2.10.2023

Tupolevia kehiin – Venäjän presidentillinen lentolaivasto aikoo myydä vanhoja koneitaan varaosapulassa kärvisteleville lentoyhtiöille

Varaosien maahantuonnin estävät vahvat pakotteet alkavat näkyä venäläisten lentoyhtiöiden toiminnassa. Herra presidentti ojentaa niille nyt auttavaa kättään aikomalla myydä laivastonsa vanhimman pään käytöstä poistettuja koneita. Tervetuloa takaisin, Tupolev.

Venäjällä toimii lukuisia lentoyhtiöitä, joista osa oli ennen Ukrainan sotaa ja sen käynnistämää Venäjän saartoa ihan kansainvälisen tason operaattoreita. Riippuvuus länsimaalaisesta konekalustosta on ollut niillä äärimmäisen korkeaa käytännössä koko 2000-luvun, ja vaikka muutama omatuotantoinenkin suihkukonetyyppi on Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen syntynyt, myös niissä on yleensä hurjasti länsitekniikkaa.

Aeroflotin Airbus A330 on tiettävästi yksi kannibalisointeihin joutunut tapaus.

Pakotteiden jälkeen Venäjä varmisti kyseenalaisesti kansallistamalla (siirtämällä omaan ilma-alusrekisteriinsä), että länsivalmisteiset ja pääasiassa länsimaalaisten leasing-yhtiöiden omistamat koneet jäivät maan lentoyhtiöiden käyttöön. Vaikka Venäjälle on onnistuttu tänäkin vuonna takaovesta haalimaan jopa parinsadan miljoonan euron arvosta varaosia, ja tuoreitakin koneyksilöitä on kannibalisoitu sellaisiksi, näyttävät jo tuoreet vaaratilanteetkin sen, että nyt lennetään veitsen terällä. Venäläiset lentoyhtiöt pelaavat isoilla riskeillä, joista suurimman tietenkin kantavat koneiden miehistöt ja matkustajat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjous herättänyt kiinnostusta - uudelleenkäyttöönotto maksaa

Venäjän ilmavoimien erikoislentolaivueella on käytössään melkoinen määrä VIP- ja muihin erikoistehtäviin varustettuja lentokoneita. Laivueen kärkikone on nelimoottorinen Iljushin Il-96, joka on itse presidentin virkakone, ja ehti käydä Suomessakin useita kertoja. Kuten myös presidentillinen Iljushin, suurin osa laivueen koneista on venäläisvalmisteisia.

Il-96

Ensi hätään laivueesta voisi irrota käytöstä poistettuja Tupolev Tu-204- ja -214 -koneita. Ne ovat kaksimoottorisia, suunnilleen länsikone Boeing 757:ään verrattavissa olevia suihkumatkustajakoneita. Ensilentonsa Tu-204 lensi vuonna 1989. Tu-214 on teknisesti käytännössä sama kone, mutta vähän tuoreempi ja eri tehtaalla valmistettu. Nyt United Aircraft Corporation eli Venäjän kansallinen lentokonetehdas on päättänyt valmistaa myös uuden erän Tu-214:sia, mutta tässä tilanteessa hanke tulee olemaan valtava haaste. Myös Sukhoi Superjetistä on julkistettu "länsivapaa" versio. Saa nähdä, kuinka länsivapaa se voi todellisuudessa olla.

KUVA: Anna Zvereva via Wikimedia Commons

Venäläisen Kommersant -sanomalehden mukaan myyntiin olisi tulossa ainakin kaksi jo käytöstä poistettua Tupolev Tu-214:ää, jotka ovat yli 20 vuotta vanhoja. Tuonkaltainen ikä ei sinänsä ole ongelma, onhan monilla johtavilla länsiyhtiöilläkin jopa paljon vanhempia matkustajakoneita edelleen käytössään. Sen sijaan koneille kertyneet seisontavuodet ovat olleet myrkkyä. Jos koneiden pyyntihinta on ehkä jopa alle 5 miljoonaa euroa, saattavat vaadittavat korjauskustannukset huidella jopa 40 miljoonan tuntumassa.

Toisaalta, vaihtoehtojakaan ei pahemmin ole, ja korjauksineenkin Tupolevit tulevat ainakin aluksi halvemmaksi kuin esimerkiksi uusi, vastaavan kokoluokan Airbus A321, jonka listahinta on tällä hetkellä noin 112 miljoonaa euroa.

KUVA: Björn Strey via Wikimedia Commons

Ensimmäisenä hallinnon tarjoukseen olisi tarttumassa Red Wings, joka lentää sekä reitti- että lomalentoja, ja joka on jo ennestään Tu-214 -operaattori. Yhtiön melko laajapohjaisen laivaston suurimmaksi osaksi Airbusin ja Boeingin, kuten myös Sukhoin valmistamia koneita on täten mahdollista bongata myös Venäjän ulkopuolelta, esimerkiksi Turkin Antalyasta tai Egyptin Hurghadasta. Juuri kuvaillun perusteella Tupolev voi olla kohta näistä kaikista se turvallisin vaihtoehto.

Lähteet: Aviacionline, Simple Flying, Kommersant Teksti ja kuvat (ellei erikseen mainittu): Benjamin Helander Otsikkokuva: Aktug Ates via Wikimedia Commons

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat