28.1.2018 Liikenne Toiveissa autoveron saattohoito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore kirja pohtii, olisiko 60-vuotiaan autoveron jo aika siirtyä eläkkeelle. ”Kun ihminen on jo käynyt Kuussa, aloin miettiä, onko todella mahdotonta keksiä keinot autoveron poistamiseen Suomesta; eihän tällaista veroa ole enää esimerkiksi Ruotsissa, Virossa, Venäjällä eikä Saksassa.”Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas ei ole asialla ensimmäistä kertaa. Hän on läpivalaissut suomalaista auto- ja tieliikenneverotusta useasti aiemminkin. Autoverotus-kirja ilmestyi vuonna 1988, ja Autojen verotus vuonna 2007. Nyt on autoveron 60-vuotisjuhlakirjan aika, eikä teos ole todellakaan mikään juhlakalun hymistelyopus, kaikkea muuta.Linnakangas käy kirjassa seikkaperäisesti lävitse liikenneverojen luokittelun, autoveron syntyvaiheet, ajoneuvoveron monet muutokset, polttoaineverotuksen vaikutukset ja tuoreet tämän vuoden alusta käyttöön tulleet veroporkkanatkin eli uudelleen henkiin muokattuna herätetyn romutuspalkkion, sähköautotuen sekä autojen kaasu- ja etanolikonversioiden tukimuodot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoittotarina valtiolleLinnakangas kuvaa kirjassa, kuinka hyvätuottoinen autovero on ollut valtion rahakirstun vartijoille eittämättä voittotarina. Mutta nyt veron elinkaari on Linnakankaan mukaan kääntymässä ehtoopuolelle.”Autoveron kunto on viime vuosina kuitenkin selvästi heikentynyt. Elossa olevan autoverokarhun saattohoidosta, peijaisista ja museoinnista puhuminen julkisesti on arka aihe.”Kirjoittaja ei aristellut käydä aiheen kimppuun, sillä ”olen eläkkeellä, enkä edes ole työskennellyt autoalalla enkä valtiovarainministeriössä”.Kirjoittaja on työskennellyt urallaan muun muassa korkeimmassa hallinto-oikeudessa, Lapin yliopiston julkisen talouden professorina sekä keväästä 2007 Helsingin yliopiston finanssioikeuden professorina.Mahtituottoja vuodesta toiseenYksinomaan valtion verotulojen kannalta tarkasteltuna autoverot ovat olleet vastaansanomaton järjestelmä. Autoveron tuotto valtiolle oli vielä 1950- ja 1960-lukujen taitteessa 0,6–0,7 prosenttia verotuloista. Vuodesta 1962 alkaen tuotto on noussut moninkertaisesti.Esimerkiksi vuonna 1987 autoveron osuus valtion verotuloista oli jo 4,1 prosenttia ja ajoneuvoveron osuus 0,7 prosenttia.Ja vaikka Suomen liittyminen Euroopan unioniin vuonna 1995 aiheutti monia muutoksia autoverotukseemme, ei näiden kahden veron vuotuinen tuotto valtiolle juuri notkahtanut. Tuotto esimerkiksi vuonna 1995 oli 4,0 prosenttia ja vuonna 1997 4,7 prosenttia valtion verotuloista.Linnakangas nostaa esiin, että autoveron ja ajoneuvoveron yhteistuotto valtiolle on pysytellyt koko 2000-luvun korkealla tasolla tuottoprosentin vaihdellessa 4,3–6,0 prosentin välillä.Ja vuosien 2010 ja 2018 välillä tuottoprosentti on ollut haarukassa 4,5–5,1.Liikkumisen kustannuksiin vaikuttaa oleellisesti myös polttoaineiden verotus. Valtio kerää bensiinistä ja dieselöljystä vuodessa noin 2,6 miljardia euroa tuloja, joka vastaa peräti 6 prosenttia valtion verotuloista. Ja tähän ei ole laskettu polttoaineiden myynnistä kertyviä arvonlisäveroja.Valtio toki tarvitsee verotulonsa yhteiskunnan yhteiseksi hyväksi. Kirjaan perehtyessä nousee kuitenkin pakottamatta mieleen, että monia autoilijoita lohduttaisi, jos autoverotuksen verotuotot myös korvamerkittäisiin ja käytettäisiin täysimääräisesti esimerkiksi rapautuvan tiestömme kunnon ylläpitoon.Kitkeriä kannanottojaKirjan ansioita on paitsi tarkka verotusvaiheiden läpikäynti, myös sen kertominen, mitä eri asiantuntijatahot ovat kantanaan kertoneet päättäjille auto- ja liikenneverotuksen monissa eri muutosvaiheissa. Se, onko esimerkiksi valtiovarainministeriö ottanut huomioon eri toimijoiden ehdotuksia, on monet kerrat jäänyt vain toiveeksi.Esimerkiksi Autoliitto on pontevasti tuonut autoilijan arkea kuvaavia näkökantoja esiin lausunnoissaan. Hyvä esimerkki on liikenne- ja viestintäministeriön helmikuussa 2017 asettaman parlamentaarisen työryhmän pohdintoihin liittyvät lausunnot. Työryhmän tehtävänä oli määritellä suomalaisen liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavia keinoja, joihin oleellisesti liittyvät EU:nkin määrittämät päästövähennystavoitteet ja suomalaisen väyläverkon rahoitus.Autoliiton lausunnon mukaan keskeinen tapa vähentää liikenteen päästöjä olisi nuorentaa autokantaa. Se onnistuisi Autoliiton mukaan autoveroa hallitusti alentamalla.”Suomi on autojen lukumäärällä asukasta kohden mitattuna EU:n autoistuneimpia maita. Meillä on paljon kahden ja kolmen auton talouksia, ja vanhin autokanta on juuri näitä kakkos- ja kolmosautoja.”Autoliitto huomautti lausunnossaan, että näiden autojen uusiminen ei ole käyttäjien taloudellisesta asemasta johtuen välttämättä laisinkaan mahdollista. Lausunnon mukaan autokannan päästöjä voitaisiin vähentää biopolttoaineiden osuutta lisäämällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaitamaton veronpoisto aiheuttaisi ongelmiaYksi verotuksen muutosvaihe oli vuonna 2008, jolloin autovero muutettiin hiilidioksidipäästöihin pohjautuvaksi. Se tarkoitti sitä, että vähäpäästöisten autojen autovero aleni ja suuripäästöisten autojen vero nousi.Emeritusprofessori Esko Linnakangas on pitkän linjan verotusasiantuntija, joka ei usko, että nykyinen autoverotus muuttuu radikaalisti tai nopeasti.”Lähivuosina jatkettaneen autoveron alentamista ja ajoneuvoveron vastaavaa korottamista.”Kirjoittaja arvioi, että autoveroa alennetaan eritoten vähäpäästöisten autojen osalta.”Sitten kun autovero saadaan selvästi alemmas, noin puoleen nykyisestä tasosta, tarjoutuu mahdollisuus korvata se käyttömahdollisuuteen tai todelliseen käyttöön perustuvilla veroilla tai vaikkapa yksityisoikeudellisiksi katsottavilla asiakasmaksuilla.”Linnakangas huomauttaa kuitenkin, että jos epävarmuus autoveron kohtalosta kasvaa suureksi ja autokauppa sen vuoksi autoveron poistamista odoteltaessa pysähtyy, voi olla pakko poistaa autovero nopeasti.Kaupan tyssäämisestä on olemassa tuore esimerkki. Ministeri Anne Bernerin (kesk) viime vuoden tammikuussa julkituoma liikenneministeriön selvitys liikenneverkon kehittämisestä sisälsi ehdotuksia, mitkä seisauttivat autokaupan. Muutama päivä myöhemmin, 23.1.2017, kerrottiin poliittisesti sovitun, ettei autoverosta luovuta.Hävitty veto RenaultistaOmia vaikuttimiaan emeritusprofessori avaa aika hauskasti. Linnakangas nimittäin kertoo nuorempana miettineensä, mikä elämässä voisi olla hauskempaa kuin autolla ajaminen. Iän karttuessa on löytynyt yksi hauskempi asia. Vielä hauskempaa on verotuksen ja historian tutkiminen!Kirjoittaja on ottanut myös henkilökohtaisia riskejä povatessaan autoveron manan maille siirtymistä. ”Löin aikoinaan Renaultista vetoa, että autovero poistuu verojärjestelmästämme 2010-luvun puolivälissä. Väärässä olin, mutta voittaja onneksi hyväksyi Renaultista 1,0-litraisen mallin, jonka luovutin hänelle 15.12.2016 konjakkiversiona.”Teksti: Marko Jokela Kuva: Lauri Ahtiainen Esko Linnakangas: Autoveron saattohoito ja tieliikenneverotuksen kehittäminen – autovero 60 vuotta, sivuja 344. Artikkelin siteeraukset kirjasta. Kirja ei ole painetussa muodossa myynnissä, mutta siihen voi tutustua sähköisenä versiona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen