23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Teksti autoliitto Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisemaan turvaistuintestiin on tehty muutoksia ja siinä on entistä vaikeampi menestyä. Kevään testissä puolet istuimista sai kuitenkin hyvän kokonaisarvosanan eikä yhtäkään hylätty. Autoliitto on julkaissut Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamaa turvaistuintestiä jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Testi ja sen saama julkisuus on ohjannut valmistajia kehittämään jatkuvasti parempia istuimia. Jotta kehitys ei pysähtyisi, testin vaatimustasoa on säännöllisesti kiristetty. Tämän kevään testiin on tehty jälleen uudistuksia, minkä takia sen tulokset eivät ole suoraan verrattavissa aiempien testien tuloksiin.Uudistetussa testissä sekä etu- että sivutörmäystesti ovat aiempaa ankarampia. Tämän seurauksena etutörmäyksessä törmäysnuken päästä mitatut voimat ovat noin 20 % ja niskaan kohdistuvat voimat noin 25 % aiempaa kovemmat. Sivutörmäyksessä törmäyskelkan painoa nostettiin 1 300 kilosta 1 400 kiloon ja törmäysnopeutta 50 km/h:sta 60 km/h:iin. Sivutörmäyksessä törmäysnuken päähän ja rintakehään kohdistuvat voimat ovat noin 10 prosenttia aiempaa suuremmat. Haitallisten kemikaalien arvioinnissa on puolestaan otettu mukaan ympäristölle haitallisten PFAS-yhdisteiden mittaaminen omana osionaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes kaikki istuimet menestyivätKevään turvaistuintestissä arvioiduista 20 turvaistuimesta puolet sai hyvän kokonaisarvosanan huolimatta tiukemmista kriteereistä ja yhdeksän istuimen tulos oli tyydyttävä. Nämä istuimet ylittävät selvästi lakisääteiset vaatimukset.Yksi istuin, Lionelo Braam iSize, sai välttävän kokonaisarvonsanan. Istuin kattaa käytännössä lapsen koko turvaistuiniän aina 40 cm:n pituisesta lapsesta 150 cm:n pituiseen lapseen. Pitkä käyttöaika on johtanut väistämättä kompromisseihin, mikä näkyi kolaritesteissä.Cybex Anoris T2 i-Size -istuimen päälliskankaasta mitattiin useita PFAS-yhdisteitä, jotka eivät suoraan ole vaaraksi istuimen käyttäjälle, mutta kertyessään ympäristöön ne ovat haitallisia. Anoris T2 sai tästä uudesta testikategoriasta välttävän arvosanan, mikä pudotti kokonaisarvosanan tyydyttäväksi. Cybex on ilmoittanut vetäneensä kyseisen Comfort-päälliskangasmallin jo pois myynnistä.PFAS-yhdisteiden aiheuttama pisteiden alennus oli Cybexin kannalta harmillinen, sillä istuin menestyi muissa osioissa mainiosti. Noin 1,5-6 -vuotiaille (iSize 76-125 cm) tarkoitettu Anoris T2 i-Size sai muun muassa yhtenä vain neljästä istuimesta etutörmäystestissä erinomaisen arvosanan, vaikka Anoriksessa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. Kolme muuta erinomaisesti etutörmäystestissä pärjänneistä olivat selkä menosuuntaan asennettavia vauvojen turvakaukaloita.Onnettomuustilanteessa Anoris T2-istuimeen integroitu turvatyyny pienentää lapsen päähän ja niskaan kohdistuvia törmäysvoimia, jotka yleensä ovat kasvot menosuuntaan asennettavien istuinten ongelma. Turvatyynyn ansiosta lapsen loukkaantumisriski vähenee merkittävästi. Koko turvallisuusosiosta, joka koostuu etu- ja sivutörmäystestistä, vöiden reitityksestä ja istuimen kiinnityksen lujuudesta, Anoris T2 sai ainoana erinomaisen arvosanan.- Yleisohjeena pätee edelleen se, että lapsen on hyvä matkustaa selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista. Cybexin istuin osoittaa kuitenkin sen, että uusia innovaatiota ei pidä suoralta kädeltä tyrmätä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. Turvaistuintestin painotukset 50 % Turvallisuus 40 % Etutörmäyssuoja 40 % Sivutörmäyssuoja 10 % Vöiden reititys 10 % Istuimen vakaus autossa 40 % Käyttömukavuus 40 % Väärinasentamisen riski 20 % Lapsen kiinnittäminen 20 % Istuimen asentaminen 10 % Istuimen vaihto toiseen autoon/Istuimen säätö lapsen koon mukaan 8 % Käyttöohje 2 % Istuimen puhdistaminen ja istuimen viimeistely 10 % Istuinmukavuus 40 % Istuimen tilavuus/ahtaus lapselle 20 % Istuimen tilantarve autossa 20 % Istuma-asento 20 % Istuimen miellyttävyys (pehmusteet, tuki jaloille, lapsen näkyvyys ulos autosta) 0 % Kemikaalikuormitus (vain arvosanaa alentava vaikutus) 0 % Ympäristölle haitalliset kemikaalit (vain arvosanaa alentava vaikutus) Istuinkohtaiset raportit löytyvät Autoliiton turvaistuintestisivulta. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenneturvallisuus Uudet säännöt sähköisille liikkumisvälineille – nämä asiat jokaisen liikkujan on hyvä tietää 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta