28.1.2018 Liikenne Toiveissa autoveron saattohoito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore kirja pohtii, olisiko 60-vuotiaan autoveron jo aika siirtyä eläkkeelle. ”Kun ihminen on jo käynyt Kuussa, aloin miettiä, onko todella mahdotonta keksiä keinot autoveron poistamiseen Suomesta; eihän tällaista veroa ole enää esimerkiksi Ruotsissa, Virossa, Venäjällä eikä Saksassa.”Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas ei ole asialla ensimmäistä kertaa. Hän on läpivalaissut suomalaista auto- ja tieliikenneverotusta useasti aiemminkin. Autoverotus-kirja ilmestyi vuonna 1988, ja Autojen verotus vuonna 2007. Nyt on autoveron 60-vuotisjuhlakirjan aika, eikä teos ole todellakaan mikään juhlakalun hymistelyopus, kaikkea muuta.Linnakangas käy kirjassa seikkaperäisesti lävitse liikenneverojen luokittelun, autoveron syntyvaiheet, ajoneuvoveron monet muutokset, polttoaineverotuksen vaikutukset ja tuoreet tämän vuoden alusta käyttöön tulleet veroporkkanatkin eli uudelleen henkiin muokattuna herätetyn romutuspalkkion, sähköautotuen sekä autojen kaasu- ja etanolikonversioiden tukimuodot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoittotarina valtiolleLinnakangas kuvaa kirjassa, kuinka hyvätuottoinen autovero on ollut valtion rahakirstun vartijoille eittämättä voittotarina. Mutta nyt veron elinkaari on Linnakankaan mukaan kääntymässä ehtoopuolelle.”Autoveron kunto on viime vuosina kuitenkin selvästi heikentynyt. Elossa olevan autoverokarhun saattohoidosta, peijaisista ja museoinnista puhuminen julkisesti on arka aihe.”Kirjoittaja ei aristellut käydä aiheen kimppuun, sillä ”olen eläkkeellä, enkä edes ole työskennellyt autoalalla enkä valtiovarainministeriössä”.Kirjoittaja on työskennellyt urallaan muun muassa korkeimmassa hallinto-oikeudessa, Lapin yliopiston julkisen talouden professorina sekä keväästä 2007 Helsingin yliopiston finanssioikeuden professorina.Mahtituottoja vuodesta toiseenYksinomaan valtion verotulojen kannalta tarkasteltuna autoverot ovat olleet vastaansanomaton järjestelmä. Autoveron tuotto valtiolle oli vielä 1950- ja 1960-lukujen taitteessa 0,6–0,7 prosenttia verotuloista. Vuodesta 1962 alkaen tuotto on noussut moninkertaisesti.Esimerkiksi vuonna 1987 autoveron osuus valtion verotuloista oli jo 4,1 prosenttia ja ajoneuvoveron osuus 0,7 prosenttia.Ja vaikka Suomen liittyminen Euroopan unioniin vuonna 1995 aiheutti monia muutoksia autoverotukseemme, ei näiden kahden veron vuotuinen tuotto valtiolle juuri notkahtanut. Tuotto esimerkiksi vuonna 1995 oli 4,0 prosenttia ja vuonna 1997 4,7 prosenttia valtion verotuloista.Linnakangas nostaa esiin, että autoveron ja ajoneuvoveron yhteistuotto valtiolle on pysytellyt koko 2000-luvun korkealla tasolla tuottoprosentin vaihdellessa 4,3–6,0 prosentin välillä.Ja vuosien 2010 ja 2018 välillä tuottoprosentti on ollut haarukassa 4,5–5,1.Liikkumisen kustannuksiin vaikuttaa oleellisesti myös polttoaineiden verotus. Valtio kerää bensiinistä ja dieselöljystä vuodessa noin 2,6 miljardia euroa tuloja, joka vastaa peräti 6 prosenttia valtion verotuloista. Ja tähän ei ole laskettu polttoaineiden myynnistä kertyviä arvonlisäveroja.Valtio toki tarvitsee verotulonsa yhteiskunnan yhteiseksi hyväksi. Kirjaan perehtyessä nousee kuitenkin pakottamatta mieleen, että monia autoilijoita lohduttaisi, jos autoverotuksen verotuotot myös korvamerkittäisiin ja käytettäisiin täysimääräisesti esimerkiksi rapautuvan tiestömme kunnon ylläpitoon.Kitkeriä kannanottojaKirjan ansioita on paitsi tarkka verotusvaiheiden läpikäynti, myös sen kertominen, mitä eri asiantuntijatahot ovat kantanaan kertoneet päättäjille auto- ja liikenneverotuksen monissa eri muutosvaiheissa. Se, onko esimerkiksi valtiovarainministeriö ottanut huomioon eri toimijoiden ehdotuksia, on monet kerrat jäänyt vain toiveeksi.Esimerkiksi Autoliitto on pontevasti tuonut autoilijan arkea kuvaavia näkökantoja esiin lausunnoissaan. Hyvä esimerkki on liikenne- ja viestintäministeriön helmikuussa 2017 asettaman parlamentaarisen työryhmän pohdintoihin liittyvät lausunnot. Työryhmän tehtävänä oli määritellä suomalaisen liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavia keinoja, joihin oleellisesti liittyvät EU:nkin määrittämät päästövähennystavoitteet ja suomalaisen väyläverkon rahoitus.Autoliiton lausunnon mukaan keskeinen tapa vähentää liikenteen päästöjä olisi nuorentaa autokantaa. Se onnistuisi Autoliiton mukaan autoveroa hallitusti alentamalla.”Suomi on autojen lukumäärällä asukasta kohden mitattuna EU:n autoistuneimpia maita. Meillä on paljon kahden ja kolmen auton talouksia, ja vanhin autokanta on juuri näitä kakkos- ja kolmosautoja.”Autoliitto huomautti lausunnossaan, että näiden autojen uusiminen ei ole käyttäjien taloudellisesta asemasta johtuen välttämättä laisinkaan mahdollista. Lausunnon mukaan autokannan päästöjä voitaisiin vähentää biopolttoaineiden osuutta lisäämällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaitamaton veronpoisto aiheuttaisi ongelmiaYksi verotuksen muutosvaihe oli vuonna 2008, jolloin autovero muutettiin hiilidioksidipäästöihin pohjautuvaksi. Se tarkoitti sitä, että vähäpäästöisten autojen autovero aleni ja suuripäästöisten autojen vero nousi.Emeritusprofessori Esko Linnakangas on pitkän linjan verotusasiantuntija, joka ei usko, että nykyinen autoverotus muuttuu radikaalisti tai nopeasti.”Lähivuosina jatkettaneen autoveron alentamista ja ajoneuvoveron vastaavaa korottamista.”Kirjoittaja arvioi, että autoveroa alennetaan eritoten vähäpäästöisten autojen osalta.”Sitten kun autovero saadaan selvästi alemmas, noin puoleen nykyisestä tasosta, tarjoutuu mahdollisuus korvata se käyttömahdollisuuteen tai todelliseen käyttöön perustuvilla veroilla tai vaikkapa yksityisoikeudellisiksi katsottavilla asiakasmaksuilla.”Linnakangas huomauttaa kuitenkin, että jos epävarmuus autoveron kohtalosta kasvaa suureksi ja autokauppa sen vuoksi autoveron poistamista odoteltaessa pysähtyy, voi olla pakko poistaa autovero nopeasti.Kaupan tyssäämisestä on olemassa tuore esimerkki. Ministeri Anne Bernerin (kesk) viime vuoden tammikuussa julkituoma liikenneministeriön selvitys liikenneverkon kehittämisestä sisälsi ehdotuksia, mitkä seisauttivat autokaupan. Muutama päivä myöhemmin, 23.1.2017, kerrottiin poliittisesti sovitun, ettei autoverosta luovuta.Hävitty veto RenaultistaOmia vaikuttimiaan emeritusprofessori avaa aika hauskasti. Linnakangas nimittäin kertoo nuorempana miettineensä, mikä elämässä voisi olla hauskempaa kuin autolla ajaminen. Iän karttuessa on löytynyt yksi hauskempi asia. Vielä hauskempaa on verotuksen ja historian tutkiminen!Kirjoittaja on ottanut myös henkilökohtaisia riskejä povatessaan autoveron manan maille siirtymistä. ”Löin aikoinaan Renaultista vetoa, että autovero poistuu verojärjestelmästämme 2010-luvun puolivälissä. Väärässä olin, mutta voittaja onneksi hyväksyi Renaultista 1,0-litraisen mallin, jonka luovutin hänelle 15.12.2016 konjakkiversiona.”Teksti: Marko Jokela Kuva: Lauri Ahtiainen Esko Linnakangas: Autoveron saattohoito ja tieliikenneverotuksen kehittäminen – autovero 60 vuotta, sivuja 344. Artikkelin siteeraukset kirjasta. Kirja ei ole painetussa muodossa myynnissä, mutta siihen voi tutustua sähköisenä versiona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?