20.11.2019 Ajoneuvot Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi? Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään velloneet huhut moninkertaisen mestaruusvalmistajan vetäytymisestä rallista vahvistuivat. Tämä tarkoittaa Esapekka Lapille uuden työnantajan metsästystä. Pitkään huhuttu Citroënin vetäytyminen rallin MM-sarjasta sai vahvistuksen. Ranskalaisvalmistaja on kilpaillut rallin kuninkuusluokka WRC:ssä vuodesta 2001 ja saavuttanut kahdeksan maailmanmestaruutta niin valmistajien, kuin kuljettajienkin sarjoissa. Following the decision of @SebOgier to leave Citroën Racing after 2019 World Rally Championship season, @Citroen decided to withdraw from its @OfficialWRC programme in 2020 due to the absence of a first-class driver availabe for 2020 season. pic.twitter.com/VjORCTuyrU — Citroën Racing (@CitroenRacing) November 20, 2019 Citroën kertoi asiasta Twitterissä. Päätöksen kerrotaan syntyneen Sébastien Ogierin vetäydyttyä sopimuksestaan ajaa vielä kausi 2020 tallin riveissä. Näin ollen valmistajalle ei jäänyt kuljettajamarkkinoille tarjolle niin sanottua ’’ykkösluokan’’ kuljettajaa, jota ilman ranskalaiset eivät lähde enää kilpailemaan.Kuusinkertainen maailmanmestari Ogier Siirtynee kilpailemaan maailmanmestaruudesta ensi kaudeksi, jonka ranskalainen on ilmoittanut jäävän viimeisekseen, Toyota Yariksen ohjaamoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLapilla työnhaku käynnissäTämä tarkoittaa huonoja uutisia myös suomalaiselle Esa-Pekka Lapille, joka siirtyi tälle kaudelle Citroënin leipiin kahden vuoden sopimuksella. Lappi kertoi twiitissään suoraan Citroënin vetäytymispäätöksen olevan hänelle erittäin huono uutinen. I'm not going to lie, this is very bad news for me, for us and whole rally family. I feel sorry for the staff and the fans. But no can do. Work has started to find other seat for next years. Not much time but I have a good and strong team around me. pic.twitter.com/q9B8HbIuPe — Esapekka Lappi Rally (@EsapekkaLappi) November 20, 2019 Twiitissä kuitenkin kerrotaan myös, että työt tulevan tallipaikan etsimiseksi on jo aloitettu, vaikka aikaa ensi kauteen on niukasti.Tallipaikat ovatkin kiven alla, sarjaan jää enää kaksi tehdastallia: Toyota ja Hyundai. Lisäksi sarjassa kilpailee Fordin autoilla M-Sport, jolla ei kuitenkaan ole taustalla virallista tehtaan tukea. Hyundai on jo ilmoittanut ensi kauden kuljettajansa ja Toyotalle spekuloidaan useampaa rattimiestä. Näin ollen todennäköisin tallipaikka Lapille voisi irrota M-Sportilta Teemu Sunisen rinnalta, kun Elfyn Evans siirtyy todennäköisesti myös Toyotalle.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Citroën Racing, Esapekka Lappi Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Australian MM-ralli peruttu – Hyundaille ensimmäinen maailmanmestaruus ja suomalaisten putki poikki Huhut Tänakin siirrosta vahvistumassa – miten Toyota vastaa tilanteeseen? Peugeot palaa Le Mansiin – ranskalaismerkki mukaan Hyperautoluokkaan Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen