23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Teksti autoliitto Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemaan turvaistuintestiin on tehty muutoksia ja siinä on entistä vaikeampi menestyä. Kevään testissä puolet istuimista sai kuitenkin hyvän kokonaisarvosanan eikä yhtäkään hylätty. Autoliitto on julkaissut Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamaa turvaistuintestiä jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Testi ja sen saama julkisuus on ohjannut valmistajia kehittämään jatkuvasti parempia istuimia. Jotta kehitys ei pysähtyisi, testin vaatimustasoa on säännöllisesti kiristetty. Tämän kevään testiin on tehty jälleen uudistuksia, minkä takia sen tulokset eivät ole suoraan verrattavissa aiempien testien tuloksiin.Uudistetussa testissä sekä etu- että sivutörmäystesti ovat aiempaa ankarampia. Tämän seurauksena etutörmäyksessä törmäysnuken päästä mitatut voimat ovat noin 20 % ja niskaan kohdistuvat voimat noin 25 % aiempaa kovemmat. Sivutörmäyksessä törmäyskelkan painoa nostettiin 1 300 kilosta 1 400 kiloon ja törmäysnopeutta 50 km/h:sta 60 km/h:iin. Sivutörmäyksessä törmäysnuken päähän ja rintakehään kohdistuvat voimat ovat noin 10 prosenttia aiempaa suuremmat. Haitallisten kemikaalien arvioinnissa on puolestaan otettu mukaan ympäristölle haitallisten PFAS-yhdisteiden mittaaminen omana osionaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kaikki istuimet menestyivätKevään turvaistuintestissä arvioiduista 20 turvaistuimesta puolet sai hyvän kokonaisarvosanan huolimatta tiukemmista kriteereistä ja yhdeksän istuimen tulos oli tyydyttävä. Nämä istuimet ylittävät selvästi lakisääteiset vaatimukset.Yksi istuin, Lionelo Braam iSize, sai välttävän kokonaisarvonsanan. Istuin kattaa käytännössä lapsen koko turvaistuiniän aina 40 cm:n pituisesta lapsesta 150 cm:n pituiseen lapseen. Pitkä käyttöaika on johtanut väistämättä kompromisseihin, mikä näkyi kolaritesteissä.Cybex Anoris T2 i-Size -istuimen päälliskankaasta mitattiin useita PFAS-yhdisteitä, jotka eivät suoraan ole vaaraksi istuimen käyttäjälle, mutta kertyessään ympäristöön ne ovat haitallisia. Anoris T2 sai tästä uudesta testikategoriasta välttävän arvosanan, mikä pudotti kokonaisarvosanan tyydyttäväksi. Cybex on ilmoittanut vetäneensä kyseisen Comfort-päälliskangasmallin jo pois myynnistä.PFAS-yhdisteiden aiheuttama pisteiden alennus oli Cybexin kannalta harmillinen, sillä istuin menestyi muissa osioissa mainiosti. Noin 1,5-6 -vuotiaille (iSize 76-125 cm) tarkoitettu Anoris T2 i-Size sai muun muassa yhtenä vain neljästä istuimesta etutörmäystestissä erinomaisen arvosanan, vaikka Anoriksessa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. Kolme muuta erinomaisesti etutörmäystestissä pärjänneistä olivat selkä menosuuntaan asennettavia vauvojen turvakaukaloita.Onnettomuustilanteessa Anoris T2-istuimeen integroitu turvatyyny pienentää lapsen päähän ja niskaan kohdistuvia törmäysvoimia, jotka yleensä ovat kasvot menosuuntaan asennettavien istuinten ongelma. Turvatyynyn ansiosta lapsen loukkaantumisriski vähenee merkittävästi. Koko turvallisuusosiosta, joka koostuu etu- ja sivutörmäystestistä, vöiden reitityksestä ja istuimen kiinnityksen lujuudesta, Anoris T2 sai ainoana erinomaisen arvosanan.- Yleisohjeena pätee edelleen se, että lapsen on hyvä matkustaa selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista. Cybexin istuin osoittaa kuitenkin sen, että uusia innovaatiota ei pidä suoralta kädeltä tyrmätä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. Turvaistuintestin painotukset 50 % Turvallisuus 40 % Etutörmäyssuoja 40 % Sivutörmäyssuoja 10 % Vöiden reititys 10 % Istuimen vakaus autossa 40 % Käyttömukavuus 40 % Väärinasentamisen riski 20 % Lapsen kiinnittäminen 20 % Istuimen asentaminen 10 % Istuimen vaihto toiseen autoon/Istuimen säätö lapsen koon mukaan 8 % Käyttöohje 2 % Istuimen puhdistaminen ja istuimen viimeistely 10 % Istuinmukavuus 40 % Istuimen tilavuus/ahtaus lapselle 20 % Istuimen tilantarve autossa 20 % Istuma-asento 20 % Istuimen miellyttävyys (pehmusteet, tuki jaloille, lapsen näkyvyys ulos autosta) 0 % Kemikaalikuormitus (vain arvosanaa alentava vaikutus) 0 % Ympäristölle haitalliset kemikaalit (vain arvosanaa alentava vaikutus) Istuinkohtaiset raportit löytyvät Autoliiton turvaistuintestisivulta. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää