23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Teksti autoliitto Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemaan turvaistuintestiin on tehty muutoksia ja siinä on entistä vaikeampi menestyä. Kevään testissä puolet istuimista sai kuitenkin hyvän kokonaisarvosanan eikä yhtäkään hylätty. Autoliitto on julkaissut Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamaa turvaistuintestiä jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Testi ja sen saama julkisuus on ohjannut valmistajia kehittämään jatkuvasti parempia istuimia. Jotta kehitys ei pysähtyisi, testin vaatimustasoa on säännöllisesti kiristetty. Tämän kevään testiin on tehty jälleen uudistuksia, minkä takia sen tulokset eivät ole suoraan verrattavissa aiempien testien tuloksiin.Uudistetussa testissä sekä etu- että sivutörmäystesti ovat aiempaa ankarampia. Tämän seurauksena etutörmäyksessä törmäysnuken päästä mitatut voimat ovat noin 20 % ja niskaan kohdistuvat voimat noin 25 % aiempaa kovemmat. Sivutörmäyksessä törmäyskelkan painoa nostettiin 1 300 kilosta 1 400 kiloon ja törmäysnopeutta 50 km/h:sta 60 km/h:iin. Sivutörmäyksessä törmäysnuken päähän ja rintakehään kohdistuvat voimat ovat noin 10 prosenttia aiempaa suuremmat. Haitallisten kemikaalien arvioinnissa on puolestaan otettu mukaan ympäristölle haitallisten PFAS-yhdisteiden mittaaminen omana osionaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kaikki istuimet menestyivätKevään turvaistuintestissä arvioiduista 20 turvaistuimesta puolet sai hyvän kokonaisarvosanan huolimatta tiukemmista kriteereistä ja yhdeksän istuimen tulos oli tyydyttävä. Nämä istuimet ylittävät selvästi lakisääteiset vaatimukset.Yksi istuin, Lionelo Braam iSize, sai välttävän kokonaisarvonsanan. Istuin kattaa käytännössä lapsen koko turvaistuiniän aina 40 cm:n pituisesta lapsesta 150 cm:n pituiseen lapseen. Pitkä käyttöaika on johtanut väistämättä kompromisseihin, mikä näkyi kolaritesteissä.Cybex Anoris T2 i-Size -istuimen päälliskankaasta mitattiin useita PFAS-yhdisteitä, jotka eivät suoraan ole vaaraksi istuimen käyttäjälle, mutta kertyessään ympäristöön ne ovat haitallisia. Anoris T2 sai tästä uudesta testikategoriasta välttävän arvosanan, mikä pudotti kokonaisarvosanan tyydyttäväksi. Cybex on ilmoittanut vetäneensä kyseisen Comfort-päälliskangasmallin jo pois myynnistä.PFAS-yhdisteiden aiheuttama pisteiden alennus oli Cybexin kannalta harmillinen, sillä istuin menestyi muissa osioissa mainiosti. Noin 1,5-6 -vuotiaille (iSize 76-125 cm) tarkoitettu Anoris T2 i-Size sai muun muassa yhtenä vain neljästä istuimesta etutörmäystestissä erinomaisen arvosanan, vaikka Anoriksessa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. Kolme muuta erinomaisesti etutörmäystestissä pärjänneistä olivat selkä menosuuntaan asennettavia vauvojen turvakaukaloita.Onnettomuustilanteessa Anoris T2-istuimeen integroitu turvatyyny pienentää lapsen päähän ja niskaan kohdistuvia törmäysvoimia, jotka yleensä ovat kasvot menosuuntaan asennettavien istuinten ongelma. Turvatyynyn ansiosta lapsen loukkaantumisriski vähenee merkittävästi. Koko turvallisuusosiosta, joka koostuu etu- ja sivutörmäystestistä, vöiden reitityksestä ja istuimen kiinnityksen lujuudesta, Anoris T2 sai ainoana erinomaisen arvosanan.- Yleisohjeena pätee edelleen se, että lapsen on hyvä matkustaa selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista. Cybexin istuin osoittaa kuitenkin sen, että uusia innovaatiota ei pidä suoralta kädeltä tyrmätä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. Turvaistuintestin painotukset 50 % Turvallisuus 40 % Etutörmäyssuoja 40 % Sivutörmäyssuoja 10 % Vöiden reititys 10 % Istuimen vakaus autossa 40 % Käyttömukavuus 40 % Väärinasentamisen riski 20 % Lapsen kiinnittäminen 20 % Istuimen asentaminen 10 % Istuimen vaihto toiseen autoon/Istuimen säätö lapsen koon mukaan 8 % Käyttöohje 2 % Istuimen puhdistaminen ja istuimen viimeistely 10 % Istuinmukavuus 40 % Istuimen tilavuus/ahtaus lapselle 20 % Istuimen tilantarve autossa 20 % Istuma-asento 20 % Istuimen miellyttävyys (pehmusteet, tuki jaloille, lapsen näkyvyys ulos autosta) 0 % Kemikaalikuormitus (vain arvosanaa alentava vaikutus) 0 % Ympäristölle haitalliset kemikaalit (vain arvosanaa alentava vaikutus) Istuinkohtaiset raportit löytyvät Autoliiton turvaistuintestisivulta. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen