23.6.2023

Testi: Takatutka ja pyörätietokone tuovat pyöräilijälle tarvittavaa turvallisuutta liikenteessä

Moottori testasi Garminin videokuvaavan takavalolla varustetun takatutkan sekä siihen liitetyn Garminin pyörätietokoneen. Hyvää: Kirkas ja näkyvä takavalo, tuo pyöräilijälle turvaa. Huonoa: Tutkan koko, applikaation käytettävyys, tallennettujen videoiden selaaminen, kuvan laatu.

Turvallisuus pyöräillessä on ensisijaisen tärkeää. Maantiepyörällä muun liikenteen seassa yhteisten liikenne- ja pelisääntöjen noudattaminen niin pyöräilijöille kuin muillekin tielläliikkujille on kaiken turvallisuuden edellytys.

Maantiepyörällä liikutaan joskus hyvinkin vauhdikkaasti ja tuuli saattaa humista pyöräilijän korvissa sen verran, että pyöräilijä ei välttämättä edes kuule, kun takaa lähestyvä auto on jo aivan vieressä. Lisäksi teiden kunto Suomessa on paikkapaikoin sellainen, että pyöräilijän on tuijotettava tiukasti eteenpäin, pienikin vilkaisu taakse voi aiheuttaa sen, että ajaa routamonttuun, joka pahimmassa tapauksessa heittää pyöräilijän nurin.

Autoilijoiden on hyvä pyöräilijää maantiellä ohittaessaan myös ohittaa pyöräilijä riittävän kaukaa, koska pyöräilijäkin saattaa joutua muuttamaan ajolinjaansa kierrellessään routamonttuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokas valo, tutka ja videokamera samassa paketissa

Garmin on kehittänyt polkupyörien turvallisuutta tuomalla markkinoille jo vuosia sitten takatutkan, joka ilmoittaa pyöräilijälle, kun auto lähestyy takaa. Takatutkien ympärille on nykyään tullut kokonainen mallisto ja Garminin tuotua omat tuotteensa markkinoille, muitakin vastaavia tuotteita on alkanut ilmestyä myyntiin.

Garminin mallisto pitää tällä hetkellä sisällään kaikkiaan neljä eri takatutkaa, joista testissämme ollut Garmin RCT716 on malliston uusin malli sekä lippulaivamalli. Siitä löytyvät kaikki ominaisuudet, eli takatutka, videokuva automaattitallennuksella sekä kirkas ja tehokas takavalo.

Lisäksi Garmin toi huhtikuun lopussa markkinoille eRTL616-mallin, joka on tarkoitettu sähköpyöriin. Takavalo ja tutkan yhdistelmään voi ostaa Boschin, Shimanon tai USB-A -liittimellä varustetun sovitinkaapelin, jolla takatutka liitetään suoraan pyörän sähköjärjestelmään. Tällöin laite saa virtansa sähköpyörän akulta. Laite myös täytyy liittää pyörän sähköjärjestelmään, sillä siinä ei ole akkua. Tämä on sähköpyörän omistajalle tietysti etu, jolloin takatutkan voi asentaa pyörään kiinteästi. Sen lisäksi tutka on muotoiltu siten, että se toimii hyvin esimerkiksi maastopyörän hissitolpan kanssa. Tutka sijoittuu nätisti heti pyörän satulan alle, jolloin se ei häiritse hissitolpan toimintaa.

Mutta tämän testin tarkoituksena on perehtyä myös siihen, kuinka pyöräilijä pystyy lisäämään turvallisuuttaan ajotietokoneen ja videokuvaavan takatutkan avulla maantiellä, jossa tarve ”nähdä taakse” on kaikkein suurin.

Näy ja tule nähdyksi

Takatutkan ensimmäinen hyöty on se, että Garminin takatutkan punainen huomiovalo on kirkkaampi ja erottuvampi kuin kovin moni akkukäyttöinen satulatolppaan kiinnitettävä pyörän takavalo. Garmin ilmoittaa, että valo näkyy jopa mailin eli 1 600 metrin päähän – ja se todella näkyy kauas ja erottuu hyvin kirkkaassakin säässä. Näy ja tule nähdyksi -sanonta pätee tässä tapauksessa erittäin hyvin. Variassa on myös valot sivulla, joten pyöräilijä näkyy niiden ansioista myös takaviistosta ja sivulta.

Garminin takatutkan pakkauksessa on kaikki tarvittava, mitä sen liittämiseksi pyörään tarvitaan. Kolme erilaista sovitinkappaletta pyöreälle, v-muotoiselle ja d-muotoiselle satulatolpille sekä kumiset kiinnityslenkit ja myös nippusiteet kiinnittämistä varten.

Garminin takatutka on vesitiiveysluokitukseltaan IPX7 ja tutkassa on mukana 16 Gt:n muistikortti. Laitteeseen saa siis vaihdettua halutessaan isomman kortin.

Tutkan kiinnittäminen onnistuu muutamassa minuutissa ja Garminin pyörätietokone tunnistaa sen välittömästi, joten toimintavalmius ei ole ainakaan siitä kiinni, että se veisi aikaa.

140 asteen kamera

Varian videokuva käynnistyy siitä, kun se havaitsee liikettä pyörän takana. Samalla havainnolla takatutka antaa signaalin myös pyörätietokoneelle, joka piippaa ja pyörätietokoneen näytön oikeaan reunaan ilmestyy pallo, joka kertoo lähestyvästä autosta ja siitä, koska se on rinnalla. Jokainen ajoneuvo saa myös oman pisteensä, eli jos lähestyviä ajoneuvoja onkin kaksi, pisteitä näyttöön ilmestyy kaksi. Kun ajoneuvot ovat menneet ohitse, näyttö välähtää vihreänä.

Varian kameran voi myös laittaa tallentamaan jatkuvasti. Lisäksi kameran voi ohjata ottamaan kuvan tai käynnistämään videon pyörätietokoneesta tai applikaatiosta manuaalisesti. Kameralla voi tarvittaessa ottaa myös still-kuvia.

Varian kamera on 140 asteen field of view -kamera. Kuvanlaatu siinä on säädöstä riippuen 1080p tai 720p joka on verraten vähän, ottaen huomioon, että esimerkiksi 4K-kameroita on saatavilla jo varsin kompaktissa muodossa. Garminin peruste on se, että he haluavat varmistaa pitkän akun keston laadukkaalla 1080p-kuvalla.

Varian kamera kuvaa, ei laadukasta, mutta kuitenkin riittävän tarkkaa kuvaa, silloin kun asetus on 1080p. Tämä asetus kannattaa myös pitää, jollei ole aivan pakko laskea kuvanlaatua pidemmän akunkeston vuoksi.

Tallennettavan videoklipin pituutta voi myös säätää applikaatiossa, aina puolesta toista minuutista ylöspäin 30 sekunnin portain. Lisäksi videoklippeihin on mahdollista lisätä pyörän sekä ajoneuvon, mikä kuvassa näkyy, nopeus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Videoiden purkaminen hankalaa

Videoiden purkaminen ja niiden katsominen onkin sitten oma juttunsa. Videot tallentuvat tutkan muistiin minuutin pätkiksi, ja jos lenkki on ollut pitkä, näitä minuutin pätkiä takatutkan muistissa voi olla kymmeniä.

Eli jos haluaa nopeasti purkaa juuri sen videon, jossa tietty tilanne esiintyy, kannattaa yrittää muistaa tilanteen tapahtumahetki eli kelloaika, jolloin sen perustella löytäminen voi olla nopeampaa. Lisäksi videoiden esikatselu näyttää videon alusta vain sekunnin välähdyksen ja se on siinä. Valittu video kannattaa siis ladata, ja katsoa ladattuna, onko se juuri se kyseinen video, mitä haluaa tarkastella. Kun video on ladattu, se siirtyy kätevästi suoraan puhelimen videokirjastoon.

Pyörätietokone ei ole käytön edellytys

Entä Garminin tutkaominaisuus yhdistettynä pyörätietokoneeseen? Garminin takatutkaa testattiin tässä testissä Garminin pyörätietokoneen kanssa, mutta Varia-laitteen saa paritettua myös muiden merkkisten pyörätietokoneiden kanssa. Lisäksi Varian voi yhdistää Garminin rannetietokoneisiin ja sitä voi käyttää myös ilman pyörä- tai rannetietoekonetta suoraan älypuhelimella ja siihen ladattavalla Varia-sovelluksella. Vaikka Variaa käyttäisi pyörätietokoneen kanssa, sovelluksen joutuu lataamaan joka tapauksessa Varian asetusten asettamista sekä videoiden lataamista varten.

Testissä oli Garminin tälle keväälle tullut uutuusmalli Garmin Edge 840 Solar. Siitä on myös edullisempi versio Edge 840 -malli, jossa käytännössä ei ole muuta eroa Edge 840 Solar -malliin kuin se, että edullisempi versio ei lataudu aurinkoenergiasta. Lisäksi saatavilla on Edge 540- ja Edge 540 Solar -mallit. Edge 540 -mallissa ei ole kosketusnäyttöä, vaan toiminnot tapahtuvat painikkeilla. Edge 540 Solar -malli on puolestaan aurinkokennolla varustettu malli.

Solar-ominaisuus on ollut jo jonkun aikaa Garminin rannetietokoneissa ja niissä auringon avulla on voinut saada kelloon lisää ylläpitävää virtaa, ei niinkään virtaa lisää toimintaan. Garmin 840 Solar -versiossa tilanne taitaa olla hieman toisenlainen, sillä pyörätietokoneen oman ilmoituksen mukaan 4 tunnin pyörälenkin aikana aurinkokenno olisi tuottanut 28 minuuttia lisää toiminta-aikaa mittariin. Se on huippulukema, ottaen huomioon, että akun kesto pyöritietokoneessa on 32 tuntia ja alue, mistä pyörätietokoneen näytöltä aurinkoenergiaa kerätään, on varsin pieni.

Edge 840 -malliston hyvä puoli on se, että kartan zoomauksia voi tehdä suoraan kosketusnäytöltä. Lisäksi pyörätietokonetta voi käyttää painikkeilla, joka on tarvittava ominaisuus silloin, kun pyöräillään viileämmässä kelissä hanskat kädessä.

Edgelle täytyy antaa moitteet sen näytön kirkkaudesta, kovassa auringon paisteessa, vaikka näytön valoisuus olisi säädetty kuinka kirkkaalle tahansa, näytöstä ei saa selvää, kun valo tulee tietystä kulmasta. Valmiiksi ladattua reittiä ajaessa, Garmin voisi käyttää myös tehokkaampia ja kirkkaampia värejä reitin opastuksen kertomiseen. Ominaisuuksia Edge 840 Solar -mallissa on riittämiin hyvin monelle pyöräilijälle. Parittamalla sykevyön pyörätietokoneen kanssa, rannelaitteen voi jättää lenkeiltä vaikka kokonaan pois, sillä Edge hoitaa samaa virkaa pyörälenkkien ajan.

Varia on kooltaan suuri

Garminin takatutka kytkettiin luonnollisesti Garminin omaan pyörätietokoneeseen. Molempien laitteiden käyttöönotto on varsin helppoa ja Edge-laitteen saa yhdistettyä parin napin painalluksella omaan Garmin Connect -tiliin ja applikaatioon. Ajotietokoneen telineen kiinnittäminen ja takatutkan kiinnittäminen pyörään vie vain muutamia minuutteja aikaa. Laitteet myös parittuvat, yhdistyvät toisiinsa parin napin painalluksella.

Garminin valmistaman pyörätietokoneen kanssa Varia toimii niinkuin sen pitääkin toimia. Hälytykset ja infot tulevat pyörätietokoneen näytölle kuten pitääkin. Varia ei ole myöskään kovin altis niin sanoituille virhe-ilmoituksille, niitä tulee todella harvoin. Joskus, mutta harvoin se saattaa tunnistaa kanssapyöräilijän lähestyväksi ajoneuvoksi. Koska Varia käyttää Ant+-yhteyttä, sen saa toimimaan myös muun merkkisten pyörätietokoneiden kanssa.

Varia RCT716 -takatutka on kooltaan melko suuri, ei missään tapauksessa pieni eikä kompakti. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että laitteen virrankulutus on melko kova, kun kaikki toiminnot, eli takavalo, kamera ja tutka ovat päällä, jolloin laitteessa täytyy olla isokokoinen akku.

Garmin ei kerro akun varsinaista energiasisältöä, mutta akun kesto on noin viisi tuntia, kun kaikki toiminnot ovat käytössä ja videokuva on säädetty korkeimmalle 1080 pikselin ja 30 kuvaa sekunnissa tarkkuudelle ja valo on kaikkein kirkkaimmalla. Ihan pisimmille päivän mittaisille lenkeille akun kesto ei siis näillä asetuksilla riitä, mutta valtaosaan kyllä. Tällöin on mahdollista säätää takatutkan videokuvan ja valon asetuksia vähemmän virtaa käyttäviksi ja saada laitteelle lisää toiminta-aikaa. Turvallisuus on silti taattu koko lenkin ajaksi, ja silloin päivän mittainenkin lenkki onnistuu Garminin kaikkia ominaisuuksia käyttäen.

Vaikka Garmin Varia kärsii nykymittapuulla heikosta kuvanlaadusta, sen kuvanlaatu on riittävä siihen, mihin tuote on tarkoitettu. Ennen kaikkea Garminin Varia -takatutka on erinomainen turva pyöräilijälle, vaikka se ei estä ketään ajamasta pyöräilijän päälle. Se muistuttaa kuitenkin infollaan takaa lähestyvästä autosta, myös silloin kun pyöräilijä on hieman väsynyt. Esimerkiksi takaa pyyhkäisevä rekka työntää edellään sellaista ilmavirtaa, että pyöräilijällä on parempi olla molemmat kädet sarvissa, silloin kun rekka tulee rinnalle. Onnettomuus- ja ohitustilanteissa se tarjoaa myös tarvittaessa todistusaineistoa siitä, mitä liikenteessä oikein on tapahtunut.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Garmin Varia RCT716

Hinta: 419 euroa
Mitat: 106,5 x 42,0 x 31,9 mm (4,2 x 1,7 x 1,3 ″)
Paino: 147,0 g (5,2 unssia)
Valotilat: Jatkuva palamistila
Lumen: Jatkuva 5
Kameratilat: Jatkuva, pois käytöstä, tutka-aktivoitu
Kamera-asetukset: 1080p/720p, 30 kuvaa sekunnissa
Akunkesto: Jatkuva 5 tuntia. (1080p-tallennus)
Yhteydet: ANT+ (tutka, pyörän valot), BLE (tutka, kameran hallinta), Wi-Fi (vain paikallinen verkko)
Vesitiiviys: IPX7
Katselukulma: 220°
Muuta; Sisältää 16 Gt:n SD-kortin, kiihtyvyysmittari lukitsee kuvamateriaalin automaattisesti, kun tapahtumia havaitaan, Garmin Edge -laitteen ja puettavien laitteiden kameran hallinta

Garmin Edge 840 Solar

Hinta: 619 euroa
Mitat: 57.8 x 85.1 x 19.6 mm (2.3″ x 3.4″ x 0.8″)
Näytön koko: lävistäjä 66 mm
Näytön tarkkuus: 246 x 322 kuvapistettä
Paino: 88,9 g
Akun kesto: enintään 32 tuntia
Yhteydet: Bluetooth, ANT+, Wi-Fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat