6.2.2016 Ajoneuvot Tulevaisuuden paluu – DeLorean on täällä taas! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksankymmentäluvun kasvatit: nyt saa kikattaa innostuksesta. Lähes viiden vuosikymmenen ajan Yhdysvaltain liikenteen turvallisuusvirasto NHTSA on kohdellut autonvalmistajia tasapuolisesti koosta riippumatta. Erityisen ongelmallista tämä on ollut pienten valmistajien kohdalla, sillä piensarjoja tuottavat automerkit eivät ole pystyneet selviytymään läpi pykäläviidakoista.Joulukuussa 2015 hyväksyttiin kuitenkin lakiehdotus niin sanottujen pienvalmistajien erikoiskohtelusta. Astuessaan käytäntöön vuonna 2017 laki antaa pienvalmistajille mahdollisuuden tuottaa rajattu määrä yli 25-vuotiaiden autojen kokonaisia, toimivia replikoita. NHTSA tutkii vielä mahdollisten lisärajoitteiden tarvetta tämän vuoden ajan, minkä lisäksi tulevien replikoiden täytyy selvitä läpi uuden valmistusvuoden ympäristösäädöksistä.Ensimmäisiä lakimuutoksen juhlistajia oli DeLorean Motor Company, joka on kaikessa hiljaisuudessa rakentanut valtavan varaston aikamatkustuksesta tunnetun lokinsiipiauton alkuperäisosia. Alkuperäisestä valmistajasta erillinen DMC on huoltanut ja restauroinut DeLoreaneja vuodesta 1997, ja nyt yhtiö ilmoitti valmistelevansa kokonaan uusien DMC-12 autojen kasaamista. DeLoreanin rakentamiseen tarvitaan noin 2800 osaa, mutta varastoista löytyy kuulemma peräti noin 95 prosenttia tarvittavista nippeleistä. Ja ennen kaikkea: turhat pintakäsittelyt eivät ole sotkemassa uudenkaan DeLoreanin teräspintaa.Vuoden 2016 standardeihin ovat päivittymässä sen sijaan auton radio, ilmastointi, jarrut, jousitus ja iskunvaimennus sekä moottori. DeLorean kertoi neuvottelevansa neljän eri moottorivalmistajan kanssa, moottoreiden vaihdellessa vapaastihengittävästä turboahdettuun ja nelisylinterisestä kuusisylinteriseen. Tehohaarukaksi yhtiö kertoi varsin asiallisen 270 hevosvoimasta (200 kW) 350 hevosvoimaan (261 kW), joten 88 mailin tuntinopeuden ei pitäisi olla enää niin tuskan takana.Yhdysvalloissa yhtiö arvioi uuden DeLoreanin maksavan noin 100 000 dollaria, restauroidun alkuperäisen liikkuessa noin 65 000 dollarin tuntumassa. Kansainvälisestä saatavuudesta ei ole vielä tietoa, mutta ihan jokaiselle autoja ei yritetäkään kaupata: lain sallimasta 325 auton vuosikiintiöstä DMC aikoo käyttää tulevina vuosina noin 52 autoa vuodessa.Malttamattomat voivat suunnata virtuaaliselle tehdaskierrokselle Google Mapsin avulla. DeLorean myös julkaisi ensimmäisen uuden automainoksen vuosikymmeniin. https://youtube.com/watch?v=HjJF5u0Ii_4 Lähde: DeLorean Motor Company / Road & Track, kuva: DeLorean Motor CompanyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa