2.10.2023 Liikenne Tupolevia kehiin – Venäjän presidentillinen lentolaivasto aikoo myydä vanhoja koneitaan varaosapulassa kärvisteleville lentoyhtiöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varaosien maahantuonnin estävät vahvat pakotteet alkavat näkyä venäläisten lentoyhtiöiden toiminnassa. Herra presidentti ojentaa niille nyt auttavaa kättään aikomalla myydä laivastonsa vanhimman pään käytöstä poistettuja koneita. Tervetuloa takaisin, Tupolev. Venäjällä toimii lukuisia lentoyhtiöitä, joista osa oli ennen Ukrainan sotaa ja sen käynnistämää Venäjän saartoa ihan kansainvälisen tason operaattoreita. Riippuvuus länsimaalaisesta konekalustosta on ollut niillä äärimmäisen korkeaa käytännössä koko 2000-luvun, ja vaikka muutama omatuotantoinenkin suihkukonetyyppi on Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen syntynyt, myös niissä on yleensä hurjasti länsitekniikkaa.Aeroflotin Airbus A330 on tiettävästi yksi kannibalisointeihin joutunut tapaus.Pakotteiden jälkeen Venäjä varmisti kyseenalaisesti kansallistamalla (siirtämällä omaan ilma-alusrekisteriinsä), että länsivalmisteiset ja pääasiassa länsimaalaisten leasing-yhtiöiden omistamat koneet jäivät maan lentoyhtiöiden käyttöön. Vaikka Venäjälle on onnistuttu tänäkin vuonna takaovesta haalimaan jopa parinsadan miljoonan euron arvosta varaosia, ja tuoreitakin koneyksilöitä on kannibalisoitu sellaisiksi, näyttävät jo tuoreet vaaratilanteetkin sen, että nyt lennetään veitsen terällä. Venäläiset lentoyhtiöt pelaavat isoilla riskeillä, joista suurimman tietenkin kantavat koneiden miehistöt ja matkustajat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjous herättänyt kiinnostusta - uudelleenkäyttöönotto maksaaVenäjän ilmavoimien erikoislentolaivueella on käytössään melkoinen määrä VIP- ja muihin erikoistehtäviin varustettuja lentokoneita. Laivueen kärkikone on nelimoottorinen Iljushin Il-96, joka on itse presidentin virkakone, ja ehti käydä Suomessakin useita kertoja. Kuten myös presidentillinen Iljushin, suurin osa laivueen koneista on venäläisvalmisteisia.Il-96Ensi hätään laivueesta voisi irrota käytöstä poistettuja Tupolev Tu-204- ja -214 -koneita. Ne ovat kaksimoottorisia, suunnilleen länsikone Boeing 757:ään verrattavissa olevia suihkumatkustajakoneita. Ensilentonsa Tu-204 lensi vuonna 1989. Tu-214 on teknisesti käytännössä sama kone, mutta vähän tuoreempi ja eri tehtaalla valmistettu. Nyt United Aircraft Corporation eli Venäjän kansallinen lentokonetehdas on päättänyt valmistaa myös uuden erän Tu-214:sia, mutta tässä tilanteessa hanke tulee olemaan valtava haaste. Myös Sukhoi Superjetistä on julkistettu "länsivapaa" versio. Saa nähdä, kuinka länsivapaa se voi todellisuudessa olla.KUVA: Anna Zvereva via Wikimedia CommonsVenäläisen Kommersant -sanomalehden mukaan myyntiin olisi tulossa ainakin kaksi jo käytöstä poistettua Tupolev Tu-214:ää, jotka ovat yli 20 vuotta vanhoja. Tuonkaltainen ikä ei sinänsä ole ongelma, onhan monilla johtavilla länsiyhtiöilläkin jopa paljon vanhempia matkustajakoneita edelleen käytössään. Sen sijaan koneille kertyneet seisontavuodet ovat olleet myrkkyä. Jos koneiden pyyntihinta on ehkä jopa alle 5 miljoonaa euroa, saattavat vaadittavat korjauskustannukset huidella jopa 40 miljoonan tuntumassa.Toisaalta, vaihtoehtojakaan ei pahemmin ole, ja korjauksineenkin Tupolevit tulevat ainakin aluksi halvemmaksi kuin esimerkiksi uusi, vastaavan kokoluokan Airbus A321, jonka listahinta on tällä hetkellä noin 112 miljoonaa euroa.KUVA: Björn Strey via Wikimedia CommonsEnsimmäisenä hallinnon tarjoukseen olisi tarttumassa Red Wings, joka lentää sekä reitti- että lomalentoja, ja joka on jo ennestään Tu-214 -operaattori. Yhtiön melko laajapohjaisen laivaston suurimmaksi osaksi Airbusin ja Boeingin, kuten myös Sukhoin valmistamia koneita on täten mahdollista bongata myös Venäjän ulkopuolelta, esimerkiksi Turkin Antalyasta tai Egyptin Hurghadasta. Juuri kuvaillun perusteella Tupolev voi olla kohta näistä kaikista se turvallisin vaihtoehto.Lähteet: Aviacionline, Simple Flying, Kommersant Teksti ja kuvat (ellei erikseen mainittu): Benjamin Helander Otsikkokuva: Aktug Ates via Wikimedia Commons Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta