6.2.2018 Liikenne Turku puntaroi: joukkoliikenneratkaisuksi raitiotien paluu vaiko superbussi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tampere valitsi raitiotien, mutta Turussa molemmat vaihtoehdot puntarissa. Tampere valitsi raitiotien, mutta Turun ja Raision kaupungeissa ratkaistaan tämän vuoden aikana, tuleeko kaupunkeihin raitiotie vai superbusseja. Turussa on ollut raitiotie, mutta se lopetettiin vuonna 1972. Kaupungit ovat laatineet yhdessä valtion kanssa tarkentavan selvityksen Turun vuonna 2015 tekemän raitiotien yleissuunnitelman pohjalle. Selvityksessä on vertailtu raitiotie- ja superbussivaihtoehtoja Turussa. Yksi neljästä linjausvaihtoehdosta on osittain Raision alueella. Varsinkin raitiotie ja lähes samanarvoisesti myös superbussi kokonaisvaltaisesti toteutettuina vastaavat hyvin kaupungin kasvun, kestävän kaupunkirakenteen, sujuvan liikennejärjestelmän ja houkuttelevan joukkoliikenteen tavoitteisiin. Talouden kannalta superbussi on selkeästi raitiotietä kannattavampi. Linjausvaihtoehdoista parhaiten tavoitteisiin vastaa Varissuo–Raisio, talouden kannalta paras vaihtoehto on Varissuo–Runosmäki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Asukasmäärä ollut kasvussa Suunnittelun lähtökohtana on toteuttaa joko raitiotie- tai superbussiratkaisu. Turun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet nopeasti 2010-luvulla. Turun seudun positiivinen rakennemuutos on osaltaan nostanut kasvuodotuksia. Turun seudun matkamäärien ennustetaan kasvavan lähes 30 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet seudullisen joukkoliikenteen Fölin aloitettua jopa viiden prosentin vuosivauhtia. Superbussi riittäisi pitkälle Turussa superbussin katsotaan riittävän kapasiteetiltaan pitkälle tulevaisuuteen. Tampereella isompi kapasiteettitarve ratkaisi valinnan raitiotien hyväksi. – Joukkoliikenteen kehittäminen on tarpeen kasvavalla kaupunkiseudulla. Tavoitteena pitää olla, että mahdollisimman iso osa turkulaisista hyötyy sujuvammasta liikkumisesta. Liikkumisen helppous on osa arjen sujuvuutta, joukkoliikenteen imago ja nopeus vaikuttavat halukkuuteen käyttää joukkoliikennettä. Joukkoliikenneratkaisu on Turulle tärkeä osa kestävää ja ilmastoystävällistä kaupunkikehitystä ja merkittävä askel matkalla hiilineutraaliksi kaupungiksi vuoteen 2040 mennessä, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve sanoo – Hyvin toimiva joukkoliikenne parantaa koko seudun asemaa kilpailtaessa parhaista työntekijöistä ja yrityksistä. Raisioon ulottuva linjasto tukee myös Raision keskustan uudistumista ja E18-kehätiehanketta, Raision kaupunginjohtaja Ari Korhonen arvioi. Samat linjaukset Lisäselvityksissä on tutkittu tasavertaisina vaihtoehtoina raitiotietä ja superbussia ja näitä on vertailtu runkobussijärjestelmään. Linjausvaihtoehdot ovat molemmissa samat. Kaikki linjausvaihtoehdot lähtevät Varissuolta. Linjan toisen pään päätepysäkille on neljä vaihtoehtoa: Raisio, Länsikeskus, Runosmäki ja Matkakeskus. Superbussin lähtökohtana on ollut ”suunnittele raideratkaisua, toteuta bussilla” -periaatteen mukaisesti. Superbussille toteutetaan täysin vastaavat järjestelyt ja tavoitteena on sama laatutaso kuin raitiotiellä. Superbussilla olisi samantyyppiset etuudet ja pysäkit kuin raitioliikenteellä. Matka-ajoissa ei ole juurikaan eroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Superbussi on taloudellisempi Selvityksen mukaan raitiotie vastaa asetettuihin tavoitteisiin parhaiten seuraavien kriteerien valossa: kilpailukyky, kasvu ja vetovoima, kaupunkirakenteen tiivistäminen, joukkoliikenteen käytön lisääminen sekä kaupunkikuvan viihtyvyys. Monelta osin erot raitiotien ja superbussin välillä ovat kuitenkin melko pieniä ja perustuvat raitiotien hyviin kokemuksiin ja tunnettavuuteen. Talouden kannalta superbussi on selkeästi kannattavampi investointi. Runkobussi vastaa asetettuihin tavoitteisiin huonommin kuin raitiotie tai superbussi. Raitiotiessä panostetaan yhteen linjaan, mutta superbussilla voidaan samalla kustannustasolla rakentaa verkosto, mikä kattaa suuremman osan kaupungista. Yhden raidelinjan (Varissuo–Keskusta–Runosmäki) kustannuksilla saisi useita superbussilinjoja, edellä mainitun lisäksi linjat Skanssiin, Linnakaupunkiin, Hirvensaloon ja Raisioon. Superbussien tekniikan odotetaan kehittyvän lähivuosina nopeasti: käyttövoimaksi kaavaillaan sähköä. Kustannukset 63–293 miljoonaa euroa Kustannukset koostuvat sekä raitiotiellä että superbussilla infrastruktuuri-investoinnista, varikkoinvestoinnista sekä kalustoinvestoinneista. Infrastruktuurin investointikustannukset ovat raitiotievaihtoehdoilla 166–293 miljoonaa euroa ja superbussivaihtoehdoilla 63–123 miljoonaa euroa. Kustannusarviot tarkentuvat suunnittelutarkkuuden kasvaessa. Yleissuunnitelmavaiheessa kustannusarvion tarkkuus on tyypillisesti noin +- 25 prosenttia, mistä johtuen kustannusarvio sisältää 15 prosentin riskivarauksen yllättäville kustannuksille. Varikon ja kaluston investointikustannukset kuoletetaan liikennöintikustannusten yhteydessä. Oman kannan voi vielä ilmaista Päätöksenteon tueksi Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennuksesta pyydetään lausuntoja sidosryhmiltä sekä mielipiteitä kansalaisilta 30.3.2018 mennessä. Kansalaisten näkemyksiä kerätään kaikille avoimessa kyselyssä osoitteessa www.turku.fi/raitiotie Selvityksiä esitellään ja niistä kerätään mielipiteitä yleisötilaisuudessa 7.2. kello 18 Turussa Puutarhakatu 1:n auditoriossa. Tavoitteena on, että asia esitetään Turun kaupunginvaltuuston päätettäväksi kesällä 2018. Superbussiverkosto voitaisiin toteuttaa raitiotietä nopeammin. Uusi järjestelmä saataisiin käyttöön aikaisintaan vuonna 2024. Teksti ja kuva: Timo Turkula Lähde: Turun kaupunki, www.turku.fi, Mediatilaisuuden ppt-esitys: https://turku.fi/sites/default/files/atoms/files//joukkoliikenne_osana_kaupunkikehitysta_5.2.2018.pdf Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia