17.10.2016 Liikenne Törmäystestien läpivalaisu: Volvot priimuksia, Daciat hännillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautojen turvallisuudessa yhä epäkohtia, myös vaatimukset liian löysiä. Kuinka turvallisia ovat Euroopassa myytävät nykyautot? Monin tavoin turvallisempia kuin ennen, mutta eivät niin turvallisia kuin voisi luulla.Kysymys turvallisuudesta on kuolemanvakava ja ansaitsee kriittisen pureutumisen. ETSC:n tuorein raportti käy aiheen ytimeen läpivalaisemalla autojen saamaa tähtisadetta Euro NCAP -törmäystesteissä.ETSC (European Transport Safety Council) on riippumaton ja voittoa tuottamaton organisaatio, joka pyrkii vähentämään EU:n alueen liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrää. Yksi merkittävä osa neuvoston tehtävistä on tuottaa tutkimustietoa liikenneturvallisuuden kohentamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana 151 törmäystestiäETSC:n analyysi osoittaa, että vaikka monen automallin kolariturvallisuus on parantunut, jää monen auton testitulos vajavaiseksi. Raportissa on käyty lävitse kaikkiaan 151 automallin törmäystestitulokset. Autoista 109 ylsi viiteen tähteen, 27 autoa neljään tähteen ja 12 autoa vain kolmeen tähteen vuosien 2010–2013 testeissä. Tarkastelujakso loppuu vuoteen 2013, koska Euro NCAP -testien tekotapa osittain muuttui vuonna 2014.Raportti nostaa esimerkiksi suositun Dacia Dusterin, joka ansaitsi vain kolme tähteä ja sai surkean tuloksen erityisesti jalankulkijaturvallisuudesta.Toista äärtä edustavat Volvot, jotka selvisivät keskimäärin kilpailijoitaan paremmin useimmissa Euro NCAP -testien kaikissa osioissa kuten matkustajaturvallisuudessa, jalankulkijaturvallisuudessa ja turva-avustimien toiminnassa.Volvo jyrää, Dacia kyntääETSC:n analyysi paljastaa automerkkien välisiä eroja. Volvo on kärjessä kolmessa testiosiossa neljästä.Ruotsalaisten ylpeys ei kuitenkaan yllä lapsimatkustajien turvallisuudessa kärkijoukkoon. Tässä testiosiossa kuuden kärjessä ovat Subaru, Hyundai, Seat, Renault, Kia ja Volkswagen.Aikuismatkustajien turvallisuudessa kuuden kärjessä ovat Volvo, Honda, Suzuki, Chevrolet, Mazda ja Audi. Autojen erot ovat vähäisiä lukuun ottamatta häntäpään kolmikkoa.Isot erot autojen välilläEuro NCAP -testatussa jalankulkijaturvallisuudessa on sitä vastoin isoja eroja eri automerkkien välillä. Ykköstilaa pitää isolla hajuraolla Volvo. Seuraavana tulevat BMW, Subaru, Honda, Suzuki ja Lexus. Kärjestä on pitkä matka häntäpäähän, sillä siinä missä Volvo saalistaa täysistä pisteistä 78 prosenttia, yltävät Jeepit Compass ja Cherokee vain 38 prosenttiin. Kohennettavaa on myös Dacialla ja Land Roverilla (45 %), sekä Citroënilla ja Nissanilla (49 %).Turva-avustimien toiminnan ja kattavuuden suhteen kärkeä ovat Volvo, Opel, Audi, Land RoverSubaru ja Mercedes-Benz. Neljä viimeistä automerkkiä ovat Nissan, Jeep, Fiat ja hännänhuippuna Dacia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinimipanostuksellaETSC nostaa esiin sen, että törmäystestatut autot ovat kautta linjan pärjänneet matkustajiensa suojaamisessa paremmin kuin jalankulkijoiden turvallisuudessa. Raportissa toivotaankin, että Euro NCAP ja autonvalmistajat nostaisivat tältä osin vaatimustasoa.– Valtaosa autonvalmistajista satsaa autojensa jalankulkijaturvallisuuteen yhä vain juuri ja juuri sen verran, että he saavuttavat viiden tähden tason, raporttiin haastateltu Hannoverin yliopiston lääketieteen professori Dietmar Otte kritisoi.Hän toivoo nykyistä tiukempaa velvoittavaa EU-sääntelyä ja perustelee esimerkillä.– Törmäyksessä takareunasta nouseva konepelti ei ole Saksassa tehtyjen kolarianalyysien mukaan kuitenkaan laskenut jalankulkijoiden vakavia loukkaantumisia odotetusti.Liian löysiä vaatimuksiaEU:n alueella myytävien autojen turvallisuuden minimivaatimukset ovat ETSC:n mukaan aivan liian löysiä. ETSC haluaisi, että Euro NCAP testaisi kaikki alueella myynnissä olevat automallit ja koriversiot, eikä pelkästään malliston suosituinta versiota kuten nykyisin.Neuvoston pääjohtaja Antonio Avenoso muistuttaa, ettei Euroopassa myytävien autojen turvallisuudessa ja uusien turvallisuutta kohentavien keksintöjen käyttöönotossa voida enää hyväksyä esimerkiksi sitä, että elektronisen ajonvakautuksen (ESC) leviäminen ja pakolliseksi tulo vei aikaa peräti 20 vuotta.– Tätä ei voida enää sallia esimerkiksi kun on kyse automaattisesta hätäjarrutuksesta, älykkäistä nopeusavustimista tai matkustajien turvavyövaroittimesta.ETSC suosittelee, että tämänkaltaisten turvavarusteiden tulisivat olla autojen vakiovarusteita läpi malliston ja eri autoluokkien – pikkuautoista alkaen.Puolet viiden tähden autojaUusista vuonna 2013 EU:n alueella myydyistä autoista hieman yli puolet (52,5 %) oli viiden tähden autoja. Suomi on kärkimaa kaikista, sillä meillä tuo osuus oli peräti 67 prosenttia.Kuluttajat mitä ilmeisimmin arvostavat testattua turvallisuutta Suomen lisäksi myös Norjassa ja Irlannissa. Näissä maissa myytiin vuonna 2013 suhteellisesti eniten viiden Euro NCAP -tähden autoja.Vastaavasti Romaniassa, Israelissa, Italiassa ja Kreikassa myytiin suhteellisesti vähiten viiden tähden autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoihin turvatallentimet?Raportin mukaan todellisia kolareita ja laboratorio-olosuhteissa tehtyjä törmäystestejä ei vertailla riittävästi keskenään. Yksi raportin päälaatijoista, Henk Stipdonk, muistuttaa, että tehokas Euroopan laajuinen liikenneturvallisuustyö edellyttää kiinteää yhteistyötä.– Meidän tulee ymmärtää kuinka nykyaikaiset autot, joissa on kehittyneitä ajoavustimia käyttäytyvät kolareissa. Ymmärrys vaatii autoihin ajonaikaisia elektronisia tallentimia ja yhteiseurooppalaista kolaritutkinnan tietokantaa, Stipdonk vaatii.Viranomaisten tulee myös kyetä toimimaan nopeammin, jotta piilevät turvallisuusongelmat saadaan esiin. Vaatimus on ajankohtainen myös siksi, että autonomiset autot ovat tulossa liikenteeseen.Raportin mukaan tietokannan luominen ja ylläpito voitaisiin rahoittaa uusien autojen hintaan sisällytetyllä pienellä osuudella.Pihejä ja turvallisiaVihreitä autoja eli vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä autoja on tuettu valtion toimin esimerkiksi Tanskassa ja Hollannissa. ETSC harmittelee, että tukipäätösten taustalla on ollut vähäpäästöisyys muttei näiden autojen tarjoama turvallisuus eli pärjääminen törmäystesteissä. ETSC:n mukaan valtiovaroin tuettujen autojen tulisi olla jatkossa Renault Zoen kaltaisia viiden tähden automalleja.ETSC:n mielestä tukiperusteissa tulisi ottaa huomioon kumpikin näkökulma: autojen ekologisuus ja turvallisuus.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Euro NCAP Lähde: ETSC PIN Flash Report 30 (2016) Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?