaan sähköiset tieverkot voivat olla vaihtoehto päästövähennyksiin erityisesti kuorma-autoissa ja pitkän matkan linja-autoliikenteessä. Henkilö- ja pakettiautoissa sekä kaupunkien sisäisessä linja-autoliikenteessä suuntaus sitä vastoin on kohti sähköakkuteknologian hyödyntämistä.Haasteena on myös se, että Suomessa on huomioitava talviolosuhteet sekä niiden asettamat vaatimukset tieverkon kunnossapidolle. Lisäksi tulee huomioida pieni kotimarkkina ja riippuvuus kansainvälisistä teknologiatoimittajista ja ajoneuvovalmistajista.Tieverkon sähköistämisselvityksen konsultteina ovat toimineet Gaia Consulting ja FLOU.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme tapaa ladata ajon aikana Tieverkkoa voidaan sähköistää ajojohdinten, tienpintaan upotettujen kiskojen tai tienpinnan alle sijoitettavien induktiokäämien avulla. Ajoneuvojen ajon aikaisen latauksen toteutustapoihin on siis kolme pääteknologiaa. Yksi tapa on ajolanka ajoneuvon yläpuolelta tapahtuvaan lataukseen, toinen tapa raide tai kisko joko ajoneuvon alapuolelta tai sivusta tapahtuvaan lataukseen. Kolmas vaihtoehto on langaton/induktiivinen lataus, jossa ajoneuvo latautuu alapuolelta tien sisällä olevista johdinkäämeistä ilman mekaanista kontaktia ajoneuvon ja tiensisäisten latausrakenteiden välillä. Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää