20.11.2019 Ajoneuvot Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi? Lappi kertoi Citroënin käyttäytyvän vihdoin niin kuin hän ja tallikaveri Sebastien Ogier haluavat. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään velloneet huhut moninkertaisen mestaruusvalmistajan vetäytymisestä rallista vahvistuivat. Tämä tarkoittaa Esapekka Lapille uuden työnantajan metsästystä. Pitkään huhuttu Citroënin vetäytyminen rallin MM-sarjasta sai vahvistuksen. Ranskalaisvalmistaja on kilpaillut rallin kuninkuusluokka WRC:ssä vuodesta 2001 ja saavuttanut kahdeksan maailmanmestaruutta niin valmistajien, kuin kuljettajienkin sarjoissa. Following the decision of @SebOgier to leave Citroën Racing after 2019 World Rally Championship season, @Citroen decided to withdraw from its @OfficialWRC programme in 2020 due to the absence of a first-class driver availabe for 2020 season. pic.twitter.com/VjORCTuyrU — Citroën Racing (@CitroenRacing) November 20, 2019 Citroën kertoi asiasta Twitterissä. Päätöksen kerrotaan syntyneen Sébastien Ogierin vetäydyttyä sopimuksestaan ajaa vielä kausi 2020 tallin riveissä. Näin ollen valmistajalle ei jäänyt kuljettajamarkkinoille tarjolle niin sanottua ’’ykkösluokan’’ kuljettajaa, jota ilman ranskalaiset eivät lähde enää kilpailemaan.Kuusinkertainen maailmanmestari Ogier Siirtynee kilpailemaan maailmanmestaruudesta ensi kaudeksi, jonka ranskalainen on ilmoittanut jäävän viimeisekseen, Toyota Yariksen ohjaamoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLapilla työnhaku käynnissäTämä tarkoittaa huonoja uutisia myös suomalaiselle Esa-Pekka Lapille, joka siirtyi tälle kaudelle Citroënin leipiin kahden vuoden sopimuksella. Lappi kertoi twiitissään suoraan Citroënin vetäytymispäätöksen olevan hänelle erittäin huono uutinen. I'm not going to lie, this is very bad news for me, for us and whole rally family. I feel sorry for the staff and the fans. But no can do. Work has started to find other seat for next years. Not much time but I have a good and strong team around me. pic.twitter.com/q9B8HbIuPe — Esapekka Lappi Rally (@EsapekkaLappi) November 20, 2019 Twiitissä kuitenkin kerrotaan myös, että työt tulevan tallipaikan etsimiseksi on jo aloitettu, vaikka aikaa ensi kauteen on niukasti.Tallipaikat ovatkin kiven alla, sarjaan jää enää kaksi tehdastallia: Toyota ja Hyundai. Lisäksi sarjassa kilpailee Fordin autoilla M-Sport, jolla ei kuitenkaan ole taustalla virallista tehtaan tukea. Hyundai on jo ilmoittanut ensi kauden kuljettajansa ja Toyotalle spekuloidaan useampaa rattimiestä. Näin ollen todennäköisin tallipaikka Lapille voisi irrota M-Sportilta Teemu Sunisen rinnalta, kun Elfyn Evans siirtyy todennäköisesti myös Toyotalle.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Citroën Racing, Esapekka Lappi Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Australian MM-ralli peruttu – Hyundaille ensimmäinen maailmanmestaruus ja suomalaisten putki poikki Huhut Tänakin siirrosta vahvistumassa – miten Toyota vastaa tilanteeseen? Peugeot palaa Le Mansiin – ranskalaismerkki mukaan Hyperautoluokkaan Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa